۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 665813

علی ربیعی در واکنش به تحریم محمد جواد ظریف گفت: آمریکایی ها تلاش دارند دو دولتی را در ایران القا کنند.

آمریکا به دنبال القاء دو دولتی در ایران است

قدس آنلاین: سخنگوی دولت با بیان اینکه تهاجم به وزیر امور خارجه، تهاجم به شخص نیست بلکه تهاجم به ملت ایران است اظهارداشت: تحریم ظریف توسط آمریکا نشان می‌دهد آمریکا از بیماری اعتیاد توطئه‌گرایی رها نیافته است. ما خوشحالیم که قدرت جامعه مدنی در حمایت از ظریف و ایستادگی در مقابل زورگویی و قلدری ایستاده است.

علی ربیعی در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با اصحاب رسانه اشاره به اینکه آمریکایی ها می‌خواهند اینگونه القا کنند که یک ملت یا یک دولت در ایران وجود ندارد افزود: ولی جامعه ایران به شکلی متحد پشت سر ظریف ایستاد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: امروز دوباره همان ذهنیت کودتاگرایی را در پس تحریم ظریف می‌بینم.

وی گفت: تحریم ظریف حمایت همه نهادهای ما را در برداشته است. این اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ دیپلماسی جهان است. دولتی که ادعای مذاکره می‌کند، وزیر خارجه کشوری را که دعوت به مذاکره کرده را تحریم می‌کند، این اقدام اگر مضحک نباشد پس چیست؟

ربیعی افزود: برخی تصمیم‌گیران در آمریکا مسائل را شخصی کرده‌اند. حسادت‌های شخصی و کودکانه در تحریم ظریف را شاهد هستیم. القای دو دولتی در ایران از دیگر اهداف تحریمی ظریف است.

سخنگوی دولت گفت: ظریف مسئول سیاست خارجی و دیپلماسی در کشور است و آنها با تحریم ظریف، خودشان را از گفت‌وگو محروم کردند.

وی با بیان اینکه ظریف معتمد رهبری است، اظهار داشت: ایستادن ستاد کل نیروهای مسلح و از همه مهمتر رهبری انقلاب پشت سر ظریف وحدت داخلی ما را بار دیگر به آنها نشان داد. بسیاری از کشورها نسبت به این تحریم مخالفت کردند.

ربیعی افزود: تحریم ظریف سندی محکم در ناکامی آمریکا در منزوی کردن ایران در عرصه بین‌المللی است. حمایت‌های اخیر از ظریف نشان‌دهنده اشتباه محاسباتی آمریکا است و مطمئنیم صدای ظریف قوی‌تر از گذشته شنیده خواهد شد.

بازی نمی‌خوریم 

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره درخواست آمریکا برای مذاکره با ایران و اظهارات یکی از سناتورهای این کشور در مورد دعوت از ظریف برای ملاقات با ترامپ نیز اظهار داشت: ما قائل به مذاکره برای عکس یادگاری نیستیم، این نوع مذاکره برای دیده شدن قابل قبول نیست و ما اسیر مسائل انتخاباتی و چشم و هم چشمی‌های آمریکایی‌ها نخواهیم شد و بدون پیش شرط‌ها و بدون توقف تروریسم اقتصادی در هیچ کجا مذاکره با آنها نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: در این خانه پوشالی برای ما چه دموکرات‌ها چه جمهوری‌خواهان فرقی نمی‌کند.

ربیعی گفت: بخشی از خشم «تیم بی» از آقای ظریف برای این است که می‌گویند چرا با دموکرات‌ها مذاکره کردید با ما نه. آدم تعجب می‌کند که برخی برای اقدامات کودکانه خود جهان را بازیچه خود قرار دهند.

باید با رانت تحصیلی برخورد شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد طرح معاون حقوقی قوه قضائیه درباره عدم تحصیل فرزندان مسئولان کشور در خارج  گفت: ایشان دیدگاه شخصی خود را اعلام کرده اند، اما اگر هر طرحی به قانون تبدیل شودما نیز خود را بر اجرای آن موظف می‌دانیم و تبعیت خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با تاکید بر مبارزه و جلوگیری از استفاده از رانت افزود: هر کسی از یک فرصت برای تحصیل در خارج از کشور و یا در بورس های داخل کشور به صورت رانت استفاده کرده باشد مذموم است 

وی گفت: اگر فرزند یکی از مسئولان به این شکل از بورسیه استفاده کرده، هر کسی که می شناسد و مطلع است اسامی را اعلام کند، تا با آن مقابله شود. 

ربیعی با بیان اینکه گونه های مختلف رانت را تجربه کردیم رانت بورسیه های تحصیلی از سنت هایی نادرست است گفت:  هیچ کدام آنها درست و زیبنده نیست. تحصیل فرزندان مسئولان با استفاده از رانت مذموم است که باید همین الان هم برخورد شود؛ اگر از جنبه امنیتی است که این موضوع می تواند برای هر کسی در هر جایی اتفاق بیافتد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: این طرح از طرف معاون قوه قضاییه چون به شکل رسمی اعلام نشده است و من از دیدگاه وی کاملا مطلع نیستم باید طرح به صورت رسمی بیان و ارسال شود تا بر اساس جزئیات بتوانیم نظر بدهیم.

نظارت اسنپی بر گرانفروشی 

با اشاره به جلسه مشاوران اقتصادی رئیس جمهور در مورد نظارت بر عرضه کالاهای اساسی و مصرفی مردم ، گفت: گزارش واگذاری اختیارات بازرگانی به وزارت صمت در این جلسه مطرح و بررسی شد. همچنین  اپلیکیشنی تولید شده که در گام اول  قیمت صد قلم کالا  در ان اعلام خواهد شد.

وی افزود: این اپلیکیشن قابلیت آنرا دارد تا در صورتی که مردم موردی از تخلف و گرانفروشی را مشاهده کنند از آن طری به ۱۲۴ گزارش دهند و بازرسی به صورت اسنپی و توسط نزدیکترین بازرس در اولین فرصت انجام می‌شود.

کالاهای اساسی تا پایان سال تأمین شده

ربیعی اظهار داشت: تمامی اقلام مورد احتیاج و کالاهای اساسی برای سال ۹۸ خریداری و ذخیره شده است و باید گفت هیچ کمبودی نخواهیم داشت.

تشکیل ۵ پرونده تخلف ارز دولتی در بخش بهداشت و درمان

ربیعی با اشاره به آخرین آمار واگذاری ارز دولتی با بیان اینکه  هفتاد درصد این ارز را وزارت جهاد کشاورزی، ۲۳ درصد وزارت بهداشت، شش درصد صمت و یک درصد را ارشاد گرفته است اظهار داشت: دولت اعلام کرد که اگر تخلفی در این زمینه صورت گرفته باشد به مثابه قاچاق با آن برخورد خواهد کرد.

ربیعی گفت: خوشبختانه در وزارت جهاد کشاورزی ۱۰۰ درصد ارز تخصیصی کالا وارد شده و برخی اختلاف ها به دلیل تأخیر صدور مفاصا حساب و ترخیص گمرکی است که بخشی از آن ناشی از تحریم هاست.

ربیعی با اشاره به تشکیل کمیته ارزهای تخصیصی در هر وزرات‌خانه گفت: کمیته اصلی ارزهای تخصیصی توسط آقای همتی تشکیل شده است.  

سخنگوی دولت ادامه داد: ارزی که برای واردات لاستیک اختصاص داده شده بود به طور کامل رصد و سفارش های آن عملیاتی شده است و مشکلی وجود ندارد.  

وی گفت: ارز تخصیص داده شده به وزارت ارشاد هم مشخص است و نگرانی از پیگیری و رد ارزی نداریم.  

ربیعی با اشاره به تصمیم دولت در برخورد قضایی با متخلفان ارزی توضیح داد: از وزیر بهداشت سپاسگزارم که کمیته ذیربط را تشکیل دادند و بر اساس آخرین آمار برای تجهیزات پزشکی از یک میلیارد و ۴۲۴ میلیون دلار، ارز اختصاص یافته در سال ۹۷، فقط ۲۲۶ میلیون دلار آن در حال بررسی است و بررسی های آن کامل نشده است.  

سخنگوی دولت در خصوص ارز اختصاص یافته به دارو هم گفت: یک میلیارد و سیصد میلیون که برای واردات بوده و ۵۵۰ میلیون برای واردات کارخانه های تولیدی بوده است که بعد از تجهیزات پزشکی، ارز دارو هم دنبال خواهد شد.

وی افزود: با دقت وزارت بهداشت پنج پرونده تعلل هم به دادگاه معرفی خواهد شد که جزییات آن را وزیر بهداشت اعلام می‌کند.  

ربیعی خاطرنشان کرد: همانگونه که تضمین دادیم و اعلام کردیم حتی از یک سنت ارز دولتی هم عدول و غفلت نخواهد شد و با دقت تمام رسیدگی خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.