یک روزنامه انگلیسی با انتشار گزارشی نسبت به ضعیف شدن نیروی دریایی سلطنتی انگلیس هشدار داد.

اذعان فرماندهان نیروی دریایی ملکه به ضعف انگلیس در تقابل با ایران+ اینفوگرافی

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، شیوه برخورد دولت انگلیس در قبال توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران در دریای عمان فارغ از تبعات آن در عرصه سیاست خارجی، این روزها سیاست داخلی و انتخاباتی انگلیس را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

این روزها پارلمان انگلستان که بعد از ماجرا و درگیری‌های بریگزیت به شدت درگیر مسأله انتخاب برای جایگزینی «ترزا می» ‌است ۲ گزینه جرمی هانت، وزیر فعلی خارجه و بوریس جانسون، وزیر سابق خارجه این کشور را به‌عنوان گزینه برای نخست‌وزیری در اختیار دارد و هر کدام از این ۲ نفر تلاش میکنند با نشان دادن مواضعی ملی‌گرایانه و سخت‌تر در مقابل ایران‌، شانس خود برای انتخاب شدن را بالا ببرند.

با این حال به نظر نمی‌رسد گزینه‌های نخست‌وزیری انگلستان شانسی برای بالا بردن حس ملی‌گرایی در این کشور داشته باشند، چرا که مردم این کشور و بویژه وزیر دفاع فعلی آن بخوبی می‌دانند تجهیزات نظامی «انگلیس» در همین ماجرای توقیف نفتکش انگلیسی توسط نیروهای سپاه هم نتوانست کمکی به آنها بکند.

در همین راستا طی روزهای اخیر انتقاد از ضعف نیروی نظامی انگلیس مستقر در خاورمیانه در مسئله توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران بالا گرفته و تب تند انتقاد به فرماندهان نظامی این کشور نیز رسیده است.

به دنبال تنش ایجاد شده بین انگلیس و ایران در رابطه با توقیف نفتکش های دو کشور، سران سابق نیروی دریایی و سیاستمداران امروز نیز در حال پیوستن به خیل منتقدین از دولت و نیروی دریایی سلطنتی انگلیس هستند. آنها هشدار میدهند که ناوگان بریتانیا دیگر توانایی حفاظت از منافع انگلیس را ندارد.

روزنامه انگلیسی دیلی میل در گزارشی به انتقادات برخی از فرماندهان فعلی و سابق نیروی دریایی انگلیس پرداخته و با انتشار چند اینفوگرافی ، بر مسئله ضعیف شدن نیروی دریایی انگلیس طی سالهای اخیر ( بازه زمانی بین سالهای 1982 تا 2019) صحه گذاشته است.

در این رابطه  «توبیاس الوود»  معاون وزیر دفاع انگلیس با اشاره به توقیف نفتکش این کشور در دریای عمان اعتراف کرده است: نیروی دریایی سلطنتی انگلیس آنقدر «کوچک» است که نمی‌تواند به نقش و وظایف بین‌المللی خود عمل کند. ایرانی‌ها در آن زمان هم به هشدار داده شده توسط ناو«HMS Montrose» که لحظاتی قبل آنها را از توقیف نفتکش بریتانیایی برحذر داشته بود توجهی نکردند.

  اما درست زمانی که مقامات سیاسی و نظامی انگلیس دولت این کشور را هدف انتقادات تند و تیز خود قرار دادند و دولتمردان را به واسطه افتادن در دامی که دولت آمریکا علیه ایران گسترده است سرزنش میکنند، نیروهای نظامی ایران در کمال آرامش و خونسردی فایل ویدئویی عملیات توقیف نفتکش انگلیسی و مکالمات بین نیروهای نظامی و ناخدای کشتی را در تنگه هرمز به نمایش می‌گذارد و رزم ناو انگلیسی را در حالی به تصویر میکشد که در حفاظت نفتکش انگلیسی ناتوان است ؛ ویدئویی که فقط و فقط حامل یک پیام روشن است؛ ضعف بریتانیای کبیر در برابر اراده ملت ایران.

اما در این میان واکنش مقامات سیاسی از جمله وزیر خارجه انگلیس که از ایران خواسته است -فورا نفتکش انگلیسی را آزاد کند- جز یک تهدید توخالی دیگر چیز دیگری نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.