بی‌هیچ اشاره و مقدمه‌چینی لازم است پیش از پرداختن به موضوع اصلی این گزارش به این نکته اشاره کنیم که بی‌شک بارها شاهد گزارش‌ها و یا مطالب تکراری در رسانه‌ها بوده‌اید که شاید به لحاظ زمانی به نظرتان نامتعارف بیاید.

مبالغ بیمه‌ای دریافت شده در قبوض گاز کجا هزینه می‌شود؟

بر اساس منطق نمی‌توان انتظار داشت همه شهروندان از تمام موضوعات اطلاع داشته باشند، بر همین مبنا همواره تعدادی از افراد جامعه به موضوعاتی برمی‌خورند که برایشان تازگی دارد و محل سؤال است، در نتیجه وقتی تعدادی از این دسته از شهروندان خواستار بررسی و شرح موضوعی خاص از رسانه می‌شوند، موظف به پرداختن به آن موضوع هستیم. با این توضیح کوتاه در ادامه می‌خواهیم به یکی از این موارد بپردازیم که هرچند تازگی ندارد، اما در هفته‌های اخیر تعدادی از مخاطبان روزنامه خواستار توضیح بیشتر در این خصوص شده‌اند.

دقت در قبض‌ها

یکی از شهروندان می‌گوید: تاکنون بخش‌های مختلف قبوض آب، برق و گاز را با دقت مطالعه نمی‌کردم، اما بتازگی متوجه بندی در قبض گاز با عنوان بیمه شدم که ماهانه مبلغی از مشترکان دریافت می‌شود. این سؤال مطرح است که ارتباط قبض گاز با بیمه چیست و چه نتیجه‌ای برای مشترکان دارد.

شهروند دیگری نوشته، بی‌اطلاعی ما از قوانین و حقوق قانونی که در بخش‌های مختلف داریم موجب زیان می‌شود. اگر متولیان در خصوص مزایای حق بیمه‌ای که از مشترکان گاز می‌گیرند اطلاع‌رسانی کنند، متوجه حقوق خود برای استفاده از مزایای درنظر گرفته شده می‌شویم. یکی دیگر از مخاطبان می‌گوید: بیشتر افراد جامعه از ضوابط و شرایط بهره‌مندی از برخی حقوق قانونی خود اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که اگر دچار حادثه ای در حوزه گاز شدند باید چه اقدامی کنند.

قانونی برای حمایت بیشتر

همان‌گونه که مشخص است موضوع، مربوط به دریافت مبلغی با عنوان بیمه از مشترکان گاز است که هرچند مدت‌ها از اجرای آن می‌گذرد، ولی به منظور اطلاع‌رسانی بیشتر به تشریح دوباره آن می‌پردازیم. مدیر روابط عمومی و سخنگوی شرکت گاز خراسان رضوی در این مورد به قدس می‌گوید: موضوعاتی مانند تعرفه‌گذاری و یا دریافت وجوه در بخش‌های خدمات دولتی به صورت متمرکز بوده و به بیان ساده سراسری هستند و تصمیم‌سازی‌ها استانی نیست. حسن خیراندیش می‌افزاید: در این مورد نیز ابتدا قانون اجازه گرفتن وجوه، مصوب شده و بعد به استناد و اجازه قانون، نحوه اجرا و دیگر شروط آن به صورت سالانه تعیین می‌شود.

بر همین اساس مطابق ماده ۱۲ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه ذی ربط اجازه داده می‌شود مبلغی را که براساس قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری تعیین می‌شود، دریافت و صرفاً برای بیمه خسارات مالی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه‌های پزشکی ناشی از انفجار، آتش سوزی و مسمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق از طریق شرکت‌های بیمه با برگزاری مناقصه اقدام کنند. وی یادآور می‌شود: بنابراین در راستای اجرای این دستور قانون بند (ز) تبصره (۶) قانون بودجه کل کشور به این موضوع اختصاص داشته و به هر یک از وزارتخانه‌های نفت و نیرو از طریق شرکت‌های تابعه مربوط اجازه داده شده است ماهانه از هر واحد مسکونی و تجاری مشترکان گاز، مبلغ ۲۰۰۰ ریال و از مشترکان روستایی، ۱۰۰۰ ریال دریافت کنند.

 پشتیبانی در حوادث

وی اظهار می‌دارد: همان‌گونه که در قانون مربوط هم ذکر شده، مواردی که مشمول بیمه مشترکان می‌شود شامل فوت و نقص عضو و گاز گرفتگی و مسمومیت ناشی از انفجار و آتش‌سوزی است.

خیراندیش ادامه می‌دهد: شهروندان از تاریخ اشتراک‌پذیری مشمول بیمه حوادث حوزه گاز هستند و اگر حادثه‌ای رخ دهد، می‌توانند از مزایای درنظر گرفته شده استفاده کنند، اما لازم است ضوابط تعریف شده را نیز رعایت کنند تا فرایند تشکیل پرونده آن‌ها طولانی نشود.

وی تأکید می‌کند: بر همین اساس لازم است مشترکانی که دچار حادثه می‌شوند گزارش آتش‌نشانی در خصوص علت بروز حادثه را همراه قبض گاز واحد و اصل مدارک پزشکی در مورد هزینه‌های پزشکی و یا اصل مستندات صادره از مراجع قانونی در سایر موارد نظیر فوت، به بیمه کوثر ارائه نمایند تا پس از بررسی کارشناسان برای پرداخت خسارات آن‌ها اقدام شود.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.