خدمت به زائران ومجاوران بارگاه منور رضوی همواره درراس اهداف وآرمانهای استان قدس رضوی بوده وهست و برای نیل به این هدف برنامه های متنوعی با همکاری سایر سازمانها ونهادهاطراحی واجرا شده است .این خدمت از مبدا سفر زائران آغاز شده وتا بازگشت آنها ادامه میابد.

بازگشایی دوربرگردانهای حرم برای رفاه حداکثری زائران/نهایی شدن طرح جامع پیرامون حرم با توافق تولیت آستان قدس

شاید به عنوان نمونه بتوان از ساخت مجتمع های بین راهی امام رضا (ع)  در جاده های منتهی به مشهد مقدس نام برد که آستان قدس رضوی برای حفظ سلامتی و ایمنی زائران در طول مسیر احداث کرده است. درشهر مشهد نیز برای تأمین رفاه زائران قدمهای بزرگی برداشته و دردست اجرا دارد.

ازجمله این برنامه‌ها می‌توان به طراحی پارکینگ‌های چندگانه پیرامون حرم مطهر اشاره کرد که باعث می‌شود از ترافیک خیابانهای منتهی به حرم کاسته شود. تهیه خودروهای برقی در داخل حرم برای زائران ناتوان و ویلچر برای معلولان تنها مشتی از خروارها تلاش آستان قدس برای خدمت به زائران ومجاوران بارگاه منور رضوی است.

***دستور تولیت استان قدس

چند روز پیش حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی در بازدید از حریم حرم مطهر رضوی، ضمن بررسی مشکلات ترافیک اطراف حرم، پارکنیگ‌ها، مسیرهای رفت و آمد زائران و ایستگاه‌های توقف اتوبوس و تاکسی، به منظور تسهیل خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران بارگاه امام رضا(ع) و روان‌سازی ترافیک اطراف حرم مطهر دستور بازگشایی دوربرگردان‌های حرم مطهر رضوی را صادر کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در بازدید از حریم مطهر رضوی ضمن بررسی مشکلات ترافیک اطراف حرم، پارکینگ‌ها، مسیرهای رفت‌وآمد زائران و ایستگاه‌های توقف اتوبوس و تاکسی، به قائم مقام آستان قدس رضوی دستور داد نسبت به‌حل مشکل پارکینگ و رفع موانع زیارت راحت زائران اقدامات لازم را پیگیری کند.

 تولیت آستان قدس رضوی در این بازدید خواست با بررسی کارشناسی، برنامه‌ریزی مناسب و همچنین هماهنگی و همکاری با شهرداری نسبت به تسریع در رفع مشکل پارکینگ با توجه به‌حجم گسترده زائران و نارضایتی‌های موجود، اقدامات لازم در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد.
درهمین راستا طی روزهای گذشته به دستور تولیت آستان قدس رضوی و به منظور رفاه زائران یکی از دور برگردانهای اطراف حرم مطهر رضوی که دوسال قبل به دلیل مشکلات امنیتی مسدود شده بود، بازگشایی شد.

***راهبرد زائر محوری

مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه این طرح با رعایت کامل نکات امنیتی اجرایی شده است، گفت: دوربرگردان خیابان شیرازی با دستور تولیت آستان قدس رضوی و در راستای راهبرد زائرمحوری با رعایت تمامی مسائل، حساسیت‌ها و تأکیدات امنیتی به طور آزمایشی بازگشایی شده و اگر نتایج مطلوب و رضایت بخش بود، در آینده سایر دوربرگردان‌ها حرم مطهر نیز بازگشایی خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه این مسیر با هدف آرامش و آسایش بیشتر زائران بازگشایی شده، ابراز کرد: این اقدام به هیچ عنوان به معنای کم رنگ شدن و نادیده گرفتن مسائل امنیتی و ایمنی نیست بلکه با رعایت دقیق تمام نکات امنیتی این دوربرگردان‌ها به روی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهری بازگشایی شده است.

خاکسار قهرودی با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی برای بازگشایی دوربرگردان حرم مطهر، عنوان کرد: اگر همکاری صمیمانه و صادقانه دستگاه‌های مختلفی همچون نیروی انتظامی، شهرداری مشهد، سازمان تاکسیرانی، شرکت واحد اتوبوسرانی و سایر بخش‌ها با آستان قدس رضوی نبود، دستور تولیت استان قدس رضوی نمی‌توانست بطور جدی اجرایی شود و اگر امروز با اطمینان از موفقیت این طرح سخن می‌گوییم به واسطه اطمینان به حسن انجام کار و همکاری خوب این دستگاه‌هاست.

***تداوم خدمت به زائران

همچنین قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به رضایت بخش بودن نتایج طرح بازگشایی دوربرگردان خیابان شیرازی حرم مطهر گفت: با هدف ارائه خدمت بهتر و بیشتر و افزایش آسایش و آرامش در تحقق زیارت مطلوب برای زائران و مجاوران، حداکثر تا سالروز میلاد حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) ۲ دور برگردان دیگر حرم مطهر از سمت خیابان‌های طبرسی و نواب نیز بازگشایی خواهند شد.

وی افزود: از شهرداری مشهد و شرکت‌های اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی خواسته شده در ارائه خدمت و تکریم زائران نهایت دقت و نظارت را اعمال کنند و در جلب رضایت حداکثری آنان کوشا باشند.خاکسار قهرودی با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف برای اجرایی شدن بازگشایی دوربرگردان‌های حرم مطهر، عنوان کرد: در قالب این طرح همکاری صمیمانه و صادقانه‌ای میان دستگاه‌های مختلف در مشهد مقدس شکل گرفت و ما با حساسیت بالا پیگیر ارائه خدمات مطلوب به زائران و مجاوران هستیم.


***همکاری دولت با استان قدس

طی روزهای گذشته ؛ رییس جمهور که سفری به کشورهای آسیای میانه داشت درمسیر بازگشت برای زیارت راهی مشهد شد و دیداری با تولیت استان قدس رضوی داشت.

رئیس جمهور در دیدار تولیت آستان قدس رضوی بر همکاری دولت و آستان برای ارائه خدمات مطلوب تر به مجاوران و زائران حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) تأکید کرد و گفت: دولت در این راه در حد توان در کنار آستان رضوی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با بیان اینکه هدف آستان قدس رضوی و دولت یکی و آن خدمت بیشتر به مردم است، افزود: دولت از هرگونه کمک و توجه در این زمینه فروگذار نخواهد کرد و در کنار آستان خواهد بود.

رئیس جمهور افزود:دولت برای ارائه کمک در زمینه طرح جامع حرم رضوی و همچنین بافت فرسوده اطراف حرم و رعایت هماهنگی های لازم شهرسازی با بافت معنوی و فرهنگی حرم آماده است.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت طی سال های گذشته به حکم وظیفه توجه ویژه‌ای به مشهد مقدس و بخصوص ساماندهی بافت اطراف حرم داشته است، اظهار داشت: دولت در حد توان برای ارائه خدمات مطلوب تر به مجاوران و زائران علی ابن موسی‌الرضا(ع) در کنار آستان قدس رضوی است.

***همراهی برای خدمت به زائران

تولیت آستان قدس رضوی نیز دراین دیدار با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: این آستان مقدس در مسیر سیاست های دولت و در کنار دستگاه های دولتی و عمومی در جهت خدمت به مردم حرکت خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی اشتغال را اصلی‌ترین نیاز اجتماع عنوان کرد و افزود: آستان رضوی خود را جدای از دولت نمی‌داند و در هماهنگی با هم در جهت تحقق سیاست‌های نظام حرکت خواهیم کرد.

حجت الاسلام مروی افزود: استاندار و شهردار در هماهنگی کامل در خدمت به زائران، همراه آستان قدس رضوی هستند و امیدواریم در همین راستا حرکت را ادامه دهیم.حجت الاسلام مروی موضوع تبدیل سرخس به منطقه ویژه آزاد را به نفع استان و کمک بزرگی به اقتصاد منطقه و استان دانست و با بیان اینکه آستان قدس آماده همکاری در این زمینه است، افزود: طرح جامع اطراف حرم و بافت فرسوده نیازمند توجه ویژه دولت است.

تولیت آستان قدس رضوی همچنین در دیدار با رئیس جمهور بر لزوم همسانی ساخت و سازهای اطراف حرم با فضای معنوی و فرهنگی حرم رضوی تاکید کرد.

***طرح جامع پیرامون حرم

درهمین راستا ، وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر تعامل وزارت راه وشهرسازی و آستان قدس رضوی گفت: با مصوبه شورایعالی شهرسازی طرح جامع پیرامون حرم رضوی تا پایان تابستان امسال نهایی می شود.

محمد اسلامی هم پس از دیدار و گفت و گو با حجت‌الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، تصریح کرد:بر اساس اصلاحات صورت گرفته در تعامل با استان قدس رضوی طرح پیرامون حرم مطهر رضوی تا پایان تابستان امسال با مصوبه شورای عالی شهرسازی، نهایی خواهد شد.

وزیر راه وشهرسازی بیان داشت: یکی از این اهداف سفر به استان خراسان رضوی این دیدار و مذاکره و تعامل بود. در خصوص طرح جامع شهر مشهد و تلفیق آن با طرح جامع حرم رضوی و طرح ویژه پیرامون حرم تفاوت دیدگاه‌های که در گذشته وجود داشته است که در تعامل با یکدیگر منجر به نهایی و فعال شدن طرح جامع پرامون حرم رضوی می‌شود.

وی تأکید کرد: در خصوص شارستان‌ها و دسترسی پیاده راه ها به حرم مطهر رضوی باید موراد مدنظر مورد توجه قرار گیرد.وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: محور و تمرکز باید بر "زیارت" باشد و پیرامون حرم باید تلفیقی از سکونت و زیارت و بارگذاریهای اطراف حرم باید متناسب باشد که این موارد در دیدار با تولیت آستان قدس مورد توافق قرار گرفت.

***ساخت پارکینگ اطراف حرم

یکی از مشکلات همیشگی زائران مشهد الرضا کمبود پارکینگ در محدوده طرح ترافیک است ؛ خاکسارقهرودی قائم مقام تولیت استان قدس رضوی  با اشاره  به فضاسازی مناسب برای ایجاد پارکینگ در محورهای ورودی به حرم امام رضا(ع) با نگاه ارائه خدمت مناسب به زائران و مجاوران این بارگاه منور افزود: توافقات اولیه در این خصوص با شهرداری انجام شده و حالا در تلاش برای رسیدن به تصمیمات قطعی و نهایی در این‌باره هستیم.امیدواریم حداقل در ۳ نقطه از محورهای مواصلاتی حرم رضوی پارکینگ بسازیم .

 خلیل‌الله کاظمی ، معاون شهردار مشهد هم  درباره طرح احداث ۳ پارکینگ در محدوده‌های اطراف حرم مطهر رضوی گفت: خیابان‌های اطراف حرم مطهر جواب‌گوی ترافیک ناشی از تردد سیل مجاوران و زائران نیست. از این رو با تعریف یک رینگ در اطراف حرم مطهر رضوی و احداث پارکینگ در نقاط اصلی مرزی این محدوده، رفت‌وآمد خودروهای شخصی را محدود خواهیم کرد. وی ادامه داد: اکنون در میدان شهدا، بولوار وحدت و میدان ۱۷شهریور پارکینگ‌هایی با ظرفیت ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ خودرو وجود دارد و در صورت احداث ۳ پارکینگ دیگر در نقاط مرزی این رینگ و تقویت هم‌زمان حمل‌ونقل عمومی در این منطقه، امکان رفت‌وآمد زائران و مجاوران به حرم مطهر رضوی با استفاده از سامانه حمل‌ونقل عمومی در این محدوده فراهم خواهد شد.
وی افزود: هماهنگی خوبی برای انجام این پروژه‌ها میان مدیران آستان قدس رضوی و مدیریت‌شهری وجود دارد و در این‌باره بزودی، تصمیمات نهایی گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.