خوزستان-کشت تابستانه و میزان تخصیص آب برای رفع عطش گیاهان و احشام ازجمله مواردی است که طی یک ماه گذشته به مهم‌ترین محور بحث‌های مردم و مسئولان خوزستان تبدیل‌شده است و انگار مانند سیلاب خیال عقب‌نشینی از افکار عمومی این استان ندارد.

خوزستان محدودیت کشت دارد یا ندارد؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: شدت سیلاب‌های فروردین‌ماه سال جاری در جنوب کشور و به‌ویژه در استان خوزستان به حدی بود که مسئولان بارها از برداشته شدن محدودیت برای کشت و زرع خبر دادند اما این روزها بسیاری از کشاورزان خوزستانی و ازجمله نماینده آن‌ها در مجلس عنوان می‌کنند که این وعده‌ها صحت ندارد و برای کشت تابستانه محدودیت‌های بسیاری ازجمله تخصیص و تأمین آب پیش روی کشاورزان است.

اگر فکر می‌کنید که سال ترسالی در خوزستان حاکم شده و هیچ مشکلی نیست سخت در اشتباهید چون تاکنون چندین بار این  موضوع موجب اعتراض و تجمعات مردمی در مقابل استانداری شده است.

کشاورزان خوزستانی می‌گویند که استاندار  سایر مسئولان پیش‌ازاین به آن‌ها اعلام کردند که محدودیتی برای کشت ندارند اما

در حال حاضر آبی برای تحقق کشت نامحدود وجود ندارد و برای همان مقدار آب تخصیص‌یافته نیز از سیل‌زدگان آب بهاء اخذ می‌شود.

آب نیست

در همین رابطه جواد کاظم نسب، نماینده اهواز در مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی می‌گوید: وزیر و استاندار اعلام کرده بودن که کشاورزان بدون محدودیت کشت کنند و حتی در این راستا جهاد کشاورزی نیز همراهی کرد اما در عمل دیدیم که سازمان آب و برق خوزستان بر اساس همان آیتم‌های قدیمی اقدام کرده است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت هویزه نگران‌کننده است و مردم برای آشامیدن و رفع عطش احشام آب در اختیار ندارند می‌افزاید: در شهرستان‌های بابی، اهواز و کارون هم وضع به همین منوال است و لذا می‌طلبد که مسئولان آب را به هر نحوی رهاسازی کنند و به کارون، کرخه و دز برسانند.

وی ابراز می‌کند: متأسفانه دولت از کشاورزانی که سیل تمام زندگی و زمین آن‌ها را برده است برای حقابه پول می‌گیرد.

وی عنوان می‌کند: وزارت نیرو درازای هر هکتار ۱۰ میلیون ریال بابت حقابه از کشاورزان مطالبه می‌کند که این موضوع واقعاً ظلم مضاعف به کشاورزان سیل‌زده خوزستانی است.

وی بابیان اینکه این وضعیت در حالی است که فقط به کشاورزانی که بیمه هستند، خسارت واردشده و به کسانی که بیمه نیستند یک ریال پرداخت‌نشده و می‌پرسیم چرا؟ می‌گویند اعتبار وارد استان نشده است و این در حالی است که آن‌ها در بدترین شرایط زندگی می‌کنند.

محدودیت کشت برای شبکه‌های آب‌رسانی

رئیس سازمان آب و برق خوزستان نیز در پاسخ به این سؤال که آیا محدودیتی برای کشت و تأمین آب وجود دارد یا خیر اظهار کرد: با توجه به حجم آب پشت سدهای خوزستان، مشکلی برای تأمین آب‌کشت تابستانه در این استان وجود ندارد.

فرهاد ایزد جو ابراز می‌کند:  باوجود پر آب بودن مخزن سد مارون اما به دلیل وسعت زمین‌های کشاورزی پایین‌دست و لزوم تأمین آب موردنیاز نخیلات، در این حوضه محدودیت کشت پرمصرف وجود دارد و سه تا چهار هزار هکتار کشت پرمصرف در حوضه این رودخانه می‌توان انجام داد.شبکه‌های آبیاری و زهکشی که بر اساس الگوی کشت طراحی‌شده‌اند دارای ظرفیت خاصی هستند که برای تأمین آب موردنیاز آن‌ها محدودیت‌هایی ایجادشده است

وی بابیان اینکه در حوضه‌های دز، کارون و کرخه ازنظر حجم آب مشکلی برای تأمین نداریم  افزود: برای آبیاری سنتی هیچ محدودیتی برای برداشت آب از رودخانه‌ها و انجام کشت‌های پرمصرف وجود ندارد اما با توجه به طراحی شبکه‌های آبیاری بر اساس الگوی کشت خاص، در این شبکه‌ها محدودیت کشت‌های پرمصرف اعمال می‌شود.

وی افزود: شبکه‌های آبیاری و زهکشی که بر اساس الگوی کشت طراحی‌شده‌اند دارای ظرفیت خاصی هستند که برای تأمین آب موردنیاز آن‌ها محدودیت‌هایی ایجادشده است.

وی در خصوص مشکل کم‌آبی روستاهای شادگان نیز گفت: به‌طور متوسط اکنون در منطقه شهرستان شادگان بالغ‌بر ۷۳۵ لیتر سرانه آب برای هر نفر تأمین می‌شود. اما روستاییان شادگان علاوه بر مصرف آب آشامیدنی؛ آب موردنیاز برای آبیاری نخیلات، موارد بهداشتی و دام خود را نیز از محل آب آشامیدنی استفاده می‌کنند که مصرف را از حالت استاندارد افزایش داده است.

بررسی پرونده‌های خسارت دیدگان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بابیان اینکه هر هفته ۲ هزار پرونده در کارگروه استانی بررسی می‌شود عنوان کرد: پرداخت کمک‌های بلاعوض به کشاورزان از ۱۹ تیر آغازشده است.

کیخسرو چنگلوایی توضیح داد: تاکنون هشت هزار پرونده با مبلغ ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال در کمیته‌های تخصصی شهرستان‌ها بررسی و تأییدشده است و مصوب شد ۶ هزار پرونده با مبلغ یک هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال به کارگروه استانی ارسال شود.

وی  با اشاره به تخلیه سیلاب از تمام زمین‌های کشاورزی استان گفت: اکنون حتی یک هکتار زمین کشاورزی استان زیرآب نیست و کشت تابستانه در سطح ۴۲۳ هزار هکتار آغازشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.