خوزستان- استاندار در آیین افتتاح کتابخانه عمومی ابن سکیت منطقه ملاشیه گفت: لازم بود شهرداری پیش از این پای کار افتتاح کتابخانه ها باشد و هم اکنون نیز سوله ای که بنیاد برکت به عنوان فرهنگسرا به شهرداری سپرده باید تکمیل شود در مسیر تردد نیز مشکلی نباشد تااستفاده مردم از کتابخانه تسهیل شود.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین؛ در آیین افتتاح کتابخانه عمومی ابن سکیت منطقه ملاشیه اهواز که امروز ۳۱ تیر برگزار شد، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار جمعیت در ملاشیه زندگی می‌کنند و ما وظیفه داریم به عدالت برای آنها خدمات ایجاد کنیم، یادآورشد: توسعه منطقه ای باید پایدار و همه جانبه باشد و  پیشرفت در یک قسمت راه به جایی نمی برد.

شریعتی با تاکید بر اینکه افتتاح پروژه های فرهنگی در کشور و استان رو به فزونی است گفت: منطقه ملاشیه در طرح جدید جامعه شهری به اهواز ملحق شده است، مناطق عین دو، ملاشیه،   علی آباد و. ..به حدوده شهر اضافه شد تا خدمات لازم را قانون‌مند به آنها ارائه دهیم.

وی افزود: فاضلاب قسمتی از انجام این توسعه است و باید در کنار آن مدرسه، کتابخوانی و حوزه فرهنگ نیز گسترش یابد؛ در حوزه توسعه ورزشی ایجاد استخر و دو سالن ورزشی را در دستور کار قرار دادیم تا کار همه جانبه و جامع باشد.

استاندار تاکید کرد: دفاتر تسهیل دیگری نیز برای رشد منطقه زده ایم که به دست خود مردم منطقه است و ملاشیه تنها منطقه در کشور است که دارای دو دفتر تسهیلگری است ضمن اینکه فنی حرفه ای و کانون پرورش فکری را نیز داریم.

وی گفت: با مطالعات انجام شده کار جامع و همه جانبه برای رشد متوازن ملاشیه انجام می‌شود تا توسعه پایدار در این شهر را شاهد باشیم، حتی در حوزه معیشت، تکمیل بازارچه که نیمه کاره مانده بود نیز انجام شده است.

استاندار انجام این خدمات را در حوزه شهرداری دانست و تصریح کرد: لازم بود شهرداری پیش از این پای کار باشد و هم اکنون نیز سوله ای که به عنوان فرهنگسرا پشت همین کتابخانه، بنیاد برکت به شهرداری سپرده باید تکمیل شود تا از لحاظ زیرساخت ها و رفت و آمد نیز مشکلی ایجاد نشود و استفاده مردم از کتابخانه تسهیل شود.

وی با این عنوان که کار اجتماعی با مردم منطقه و دانش آموزان مطالبه محور منطقه  ملاشیه را به رشد و بالندگی می رساند، اظهار کرد: توسعه فرهنگی شرط اصلی توسعه است که در این منطقه در حال انجام است، این کتابخانه با نام شریف ابن سکیت مزین شده که از بزرگان فرهنگ و ادب و هنر عرب و مایه فخر تشیع بوده است و این تعهد و الگو گیری ما از اهل بیت را نشان می دهد.

تلاش داریم محرومیت را از کنار نام ملاشیه برداریم

در ادامه محمد صادق کریمی کیا مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستانبا اشاره به اینکه در منطقه ملاشیه یک ساختمان به عنوان کتابخانه احداث شد که به لحاظ سازه و کاربری مورد قبول است، گفت: امیدواریم این کتابخانه مرکزفرهنگی ملاشیه شود و بتوانیم کودکان و حتی بزرگسالان منطقه را تحت پوشش قرار داده تا از امکانات آن به خوبی استفاده کنند.

کریمی کیا با تاکید این مهم که کار در همین جا متوقف نخواهد شد و از لحاظ زیرساختی و توانمند سازی برنامه های تعریف شده را برای انجام دایم، اذعان کرد: در حوزه توانمند سازی، ایجاد دفاتر و تسهیل گری در منطقه ملاشیه را داشته و هفته گذشته نمایشگاه صنایع دستی از شهروندان مناطق به نمایش گذاشته شد  تا کودکان و نوجوانان به استفاده از مراکز فرهنگی ترغیب کنیم. کانون پرورش فکری در این منطقه در حال انجام فعالیت های مناسبی است.

وی با تاکید بر اینکه وعده های داده شده به اصلاح زیر ساخت ها مناطق محروم  عملی می شوند، خبر داد: بحث فاضلاب و آب شرب منطقه ملاشیه مرتفع شده تا ما شهری داشته باشیم که از لحاظ زیرساخت های شهری در خور شهروندان آن باشد.

کریمی کیا  با ذکر این که  ما منکر کاستی‌های منطقه نیستیم، اظهار کرد: منطقه نیاز به یک پارک دارد که از اولویت هاست و اگر کنار همین کتابخانه باشد بهتر است، بقیه الویت ها طبق نظرسنجی مردم معین شده و ما امیدواریم با همکاری و تعامل بین شهروندان و دولت به سمتی پیش رویم که محرومیت را از کنار ملاشیه برداریم.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید در انجام زیرساخت ها کمک کنند خاطرنشان‌کرد: اهدای زمین در حوزه های ورزشی و خدمات فرهنگی می تواند کمک کند تا پروژه‌ها سریعتر به بهره برداری برسند.

عدالت اجتماعی دسترسی کتاب و کتابخوانی برای همه افراد  است

در ادامه  منصور کوهی رستمی  مدیرکل کتابخانه های استان خوزستان گفت: در کل فعالیت های کتابخانه چند رویکرد را در راهکارهای توسعه پیش گرفتیم که اولین بخش توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌ها های استان بود، با توجه به ضعف هایی مبنی بر نبود کتابخانه ها در سراسر مناطق و مبنا قرار دادن اینکه عدالت اجتماعی دسترسی کتاب و کتابخوانی برای همه افراد  است، تلاش کردیم این موضوع را برای همه قشرهای خوزستان داشته باشیم.

کوهی رستمی بهسازی و افتتاح کتابخانه ها را از این موارد نام برد و اظهار داشت: پروژه هایی از سال ۹۰ شروع شد که متاسفانه به بهره برداری نرسیده اند، استاندار شریعتی کمک کردند تا ۱۲ کتابخانه را با اعتبار خوبی که انجمن کتابخوانان استان در نظر گرفته به سرانجام برسانیم.

وی افزود: در سال گذشته چهار کتابخانه افتتاح شد، امسال نهمین کتابخانه در حال پایان است و دو کتابخانه دیگر نیز در حاشیه (روستاهای حمیدیه و کتابخانه مرکزی کارون) داریم که در هفته دولت افتتاح می شود و بقیه تا پایان سال پایان می یابد.

رستمی با خبر اینکه احداث کتابخانه های مرکزی را از دزفول شروع کرده ایم، گفت: به جز ۶ شهر در تمامی شهرهای خوزستان کتابخانه داریم  که در جلسه انجمن استان اعتبار برای آنها مصوب شد.

وی با ذکر این مهم که از بعد محتوایی کتابخانه‌ها ایجاد می‌شود تا اثرگذاری فرهنگی داشته باشند اظهار کرد: نگاه ما صرفاً مکانی برای امانت دادن کتاب نیست بلکه تبدیل کتابخانه ها به مراکز فرهنگی و اجتماعی است و تلاش برای اینکه تبلور های مختلف فرهنگی را با قشرهای مختلف داشته باشیم، ضمن اینکه بخش مجهز کودک را نیز داریم.

رستمی خبرداد: از خرداد امسال تمام کتابخانه های استان را به نرم افزار آنلاین متصل کرده‌ایم وگفت: ۱۷۵ کتابخانه را در لحظه می توانیم رصد کنیم تا بدانیم چه فردی چه کتابی را مطالعه می کند و به چه حوزه علاقه مند است، به این شکل مجموعه سازی کتابخوانی را گسترش می دهیم.

کتاابخوانی آنلاین نیز با شدت بیشتری پیگیری می کنیم و امسال اعتبار لازم برای آن فراهم می‌شود تا برای اولین بار در کشور کتابخانه دیجیتال عمومی را در استان خوزستان داشته باشیم.

۴ هزار و ۸۰۰ متر به فضای کتابخانه ای استان اضافه شد

وی افزود: کتابخانه ملاشیه از سال ۹۲ شروع شده بود که از اعتبارات تملک داری و دو درصد نفت به میزان یک و نیم میلیارد صرف ساخت آن شده و صد و ۵۰ میلیون تومانی صرفه تجهیزات این کتابخانه بود، ضمن اینکه با کسری اعتباری که در بخش تجهیزات داشتیم، امور اجتماعی استانداری مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان کمک کردند تا تجهیزات این ۶ کتابخانه تکمیل شود.

گفتنی ست: کتابخانه ملاشیه بیستمین کتابخانه شهر اهواز و صد و هفتاد و ششمین کتابخانه استان خوزستان است.

رستمی در پایان گفت: با تکمیل ۱۲ کتابخانه در عرض یک سال ۴ هزار و ۸۰۰ متر به فضای کتابخانه ای استان اضافه می شود که اولویت نیز با مناطق حاشیه ای است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.