بنابر نتایج هشتمین دور گفت‌وگوها بین آمریکا و طالبان، آمریکا ۲۰ سال پس از شروع حمله به افغانستان با هدف از بین بردن طالبان، بدون رسیدن به مقصودش این کشور را ترک خواهد کرد.

بنابر نتایج هشتمین دور گفت‌وگوها بین آمریکا و طالبان، آمریکا ۲۰ سال پس از شروع حمله به افغانستان با هدف از بین بردن طالبان، بدون رسیدن به مقصودش این کشور را ترک خواهد کرد.

 اگرچه این دور به دلیل سفر شتاب‌زده زلمای خلیل‌زاد به کشمیر نیمه تمام ماند، اما بر اساس آنچه طالبان اعلام کرده و آمریکا رد نکرده است، توافق بر سر خروج آمریکا از افغانستان نهایی شده و تنها مکانیزم اجرای آن باقی مانده است.

 چند عامل در نهایی شدن این اتفاق دخیل است:

الف) نرســیدن به اهداف جنگ؛ مهمترین هدفی که آمریکا در آغاز حمله به افغانستان دنبال میکرد، از بین بردن طالبان و القاعده بود.

اما اکنون پس از گذشت حدود ۲۰ ســال از حمله، طالبان همچنان حضور پررنگ دارد و اتفاقاً کنترل این گروه بر مناطق مختلف افغانستان نسبت به سال‌های گذشته عمیق‌تر و کاراتر شده است.

القاعده هم نه تنها از بین نرفته، بلکه به انحای مختلف در سوریه، عراق، یمن و حتی کشورهای شمال آفریقا تکثیر شده است.

ب(هزینه بالای جنگ؛ اگرچه در سال‌های اخیر به واسطه کاهش حجم عملیات‌ها و نیروهای آمریکایی در افغانستان هزینه آمریکا در افغانستان کاهش پیدا کرده، اما همچنان این جنگ سالانه ۴۵ میلیارد دلار برای مالیات‌دهندگان آمریکایی هزینه دارد. چیزی معادل یک سوم درآمد سالانه کشورمان از فروش نفت.

 این هزینه شامل کمک سالانه ۵ میلیارد دلاری به نیروهای امنیتی افغان و ۱۳ میلیارد دلار مصرفی نیروهای آمریکایی در داخل افغانستان است. بقیه بودجه هم صرف حمایت لجستیکی از نیروهای خارجی می‌شود. علاوه بر این پنتاگون اعلام کرده است از سال ۲۰۰۱ میلادی (آغاز عملیات آمریکا در افغانستان) این کشور حدود ۷۰۰ میلیارد دلار هزینه کرده است.

 ج( تلفات جانی و روانی؛ برپایه اعلام رســمی وزارت دفاع آمریکا تا انتهای سال گذشته میلادی بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ نیروی خارجی در افغانستان کشته شده‌اند که از این میان حدود ۲ هزارو ۴۰۰ نفر آمریکایی هستند.

همچنین بیش از ۲۰ هزار آمریکایی زخمی شده‌اند. اما این همه ماجرا نیست؛ مسئله اصلی بیماری‌های روانی است که ســربازان از جنگ برگشته آمریکایی دارند.

 مطالعات مؤسسه‌های معتبر آمریکایی نشــان می‌دهد نرخ خودکشی کهنه ســربازان این کشور از سال ۱۹۹۹ تاکنون حدود ۳۰ درصد افزایش یافته اســت. در فاصله این ســال‌ها آمریکا در سه کشــور افغانستان، عراق و ســوریه درگیر بوده است.

 بر اساس آمارها تنها در سال  ۲۰۱۶ بیش از ۶ هزار کهنه سرباز آمریکایی خودکشی کرده‌اند.

د) انتخابات ۲۰۲۰؛ اما هیچکدام از دلایل فوق نمی‌تواند رئیس جمهور جنگ طلب آمریکا و تیم جنگ طلب‌تر او را مجبور به ترک افغانســتان کند. تنها دلیلی که در این تصمیم مؤثر اســت، انتخابات ۲۰۲۰ است.

واقعیت آن است که نفرت از جنگ به امری همهگیر در آمریکا تبدیل شــده اســت و بسیاری از نظرسنجی‌ها از جمله نظرسنجی مؤسسه معتبر چارلز کخ، در آمریکا نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد مردم آمریکا می‌خواهند کشورشان از افغانستان خارج شود و در مقابل تنها ۲۰ درصد با این تصمیم مخالفند.

جالب‌تر آنکه بیشتر این نظرسنجی‌ها دقیقاً پیش از شروع نخستین دور گفت وگوی آمریکا با طالبان به طور عمومی منتشر شد.

این نظرسنجی‌ها سبب شده که نماینده ویژه او در هشت ماه گذشته، هشت دور گفت‌وگوی نفسگیر با طالبان برگزار کند؛ چرا که حالا همه در تیم ترامپ میدانند، زمان کوبیدن بر طبل جنگ نیست و ترک افغانستان، برگ برنده آنها در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.