وزیر راه و شهرسازی گفت:‌نفتکش ایرانی که در بندر جده عربستان متوقف بود روز گذشته به سمت آب‌های خلیج فارس حرکت کرد.

جزئیات آزادسازی نفتکش ایرانی از بندر جده عربستان

قدس آنلاین:  عباس اسلامی در حاشیه مراسم افتتاح مرکز عملیات ایمنی اضطراری درباره کشتی ایرانی که در بندر جده عربستان توقیف بود، اظهار داشت: این کشتی روز گذشته با پیگیری‌های ویژه از طرف سازمان بنادر و دریانوردی رفع مزاحمت شد و ساعت ۱۵:۶ دقیقه روز گذشته بندر جده اجازه داد این نفتکش خارج شود.

وی اضافه کرد:‌ این نفتکش با دو یدک‌کش به سمت خلیج فارس می‌آید تا وارد آب‌های ایران شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ما با زحمات زیادی از سوی دشمن مواجه بوده‌ایم اما شرکت‌های هواپیمایی و کشتیرانی مهارت بالایی در این حوزه‌ها دارند.

تخلفات نفتکش انگلیس در تنگه هرمز

اسلامی بیان کرد: کشتی انگلیسی در تنگه هرمز در کریدوری که مخصوص خروج بوده است ورود می‌کرده است ضمن آنکه آلایندگی داشته و سیستم راداری خود را خاموش کرده بود که این موارد خطرساز بوده است که سازمان بنادر در خواست کرد و با حکم مراجع قضایی نفتکش انگیسی توقیف شد.

وی  افزود: پس از مشاهدات و بررسی‌ها آمار دقیقی در این باره منتشر می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی  گفت: کار انگلیسی‌ها دزدی دریایی است و این رسوایی برای استکبار جهانی است که به قوانین بین‌المللی پایبند نیستند.

نفتکش ایرانی "Happiness1 " دهم اردیبهشت ماه به دلیل خرابی در قسمت موتورخانه به صورت اضطراری درخواست امداد کرده بود که لاجرم به بندر جده در عربستان سعودی هدایت شد. با این حال پس از انجام تعمیرات لازم دولت سعودی با بهانه های مختلف از ازاد سازی و صدور مجوز بازگشت این کشتی به ایران تا دیروز امتناع می‌کرد. 

بنابر گزارش‌ها تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دلار به بندر جده عربستان بابت هزینه های تعمیر و نگهداری پرداخت شده  که این رقم 7 تا 8 برابر هزینه متعارف بوده است.

عربستان سعودی نه تنها اجازه ترخیص این کشتی ایرانی و حرکت آن به سوی آبهای کشورمان را نمی داد، بلکه روزانه ۲۰۰ هزار دلار هزینه اضافه (بابت نگهداری) نیز برای شرکت ملی نفتکش منظور می کرد.

دو یدک کش ایرانی که برای بازگرداندن این نفت کش راهی بندر جده شده بودن هم  به‌دلیل کار شکنی سعودیها امکان انجام ماموریت نداشتند و روزانه رقمی در حدود ۳۰ هزار دلار نیز از این جهت به شرکت ملی نفتکش تحمیل می شد.

به گزارش مارین نیوز، این کشتی متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است و هزینه های مذکور از این صندوق در حال پرداخت شده است.

محمدجواد جمالی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ایران اقدام عربستان سعودی را "باج خواهی و گروگان‌گیری" خوانده بود.

در نهایت دیروز و تنها ساعاتی پس از آنکه نیروهای سپاه پاسداران دومین نفتکش انگلیسی را که عازم بندری در عربستان سعودی بود توقیف کردند عربستان سعودی بی سر و صدا نفتکش ایرانی را آزاد و مجوز حرکت آن یه سوی ایران را صادر کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.