معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه اعتبارات ابلاغی برای بهسازی جاده‌ها و معابر روستایی کافی نیست به خبرنگارما گفت: درحال حاضر خراسان رضوی ۱۱۰کیلومتر آزادراه، هزار و ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه، هزار و ۲۹۰ کیلومتر راه اصلی، ۳هزار و ۹۳۱ کیلومتر راه فرعی و ۱۴هزار و ۱۵۳ کیلومتر راه روستایی دارد که نگهداری آن‌ها درمجموع به‌طول ۲۰ هزار و ۵۸۵ کیلومتر در تعهد اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان است.

بهسازی جاده‌های روستایی لنگ اعتبار

علیرضا خجسته افزود: در مقایسه راه‌های موجود با میانگین کشوری، در آزادراه، بزرگراه و راه‌های اصلی از متوسط کشوری پایین‌تر هستیم، ولی در راه‌های فرعی و روستایی به لحاظ تراکم در مقایسه با کشور از وضعیت مطلوبی برخورداریم. با توجه به اینکه نگهداری راه‌های موجود و حفظ وضعیت آن‌ها و برقراری تردد ایمن برعهده اداره کل راهداری است، با پیگیری و درخواست اعتبار برای روکش آسفالت و ایمن سازی محورها، اقدامات لازم برای اجرای روکش محورها براساس اولویت انجام می‌گیرد؛ با توجه به میزان اعتبارات ابلاغی سالانه به‌طور متوسط ۵۰۰ کیلومتر از راه‌ها روکش آسفالت می‌شود.

وی یادآور شد: در سال گذشته از محل اعتبارات ملی مبلغی افزون بر ۶۰۰ میلیارد ریال از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور به استان ابلاغ شده بود که متأسفانه با وجود پیگیری‌های به‌عمل آمده، این مبلغ در سال ۹۸ به نصف کاهش پیدا کرده است.

علیرضا خجسته در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت جاده‌ها و معابر روستایی دارید و هر ساله چه میزان بر اعتبارات برای بهسازی و آسفالت این معابر افزوده می‌شود، اظهارکرد: اداره کل راه وشهرسازی براساس آیتم‌هایی از جمله جمعیت برخوردار از راه و... به اولویت‌بندی و ساخت راه‌های روستایی اقدام کرده است.

وی گفت: برخی از شهرستان‌ها نیز به دلایل کوهستانی بودن و یا پراکندگی روستا و جمعیت کم برخوردار از میانگین استانی پایین‌تر بوده و لازم است توجه بیشتری به آن‌ها شود.

همچنین اعتبارات نگهداری به تناسب طول راه‌های هر شهرستان و با توجه به میزان ابلاغی، تقسیم و سهم راه روستایی و شهری در آن تعیین و اعتبار مشخص شده درمحل مربوط هزینه می‌شود. در سال گذشته نیز از محل اعتبارات استانی برای روکش راه‌های اصلی و فرعی مبلغ ۹ میلیارد ریال ابلاغ شده که حدود ۳ میلیارد ریال تخصیص و برای روکش راه‌های روستایی ۱۶ میلیارد ریال ابلاغ که حدود ۶/۸ میلیارد ریال اختصاص یافته، همچنین مجموع اعتبارات نگهداری استان در حدود ۴۰۵ میلیارد ریال بوده که حدود ۳۷۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: در سال‌های اخیر با افزایش قیمت مصالح و به خصوص قیر، روند اجرایی عملیات روکش با توجه به کاهش اعتبارات نزولی بوده و این کاهش اعتبار و افزایش قیمت مصالح سبب ایجاد فشار مضاعف بر دستگاه‌های راهداری شده است. از طرفی با توجه به فرسودگی ماشین‌آلات موجود، نگهداری راه‌ها باوجود تلاش‌های زیاد به نحو مطلوب انجام نمی‌گیرد و خرابی رویه راه‌ها موجب شکایت و گلایه مردم عزیز شده است. البته اداره کل راهداری استان تمام تلاش خود را برای تأمین اعتبار به‌منظور روکش به‌موقع راه‌ها انجام داده تا بتواند سطح سرویس مناسبی برای تردد زائران و مسافران  فراهم شود.

خجسته در ادامه خاطرنشان کرد: در بحث نگهداری و مرمت رویه‌ها، مشارکت مردمی و بخش خصوصی بسیار ضعیف بوده و چندان استقبالی از آن نمی‌شود. درسال‌های گذشته با تأمین قیر رایگان از سوی سازمان و انعقاد توافق‌نامه با دهیاری‌ها و شوراها و شهرداری‌ها، قسمت‌هایی از مسیرهای مشترک روکش آسفالت شد، ولی در حال حاضر قیر مشارکتی در اختیار اداره کل راهداری نبوده و امکان مشارکت میسر نیست.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.