خراسان شمالی- رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی خراسان شمالی گفت: واژه سرطان بحران زاست و در جسم و روح و روان انسان تاثیر می گذارد و زندگی انسانها را دگرگون می کند.

۹۰ درصد بیماران سرطانی در خراسان شمالی زیر خط فقر هستند

سید حمید حریری در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، اظهار داشت: آمار سرطان نه تنها در خراسان شمالی بلکه در سراسر دنیا رو به رشد است همه ی جوامع بشری را نگران کرده است.

وی افزود: متاسفانه استان خراسان شمالی در سرطان گوراش نسبت به استان های دیگر پیشی گرفته  و در سرطان مری رتبه دوم کشوری و در سرطان معده در آقایان در رتبه بالایی قرار داریم که این موضوع نگران کننده است.

وی افزود: اکنون دو هزار و ۷۴۷ بیمار مبتلا به سرطان در انجمن عطوفت تشکیل پرونده داده اند و تحت درمان قرار دارند.

حریری خاطر نشان کرد : متاسفانه هزینه های بالا و سرسام آور بیماری سرطان بیماران و خانواده های آنان را با چالش های عدیده ای روبه رو کرده که یکی از آنها می تواند آسیب های اجتماعی فراوان ناشی از سرطان در استان و یکی از مهمترین موانع توسعه باشد.

وی گفت: بیماران سرطانی در حقیقت بیمارانی هستند که با بیشترین درد و آلام برای ادامه حیات مبارزه می کنند اما به دلیل سنگین بودن هزینه‌های دارویی، از تامین هزینه‌های آن عاجز مانده‌اند.

حریری افزود: روزانه ۸ تا ۱۰ میلیون تومان در انجمن عطوفت برای این بیماران هزینه می شود که تمامی این هزینه ها توسط خیرین استان تامین می شود.

وی گفت: بیماران سرطانی استان خراسان شمالی نیازمند تجهیزات مدرن بخش سرطان در مراکز دولتی هستند زیرا نمی‌توانند مخارج سنگین درمان را تأمین کنند.

حریری ادامه داد : متاسفانه ۹۰درصد بیماران انجمن عطوفت از قشر ضعیف جامعه و زیر خط فقر هستند و داروهایی که پزشکان آنکولوژی برای این بیماران تجویز می کنند داروهای خارجی و وارداتی است که قیمت های بالایی دارند.

وی با بیان اینکه بیماران سرطانی با بقیه بیماران فرق دارند گفت: یک بیمار سرطانی باید در هفته یا هر یک ماه به پزشک آنکولوژی، سی تی اسکن، ام آر آی، سونوگرافی، آزمایش و... مراجعه کنند  که هر کدام از این ها هزینه های بالایی دارد.

وی افزود: طی سال گذشته تعداد ۴۷ هزار و ۶۰۰ نفر در روز از بیماران مبتلا به سرطان به این انجمن مراجعه کرده اند یعنی بعضی از بیماران ممکن است در طول سال بیش از ۱۵ تا ۲۰ بار یابیشتر برای گرفتن خدمات به عطوفت مراجعه کرده باشند

رئیس انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان خراسان شمالی با ابراز تاسف از پایین آمدن سن مبتلا به سرطان گفت: اکنون در این انجمن کودک ۲ ساله  تا بیمار ۹۰ ساله مبتلا با سرطان داریم که با سرطان دست‌به‌گریبان هستند.

حریری با اشاره به تاثیرات سبک زندگی ماشینی بر افزایش آمار سرطان دستگاه گوارش گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که تغییر سبک زندگی و گرایش به سمت مصرف غذاهای آماده و فست فودها، منجر به افزایش موارد ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش شده است و برای کاهش بیماری سرطان نیاز به آموزش بین مردم داریم.

وی افزود: پزشکان معتقد هستند که میوه و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان و ضد سرطان هستند که باید مردم حداقل ۴ وعده میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانند ولی متاسفانه مصرف دارو دربین مردم خراسان شمالی از میوه و سبزیجات و لبنیات بیشتر است.

وی تصریح کرد: البته سرطان یک بیماری چند عاملی است و عواملی همچون جوش، اضطراب، استرس، استفاده از کود شیمیایی و سموم آفات نباتی نیز تاثیرگذار دارد.

وی گفت: سرطان متاسفانه عوارض نامحسوسی را به بیمار، خانواده و دولت و اقتصاد ملی تحمیل می کند .

حریری با بیان اینکه انجمن عطوفت یکی از تخصصی ترین انجمن ها در کشوراست گفت: خوشبختانه در خراسان شمالی هم اکنون انجمن عطوفت کانون پر مهر و پناهگاه‌های مطمئن برای بیماران مبتلا به سرطان است اعضای آن برای کاهش رنج آن همه این عزیزان از هیچ تلاشی فروگذار نمیکنند.

وی ادامه داد: این انجمن اکنون در مجموع در هیات مدیره و هیات امناء خود از ۲۶ پزشک حاذق متخصص و فوق تخصص بهره میگیرد که سال ۹۵ به عنوان برترین انجمن سرطان در کشور شناسایی شد.

وی افزایش آگاهی نسبت به شناخت سرطان و ارائه راه های مقابله با آن را ضروری دانست و گفت: پیشگیری و غربالگری باید در راس قرار بگیرد تشخیص زودرس آن نقش مهمی در روند درمان و طول عمر بیماران دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.