قدس آنلاین- احمد فیاض: در یکی از باصفاترین بازدید های مناسبتی روز خبرنگار؛ شماری از معلولان ضایعه نخاعی خراسان رضوی به موسسه فرهنگی قدس آمده و به یاوران رسانه ای خود یادآور شدند که " ما نیز شهروندی چون شما هستیم پس با حمایت، پشتیبانی و فرهنگ سازی همیشگی خود قفل تبعیضات ناروا و محرومیت توانخواهان را بشکنید".

  گل هایی که با ویلچر به موسسه فرهنگی قدس آمدند

به گزارش قدس آنلاین؛ در این بازدید که به منظور ابراز قدرشناسی از تلاش های موسسه فرهنگی قدس در پیگیری مطالبات جامعه معلولان استان خراسان رضوی و مشهد مقدس  و تبریک روز خبرنگار صورت پذیرفت؛ رییس هیات مدیره انجمن معلولان ضایعه نخاعی استان با اشاره به مطالبات توانخواهان در جمع اعضای هیات تحریریه روزنامه قدس اظهار کرد: علاوه بر مشکلات سخت افزاری در سطح جامعه مانند فقدان مناسب سازی سازه ها؛ معلولان به لحاظ نرم افزاری به ویژه در حوزه های بهداشت روح و روان نیز مستلزم حمایت هستند و آگاه سازی جامعه در این زمینه بر عهده رسانه است.
نسا خوش نیت با تشکر از تلاش های خبرنگاران روزنامه قدس خاطرنشان کرد: خبرنگاران روزنامه قدس حتی در روستاها و پا به پای ما در جهت کارآفرینی معلولان همگام شده و پوشش خبری مطلوبی داشتند که این وظیفه شناسی در نهایت به همان تقویت روح و روان توانخواهان منجر شده، و عامل انگیزشی به حساب می آید. نقش حمایت های رسانه غیرقابل انکار است. اینکه با گزارش های خبری؛ جامعه می ببیند که معلولان بر خلاف برچسب زنی شماری از افکار عمومی مبنی بر ناتوانی؛ معلولان می توانند با تحقق شعار "ما می توانیم"  در عرصه های کارآفرینی، فرهنگی، علمی، ورزشی و هنری و ... خوش بدرخشند؛ جای تقدیر و تشکر دارد.
وی افزود: تفاوت ما با شهروندان سالم تنها در حد ویلچر و چرخی است که روی آن نشسته ایم و در سایر عرصه ها هیچ تفاوتی نداشته بلکه گاهی در برخی از حوزه ها موفق تر عمل کرده ایم. رشد زندگی ماشینی باعث افزایش حوادث غیرمترقبه، جاده ای و ساختمانی و... شده فلذا خدای ناکرده این ضایعه نخاعی شدن می تواند برای هر فردی اتفاق بیفتد.
صادقی مرمری نیز از اعضای هیات مدیره انجمن بر ضرورت مناسب سازی ناوگان حمل و نقل عمومی در مناطق کم برخوردار شهر مشهد تاکید کرد و گفت: بسیاری از اعضای انجمن حمایت از معلولان ضایعه نخاعی مشهد در مناطق حاشیه و کم برخوردار شهر سکونت دارند لذا اولویت های مناسب سازی مانند مناسب سازی ناوگان اتوبوس شهری این مناطق بایستی مدنظر تصمیم گیری های مدیریت شهری قرار گیرد.
سردبیر روزنامه قدس نیز در جمع شماری از معلولان ضایعه نخاعی استان ضمن تشکر از حضور معلولان استان در موسسه فرهنگی قدس اظهار کرد: «معلولیت»، واژه‌ای است که بیشتر در ذهن ما به معنای یک ناتوانی معنی می‌شود و می‌تواند مشکلاتی را برای فرد معلول ایجاد کند، اما معلولان معزز، بارها این را به اثبات رسانده‌اند که معلولیت، شاید محدودیت هایی داشته باشد اما ناتوانی نیست. معلولان در کنار محدودیت های خود از توانمندی های گوناگونی برخوردار هستند که در صورت ایجاد بستر مناسب به شکوفایی می رسند.
امیر جلیلی نژاد با اشاره به فقر مناسب سازی نظام شهری برای معلولان خاطرنشان کرد: گرچه اقدام های مفیدی در حوزه مناسب سازی شهر مشهد به نفع معلولان صورت پذیرفته اما ناکافی است و هنوزه  در حوزه هایی نظیر مناسب سازی حمل و نقل عمومی، معابر شهری، مراکز خرید و تجاری و ... نیازمند تلاش های بیشتری در خور شان و مقام توانخواهان هستیم.
وی با اعلام آمادگی موسسه فرهنگی قدس در جهت پیگیری مطالبات معلولان افزود: موسسه فرهنگی قدس همواره در خط مشی و رسالت های خود به عنوان یاور رسانه ای توانخواهان در پیگیری مطالبات شان مانند سرعت بخشی به اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولین پیشگام بوده و هست و در ادامه نیز این حمایت های رسانه ای مضاعف خواهد گردید. تعمیم شناخت جوامع و اقشار مردم از نیازها و فعالیت‌های معلولان و نیز، آشنا شدن معلولان با حقوق مادی و معنوی خود و چاره‌اندیشی برای رفع موانع و آسیب‌ها بخشی از رسالت های روزنامه قدس در این زمینه است.
دبیر تحریریه قدس آنلاین نیز با تشکر از حضور معلولان اظهار کرد: موضوع مناسب سازی محیط شهری برای معلولان، سالمندان و کودکان، از سال‌ها قبل در دستورکار مدیران استانی و شهری قرار گرفته و اقداماتی -هر چند کم و ناقص- در این زمینه صورت پذیرفته است، اما به نظر می‌رسد این ضرورت در جامعه احساس شده و ارگان‌های مسوول، در حال برنامه‌ریزی برای بهبود این شرایط هستند.

حبیب قاآنی افزود: در نهایت، کیفیت این خدمات و میزان محدودیت‌های آنها را باید از معلولان و کم توانان در محیط شهر پرسید و نه افراد سالم در جامعه. در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌ها، بایستی توجه جدی به وضعیت معلولان و افراد کم توان جسمی صورت پذیرد، تا این بخش جامعه نیز، بتوانند از فضاهای عمومی شهر حداکثر استفاده را داشته باشند. وقتی یک معلول نمی تواند از پل هوایی استفاده کند، و یا وارد پارک شود، به این معنی است که شهر معلول است؛ چراکه قادر نیست این امکانات را -که حق شهروندان است- در اختیار آنها قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: قدس گویا یکی از نخستین اقدامات موسسه قدس در زمینه اغنای خبر و گزارش نابینایان است که از سال های پیش در قدس عملیاتی شده است.
نسا خوش نیت نیز در دفتر قدس آنلاین بر ضرورت حضور مشاور برای مدیران و مسئولان در حوزه معلولان تاکید کرد و گفت: برای درک بهتر مسئولان و مدیران استانی و شهری شایسته است تا هر یک از مدیران در کنار خود از یک معلول کاردان و خبره در نقش مشاوره ای استفاده نمایند.
گفتنی است در این بازدید اعضای سازمان مردم نهاد حمایت از معلولان ضایعه نخاعی خراسان رضوی با حضور در بخش های مختلف هیات تحریریه و قدس آنلاین از نزدیک با اصول خبرنگاری، چاپ و رسانه های دیجیتال وابسته به موسسه قدس آشنا شدند. همچنین از احمد فیاض خبرنگار روزنامه قدس و قدس آنلاین به عنوان فعال و یاور رسانه ای در حوزه معلولان توسط اعضای هیات مدیره انجمن حمایت از معلولان ضایعه نخاعی تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.