عربستان در چارچوب طرح ۲۰۳۰ اقدام به ارائه پروژه عجیب ساخت شهر خیالی نئوم در شمال غرب این کشور کرده که در واقع فرصتی برای سرمایه گذاری شرکت های صهیونیستی و عادی سازی با اسرائیل است.

 وال استریت ژورنال: پروژه «نئوم» سرابی بیش نیست/ شکست جزیره رویایی بن‌سلمان

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه وال استریت ژورنال گزارشی را با عنوان رویای ۵۰۰ میلیارد دلاری شاهزاده عربستان در کویر منتشر کرد. هواپیماها، دایناسورهای رباتیک و یک ماهواره غول پیکر، از جمله عناصر این رویا هستند. این گزارش اظهار کرده که گروه مشاوران آمریکایی در منطقه ساحلی خشک شمال غرب عربستان، چیزی جز یک خورشید سوزاننده و آب شور فراوان نیافتند.

اما محمدبن سلمان ولیعهد عربستان چند سال قبل با هلیکوپتر خود در آنجا فرود آمده و ایده بنای یک شهر به نام نئوم به قیمت ۵۰۰ میلیارد دلار به ذهنش خطور کرده بود.

جاستین چیکک، روری جونز و سومر سعید نویسندگان این گزارش تصریح کردند که شهر جدیدی به مساحت ۲۶هزارکیلومتر مربع در یک منطقه کویری و ساحلی بنا خواهدشد که توجه افراد زیادی را به خود جلب می کند.

از جمله ویژگی هایی که بن سلمان در رویاهای خود برای این شهر در نظرگرفته این است که در شهرنیوم، ربات ها خانه ها را تمیز می کنند و این شهر از نظر فناوری جایگزین دره سیلیکون آمریکا خواهد شد. همچنین از نظر رفاه شبیه به هالیوود و ریویرای فرانسه برای گردشگری و تفریح خواهد بود.

از جمله ویژگی های قابل توجهی که در رویای بنای چنین شهری پیش بینی شده، پروژه اصلاح و تغییر ژنتیک است تا مردم را نیرومندتر کند. همه این ایده ها در اسناد سری ۲.۳۰ مطرح شده است. شرکت بوستون و شرکت مک کینزی اند کمپانی این اسناد را آماده کرده اند. روزنامه وال استریت ژورنال در رابطه با نام این شهر با برخی مصاحبه کرده و اعلام کرد که "نئوم" ترکیب کلمه جدید یونانی و آینده عربی است.

این اسناد به سپتامبر ۲۰۱۸ برمی گردد که در آن وسیع ترین تصاویر از این پروژه ارائه شده است.ارتش مشاوران موظف شده اند که این شهر خیالی را تبدیل به واقعیت کنند. سیستم حقوقی این شهر به طور مستقیم از دستورات پادشاهی پیروی کرده و طبق قوانین آن عمل خواهد کرد.

طبق گفته های شورای اداره شهری، کنترل این شهر باید به گونه ای باشد که تجهیزات کامپیوتری جرم و جنایت ها را اطلاع دهند، بدون این که نیاز باشد شهروندان آن بخواهند اقدام به چنین کاری کنند. لازم به ذکر است که این اسناد قبل از جنایت قتل جمال خاشقجی که به دستور بن سلمان در سال گذشته در استانبول ترکیه انجام شده بود، به پایان رسید.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از کارکنان سابق و افرادی که با این پروژه آشنایی داشتند اعلام کرد که آنها تاکنون نمی دانند که چه میزان از این پروژه به دلیل مشکلات مالی و محدودیت های تکنولوژی متوقف خواهد شد. ندیم النصر مدیر اجرایی این پروژه در بیانیه خود به این روزنامه با اشاره به اینکه این پروژه از نظر تکنولوژی پیشرفته ای که برای آن در نظر گرفته شده تنها در مرحله نظری است، اظهار کرد که امکاناتی که برای شهر نیوم در نظر گرفته شده متعلق به آینده و خیالی است.

این روزنامه معتقد است که پروژه نئوم، در واقع بخشی از تلاش های عربستان است تا به جای تکیه بر نفت، به یک کشور تولید کننده کالا و خدمات تبدیل شود.ولیعهد سعودی در راستای همین تلاش، پیشنهاد تاسیس کارخانه های اتوماتیک وبیمارستان ها و شرکت های فناوری در این شهر داده تا مردم عربستان جذب آن شده و پول های داخلی خود را در این شهر هزینه کنند.

اما طرح بنای چنین شهری از نقطه صفر و هزینه ۵۰۰ میلیارد دلار به جای سرمایه گذاری در شهرهای عربستان، بازتاب مشکلات مزمن این کشور از جمله طمع ورزی های محمدبن سلمان است.

شرکت های خارجی به دلیل نظام حقوقی مبهم عربستان و قید هایی مانند ممنوعیت استفاده از الکل و نیز ممنوعیت سفر زنان بدون اجازه ولی، از سرمایه گذاری در این شرکت خود داری می کنند. بنابراین محمد بن سلمان دریافت که ساختن یک شهر جدید بسیار آسان تر از تغییر وضعیت شهرهای موجود است. طبق اطلاعات اسناد نیوم، بنای این شهر از صفر و با نظام و آموزش های مستقل آن، بر ارائه خدمات بدون هیچگونه قید و بند اجتماعی خواهد بود.

نیوم، یکی از بزرگترین و بلندپروازانه ترین پروژه های آینده است که رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس رویای آن را دارند. اما اجرای این پروژه، نیازمند پولی است که عربستان ندارد.عربستان درحال حاضر دچار کسری بودجه شده و محمدبن سلمان وعده داده که ۴۵ میلیارد دلار در شرکت سافت بانک (شرکت مخابرات ژاپنی) سرمایه گذاری کند.

طبق گزارش های افراد آشنا به این پروژه، عربستان سعودی هزینه های مرحله اولیه این پروژه را با استقراض از خارج تامین کرده است. عربستان در پرژه خیالی خود به مشاوران خارجی تکیه کرده که این مسئله به مشکل دیگر آن یعنی عدم وجود کارشناسان داخلی اشاره می کند.

مسئله کمک گرفتن از خارجی ها در امور مختلف عربستان، تبدیل به یک مسئله حساس و مهم برای این کشور و شرکای بین المللی آن شده است.

مقامات از بن سلمان می خواهند که اگر مشاوران خارجی که مزایای عالی دریافت می کنند، در قبال آن خدمات متقابل ارائه دهند.در بیانیه مربوط به نیوم تاکید شده که مشاوران گران قیمت خارجی در قبال پولی که دریافت می کنند، درست کار نمی کنند و در واقع کار آنها به مثابه فرصتی برای ارائه صورتحساب به دولت عربستان است.

مقامات عربستان از شرکت هایی که مایل به دریافت قرارداد و مشارکت در چشم انداز و آینده نیوم هستند خواسته اند تا در آن سرمایه گذاری کنند.

از آنجایی که شهرخیالی نیوم توسط اردن و مصر احاطه شده، نظام آن نیز مستقل خواهد بود. بنابراین ولیعهد سعودی به راحتی می تواند اجازه شرب خمر و حضور زنان بدون پوشش را صادر کند. همچنین دولت سعودی به منظور توسعه و پیشرفت این شهر برنامه ریزی کرده که ۲۰ هزار بدوی برای نسل ها در آنجا زندگی کنند.

اما واکنش های مردمی؛ شهروندانی که شایعات مربوط به این پروژه را شنیده اند، اظهار کردند که این اقدام ویرانگر خواهد بود. یکی از شهروندان اعلام کرد که همه رشته های جامعه قطع خواهد شد و این پروژه در واقع حکم مرگ ما را صادر کرده است. همچنین چند هفته پس از اعلام این پروژه، یک هیئت با فهد بن سلطان دیدار کرده و از وی خواستند تا به آنها کمک کند؛ اما او گفت که نمی تواند کاری انجام دهد.

ولیعهد عربستان نامه ای به سرزمین های اشغالی فرستاده و از صهیونیست ها خواست تا موضع خود را در رابطه با طرح نیوم اعلام کنند. افراد آشنا به این مسئله تصریح کردند که شرکت های صهیونیستی تکنولوژی خود را به عربستان می فروشند.

در رابطه با چگونگی شکل گرفتن این ایده در ذهن محمد بن سلمان باید بگوییم که وی حدود ۴ سال قبل که به دنبال راهی برای اصلاح اقتصاد کشور خود بود از طریق نقشه گوگل ارث متوجه شد که شمال غرب این کشور یک منطقه خالی است.

پس از آن ولیعهد عربستان به این منطقه رفت و دریافت که حرارت در این منطقه به صد درجه سانتی گراد می رسد؛ اما در زمستان روی کوه های آن برف می نشیند. وی در ژانویه ۲۰۱۷ و در نشست شورای نیوم، طرح بلندپروازانه خود را در بنای این شهر به عنوان بزرگترین شهر جهان از نظر درآمد سالانه برای هر فرد مطرح کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.