خراسان شمالی- استاندار خراسان شمالی از ضعف های مهم استان را نبود فرآوری محصولات کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: صنایع تبدیلی یکی از پیشران های اقتصادی در حوزه کشاورزی محسوب می شود که ایجاد و راه اندازی آن یکی از الزامات اصلی است.

نبود فرآوری محصولات کشاورزی یکی از ضعف های استان است

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی خراسان شمالی، دکتر محمد علی شجاعی در سومین نشست با روسای کمیسیون های تخصصی اتاق بجنورد با بیان این که باید درحوزه کشاورزی استان به دنبال تحول و طرح های جدید باشیم، گفت: زیرا  کیفیت محصولات برای صادرات، منابع پایدار آب و  بازار فروش و تشکیل تعاونی ها در این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی بر عملیاتی کردن و اقتصادی بودن طر ح ها در استان تاکید کرد و گفت: دراین زمینه زیر ساخت هایی که برای طرح های کشاورزی در استان فراهم است باید در اولویت کار قرار گیرد.

مقام عالی دولت در استان از ضعف های مهم استان را نبود فرآوری محصولات کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت:  صنایع تبدیلی یکی از پیشران های اقتصادی در حوزه کشاورزی محسوب می شود که ایجاد و راه اندازی آن  یکی از الزامات اصلی استان است.

وی افزود: چراکه وجود صنایع تبدیلی منجر به تحول اساسی دراستان خواهد شد.

دکتر شجاعی در ادامه در ارتباط با حوزه کشت زعفران در استان اظهار داشت:تشکیل تعاونی های جدید در حوزه کشت زعفران بایستی از  انسجام مردمی برخوردار باشد.

وی افزود: دراین زمینه ساماندهی تعاونی ها و با تکیه  بر برنامه و زمانبندی می تواند کمک موثری دراین حوزه داشته باشد.

استاندار خراسان شمالی از جمله حلقه های اجرایی طرح های حوزه کشت زعفران را کشت مکانیزه، بسته بندی، رعایت استانداردها، بازاریابی و صادرات عنوان کرد.

اشکان کاویانی، رئیس کمیسیون تخصصی کشاورزی اتاق بازرگانی بجنورد نیز به ۸ طرح پیشنهادی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و ازجمله این طرح ها را ایجاد پیست اسب سواری در استان، صدور مجوز برای ایجاد باغ شهر، طرح واگذاری اراضی شیب دار به جهت ایجاد مراتع و علف زار، واگذاری مالکیت گلخانه مانه و سملقان به بخش خصوصی و ایجاد کمیته تخصصی حمایت از توسعه کشت گیاهان بومی، مرتعی و داروئی در فضای سبز شهری عنوان کرد.

وی از دیگر طرح های کمیسیون کشاورزی را واگذاری اراضی دارای قابلیت توسعه کاشت محصولات کم آب، ایجاد شرکتهای فنی مهندسی و ایجاد یک بنگاه اقتصادی (مرکز خرید محصولات کشاورزی ) با برند صادراتی مطرح در داخل و خارج از کشور ذکر کرد.

حسنعلی مرادیان، رئیس کمیسیون تخصصی صادرات و واردات اتاق بجنورد نیز در رابطه با کشت زعفران در استان در شهرستان فاروج اظهار داشت: باتوجه به عدم وجود تشکل زعفران محور در حمایت از کشاورزان، تولید کنندگان و صادر کنندگان زعفران در استان تمامی زعفران تولید شده دراین خطه معمولان به مشهد سراریز می شود و حال این که قسمتی از سود از نظر ریالی، ارزآوری و آمار تولید نیز نصیب استان خراسان رضوی می شود.

وی افزود: بنابریان باتوجه به کشت روز افزون زعفران در منطقه خراسان شمالی می توان مجمع یا تشکلی برای آموزش در کاشت، داشت و برداشت محصول، ارائه محصول مکانیزه و پرورش محصولات ارکانیگ، بسته بندی زعفران در نظر گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.