کرمانشاه- همت و جدیت زلزله‌زدگان برای ادامه بازسازی‌ها در مناطق زلزله‌زده و ساخت سرپناه ادامه دارد و افزایش نرخ تورم و گرانی مصالح ساختمانی و مشکلات بسیاری که زلزله‌زدگان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، هیچ‌کدام مانع کار بازسازی نشده است.

گیلان غرب دوباره قد کشید

قدس انلاین-گروه استان ها: باوجوداینکه زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال گذشته در ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم  بر جای گذاشت اما در حال حاضر تا حدودی ویرانی‌ها از چهره مناطق زلزله‌زده پاک‌شده و بخصوص در روستاها واحدهای نوساز و ضد زلزله، مرهمی بر زخم‌های زلزله‌زدگان شده است.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و بر اساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

گیلان غرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲ هزار تن جمعیت دارد که در جریان این زمین‌لرزه افزون بر سه هزار و ۹۵۷ واحد مسکونی‌اش تخریب شد.

در جریان زلزله ۷.۳ ریشتری آبان ۹۶ غرب کرمانشاه، ۹۸ آموزشگاه نیز در شهرستان گیلان غرب دچار خسارت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی شد.
زلزله در گیلان غرب هم‌چنین خواب بیش از ۹ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی را آشفته کرد و به ۹۸ آموزشگاه آسیب  و موجب تخریب برخی از آن‌ها شد.

احداث ۳۵۰۰ واحد مسکونی

 فرماندار گیلان غرب در همین رابطه از پیشرفت ۷۵ درصدی عملیات فیزیکی و روند ساخت‌وساز در این منطقه خبر داد و گفت: خوشبختانه عملیات ساخت سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی این شهرستان که در جریان زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ غرب کرمانشاه تخریب شد، پایان‌یافته است.

کوروش محمودیان افزود: در جریان زلزله آبان سال ۹۶ و چهارم آذر سال ۹۷ درمجموع سه هزار و ۹۵۷ واحد مسکونی تخریب شد که عملیات ساخت ۴۵۷ واحد مسکونی باقی‌مانده نیز در دست احداث است.

 وی اظهار داشت: همچنین کار تعمیر ۱۱ هزار واحد مسکونی  تعمیری نیز در این شهرستان که در جریان زلزله آسیب دیدند، پایان‌یافته و مالکان آن‌ها در این واحدها زندگی عادی خود را از سر گرفته‌اند.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون درمجموع روند ساخت‌وساز واحدهای باقی‌مانده ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود کار بازسازی این واحدها نیز تا پایان نیمه اول امسال به پایان برسد.

احداث ۱۴ مدرسه

فرماندار گیلان غرب ادامه داد: در جریان زلزله ۷.۳ ریشتری آبان ۹۶ غرب کرمانشاه، ۹۸ آموزشگاه در شهرستان گیلان غرب دچار خسارت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی شد.
محمودیان بابیان اینکه ۱۴ مدرسه تخریبی در جریان زلزله دوباره احداث و به بهره‌برداری رسیده است افزود: با توجه به تکمیل کار ساخت ۶ واحد دیگر از مدارس تخریب‌شده در مناطق زلزله‌زده تعداد مدارس تکمیل‌شده که به همت خیرین و کمک‌های دولت ساخته‌شده، هم‌اکنون به ۱۴ مدرسه با ۴۷ کلاس درس رسیده است.

محمودیان اضافه کرد: کار ساخت چهار باب مدرسه نیز به‌تازگی شروع‌شده که تلاش می‌شود تا پایان امسال تکمیل شود.

وی ابراز کرد: در همین راستا تعداد ۱۱ مدرسه دیگر نیز با ظرفیت ۴۰ کلاس درس تا مهرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

ایجاد اشتغال

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نیز بابیان اینکه با اعطای سه هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به ۱۶ هزار و ۵۳۷ طرح ارائه‌شده در مناطق زلزله‌زده زمینه اشتغال ۱۸ هزار و ۶۶ نفر پس از وقوع زلزله فراهم‌شده است افزود: بیشترین مقدار تسهیلات پرداختی متعلق به زلزله‌زدگان سرپل ذهاب با یک هزار و ۳۱۰ میلیارد و ۶۴ میلیون ریال بوده است.

وی شهرهای سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، اسلام‌آباد غرب، دالاهو، قصر شیرین، گیلان غرب، روانسر، ماهی دشت، کوزران، جوانرود و پاوه را جزء مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه معرفی کرد  و گفت: این مقدار تسهیلات به پنج هزار و ۸۹۱ طرح پرداخت‌شده و حاصل آن ایجاد ۶ هزار و ۲۹۸ فرصت شغلی بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمانشاه افزود: ثلاث باباجانی با ۵۸۶ میلیارد و ۶۲ میلیون ریال و اسلام‌آباد غرب با ۴۱۲ میلیارد و ۷۸۷ میلیون ریال رتبه‌های دوم و سوم را در دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی به خود اختصاص داده‌اند.

او یادآوری کرد: پس از سرپل ذهاب، شهرهای ثلاث باباجانی با سه هزار و ۴۷۲ شغل و دالاهو با ۲ هزار و ۹۸۴ شغل بیشترین فرصت‌های شغلی در آن‌ها ایجادشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.