اصفهان- راه‌آهن سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان به‌عنوان نخستین و بزرگ‌ترین راه‌آهن پرسرعت کشور به طول ۴۱۰ کیلومتر در زمره پروژه‌هایی است که قرار بود قبل از انقلاب راه‌اندازی شود و حال دوباره دولتمردان در تلاش هستند تا این پروژه را به ثمر برسانند.

پیمودن مسیر تهران- اصفهان  با سرعت ۳۰۰ کیلومتر/گردشگران شتاب می گیرند

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است طرح قطار سریع‌السیر تهران-قم- اصفهان برای نخستین بار حدود ۴۰ سال پیش کلید خورد اما نیمه‌کاره ماند. بعد از مدت‌ها در سال ۸۲ احداث این مسیر ریلی پرسرعت مطرح شد و در سال ۸۶ با تعیین مسیر حرکت قطار، این طرح روندی جدی‌تر به خود گرفت که مسئولان کشوری و استانی اجرای آن را پیگیر شدند و قرار بر این بود که این طرح در سال ۸۹ تکمیل شود اما بار دیگر به دلایلی به تعویق افتاد و سرانجام پس از بازنگری پروژه موردنظر کلنگ این پروژه یک‌بار دیگر در سال ۹۳ توسط رئیس‌جمهوری به زمین زده شد.

این پروژه بار دیگر در سفر رئیس‌جمهوری به اصفهان این پروژه کلنگ زنی  شد  و مقرر شد تا پایان دولت دوازدهم تکمیل شود اگرچه برخی خبرها از پیشرفت کمتر از ۵ درصدی ساخت این پروژه حکایت دارد و تنها کارگاه‌های مربوطه تجهیز شده‌اند، اما نماینده ایرانی شرکت چینی مدعی است زیرسازی قم ـ اصفهان ۶۰ درصد پیشرفت  فیزیکی داشته است.

این پروژه شامل دو قطعه تهران- قم به طول ۱۶۵ کیلومتر و قم- اصفهان به طول ۲۴۵ کیلومتر است که توسط یک‌نهاد تخصصی پیمانکاری پروژه‌های بزرگ عمرانی وابسته به یکی از نهادهای مهم کشور و مشارکت شرکت دولتی راه‌آهن چین در حال اجرا است.

پروژه جدید قطار سریع السیر ایران که اخیراً در  مسیر تهران-قم-اصفهان کلید خورده، نخستین تجربه کشور در دستیابی به فناوری روز دنیا در حمل‌ونقل ریلی سریع‌السیر است و با تکمیل شدن آن و تحقق سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان سفر از پایتخت تا اصفهان به یک ساعت و ۴۵ دقیقه می‌رسد

رفع موانع

 خط ریلی قطار سریع‌السیر یکی از پروژه‌های مهم استان اصفهان است که اخیراً با تأخیر چندماهه روبه‌رو بوده است، اکنون بنا به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، با انجام اقداماتی موانع اجرای پروژه رفع شده و به‌زودی شاهد ازسرگیری آن خواهیم بود.

در این زمینه «حجت‌الله غلامی» با اشاره به رفع موانع پروژه قطار سریع‌السیر بیان می‌کند: این قطار ظرفیت جابه‌جایی سالانه ۱۶ میلیون مسافر را خواهد داشت و برای آن ۴ ایستگاه در شهرهای اصفهان، قم، تهران  و فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) پیش بینی‌شده است.

 خط ریلی قطار سریع‌السیر یکی از پروژه‌های مهم استان اصفهان است که اخیراً با تأخیر  روبه‌رو شد اما دوباره  با انجام اقداماتی موانع اجرای پروژه رفع شده و به‌زودی شاهد ازسرگیری آن خواهیم بودغلامی اظهار می‌کند: علت تأخیر چندماهه در اجرای پروژه، تغییر در دستگاه اجرایی بود، این‌گونه که پروژه قرار بود توسط شرکت زیرساخت انجام شود اما بعد از مدت‌زمانی تصمیم گرفته شد که پروژه از شرکت زیرساخت گرفته و در اختیار راه‌آهن قرار گیرد.

وی اذعان می‌کند: برای همین اتفاق ساده که باید قراردادها از شرکت زیرساخت به شرکت راه‌آهن منتقل شود، حداقل۶ ماه زمان تلف شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان مدت اجرای این طرح را ۴ سال عنوان می‌کند و می‌افزاید: عملیات اجرایی آن در محدوده اصفهان توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به این موضوع که قطار سریع‌السیر اصفهان - قم - تهران بااعتبار ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یوآن (واحد پول چین) فاینانس شده است  ادامه می‌دهد: هدف از این طرح کاهش زمان سفر از اصفهان به تهران، ایمنی و سهولت و رفاه مردم و جلوگیری و کاهش حوادث جاده‌ای است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار  اصفهان بیان می‌کند: ۴ کارگاه برای عملیات اجرایی این طرح در محدوده اصفهان در نظر گرفته‌شده که فعلاً ۲ کارگاه در حال فعالیت‌اند.

در آرزوی تحقق وعده‌ها

آنچه در شرایط فعلی موردتوجه است، این است که هرچند دولتمردان همواره از این پروژه به‌عنوان اولویت فعالیت‌های خود نام می‌برند، اما نتیجه‌ای که انتظار می‌رفت هنوز محقق نشده، به‌طوری‌که معاون اول رئیس‌جمهوری ۱۲ تیر سال گذشته در جمع نمایندگان اصفهان در مجلس احداث و راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران - اصفهان را جزو طرح‌های اولویت‌دار کشور ارزیابی کرد و گفت: ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار منابع لازم این طرح از طریق فاینانس تهیه‌شده است و این طرح با رعایت ضوابط مهندسی  در دولت دوازدهم تکمیل خواهد شد بااین‌حال شاهد آن بودیم که عملیات اجرایی این طرح به دلیل تغییرات مدیریتی متوقف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ت ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    0 0
    توروخدا توروبه امام حسین قطارسریع السیر تهران قم اصفهان را راه اندازی کنین خواهشا راه اندازی بشه خواهشا راه اندازی بشه خواهشاااااااا
  • ن ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۲
    0 0
    خواهشاااااااآاهرچه سریع تر راه اندازی کنین قطارسریع السیر تهران قم اصفهان