زاهدان- استان سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گرفتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهان که از یوگسلاوی تا پاکستان ادامه دارد با برخورداری از ذخایر مس، کرومیت، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن، طلا و کانسارهای غیرفلزی، دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری در بخش معدن است.

سیستان و بلوچستان روی گنج خوابیده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: این استان هم‌چنین به دلیل هم‌جواری با کشورهای پاکستان و افغانستان از مزایای فرصت‌های اقتصادی ازجمله صادرات و واردات و سرمایه‌گذاری‌های مشترک تجاری و صنعتی با این دو کشور برخوردار است.

سیستان و بلوچستان با دارا بودن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های متعدد و فرصت‌های فراوان اقتصادی زمینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی دارد.

سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای اکتشاف و استخراج مصالح معدنی مهم و پرعیارسازی کانی‌های معدنی ازجمله منگنز و کرومیت، سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه تولید آجرنسوز منیزیتی با توجه به ذخایر قابل‌توجه کانسنگ و دولومیت در ۲ کشور ایران و افغانستان بخشی از این پتانسیل‌ها است.

هم‌چنین سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه تولید کاشی و سرامیک با توجه به ذخایر مناسب خاک صنعتی در سطح استان ازجمله شهرهای زاهدان، خاش و ایرانشهر، تولید آجر شیلی با توجه به‌وفور ماده معدنی شیل در زاهدان و سراوان و انواع فرآوری‌های سنگی ازجمله فرصت‌های قابل‌توجه در بخش معدن برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

باوجود ظرفیت‌های معدنی در این استان اما همواره این سؤال در اذهان بسیاری از خوانندگان نقش می‌بندد که چرا بااین‌همه ظرفیت معدنی و زمینه ایجاد اشتغال‌زایی اما هم چنان این استان با مشکل بیکاری دست‌وپنجه نرم کرده و واژه محرومیت را یدک می‌کشد؟

استان ثروتمند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سؤال اظهار می‌کند: سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های ثروتمند در بسیاری از ذخایر مواد معدنی نظیر مصالح ساختمانی، سنگ‌های تزیینی و نما، منیزیت، آنتی موان و غیره در کشور است  اما واقعیت این است که فعالیت در عمده معادن این استان که عمدتاً کوچک‌مقیاس هستند به دلیل ضعف معدن کاری همچنان به‌صورت سنتی انجام می‌شود.

نادر میرشکار عنوان می‌کند: هم‌اینک تناسب لازم بین حجم سرمایه‌گذاری و میزان ذخایر معدنی سیستان و بلوچستان وجود ندارد به همین سبب باید در راستای رونق سرمایه‌گذاری در این بخش تلاش کنیم تا حجم زیادی از اطلاعات، درباره این حوزه در جامعه منتشر شود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۴۰۰ معدن از این استان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق برخوردار کشور یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: بخش معدن می‌تواند یکی از بخش‌های پیشران و مهم در اقتصاد سیستان و بلوچستان باشد اما همان‌طور که اشاره شد حجم سرمایه‌گذاری لازم برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های بالقوه آن به‌درستی انجام نپذیرفته است.

وی با تأکید بر این موضوع که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی در حوزه معدن می‌توان سایر بخش‌های صنعتی و اقتصادی استان را نیز فعال کرد می‌گوید: معادن فلزی می‌توانند سهم بالایی در تولید مواد معدنی سیستان و بلوچستان داشته باشند اما ازنظر پشتوانه ضعیف بوده که کار اکتشافی روی آن‌ها ضرورت بیشتری دارد.

وی بابیان اینکه بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند فناوری‌های خاص است یادآور می‌شود: در صورت تأمین و سرمایه‌گذاری بر روی این فناوری‌ها نه‌تنها مشکل بیکاری و اشتغال جوانان این استان حل می‌شود بلکه به دلیل تولید ثروت ملی و ارزآوری می‌توان تأثیر بسزایی بر اقتصاد کشور داشت.

معادن طلا

نماینده مردم سراوان،سیب،سوران و زابلی در مجلس شورای اسلامی در این رابطه می‌گوید: معادن استان سیستان و بلوچستان نه‌تنها برای اشتغال استان بلکه برای اقتصاد اشتغال جنوب کشور نیز مفید است و این در حالی است که با سرمایه‌گذاری از استخراج معادن می‌توان علاوه بر اشتغال‌زایی برای کشور نیز ارزآوری را  به همراه آورد.

محمد باسط درازهی بابیان اینکه استان سیستان و بلوچستان یکی از پهنه‌های اساسی معادن در کشور است تصریح می‌کند:  معادن طلا و آهن  در استان سیستان و بلوچستان باید با همیاری وزارت صنعت و معدن و تجارت توسعه مند شود تا بتوان اقتصاد سیستان و بلوچستان را توسعه داد.

وی می گوید: باوجوداینکه مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت دو بار از معادن استان سیستان و بلوچستان بازدید کردند،اما تاکنون هیچ حرکت عملی در این راستا صورت نگرفته است و جواب قانع‌کننده‌ای نیز به‌عنوان وکلای مردم به بنده نداده‌اند.

نماینده مردم سراوان یادآورمی شود: در استان معادن طلا، سیمان،سنگ‌های زینتی، آهن، منگنز بدون بهره‌وری کارآمد رهاشده‌اند لذا نمی‌دانیم نگاه دولت به استان سیستان و بلوچستان چگونه است و چرا از این ظرفیت‌های موجود در راستای تولید ثروت استفاده نمی‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.