رئیس مرکز ملی فرش ایران از فعال شدن رایزنان اقتصادی، اتاق ایران و اتاقهای مشترک با دیگر کشورها برای بازاریابی و توسعه صادرات فرش دستباف ایران در سال جاری خبر داد.

آمادگی رایزنان، سفرا و فعالان اقتصادی برای توسعه صادرات فرش

به گزارش قدس آنلاین، رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص عملکرد رایزنان اقتصادی در توسعه صادرات هنر صنعت فرش در شرایط تحریم و با توجه به لزوم توسعه صادرات غیرنفتی، با اعلام این خبر ادامه داد: واقعیت این است که تاکنون ارتباطی ملموس با رایزنان اقتصادی و اتاقهای بازرگانی و مشترک وجود نداشته اما در سال جاری هم هیاتهای تجاری به خارج از کشور اعزام خواهند شد و هم سفرای اعزامی به کشورهای مختلف برای برگزاری نمایشگاه دائمی فرش دستباف به عنوان اولین کالای صادراتی پس از نفت، ابراز تمایل کرده اند.

به گفته وی استفاده از کسب وکارهای نوین مجازی و استارت آپ ها هم برای توسعه فروش داخلی و خارجی فرش دستباف ایرانی در دستور کار قرار دارد. دست پاک، برندسازی را پیش شرط توسعه صادرات دانست.

فرشته دست پاک به تولید سالانه ۳ الی ۵/۳ میلیون متر مربع فرش  دستباف در کشور گفت: سال گذشته در مقطعی این میزان با کاهش مواجه شد اما خوشبختانه اکنون به وضعیت مطلوب بازگشته ایم و از این میزان تولید حدود ۸۰ درصد هم صادر می­شود. به گفته وی با اینکه تحریمها قیمت مواد اولیه را افزایش داده و بخشی از ابریشم مورد نیاز برای تولید از چین و ازبکستان و بخشی از پشم هم از نیوزلند وارد می شود اما با ساماندهی مواد اولیه  و جلوگیری از صاردات پشم کشور و توسعه صنایع مربوط به تولید مواد اولیه، بخش زیادی از مشکلات مرتفع شده است.

رئیس مرکز ملی فرش  ایران در خصوص وضعیت صادرات فرش در سال جاری اظهار داشت: در گذشته آمریکا ۲۹ درصد و بیشترین سهم را از صادرات فرش ایران داشت و پس از آن آلمان با ۱۲ درصد در مقام دوم بود. با تحریم فرش ایران از سوی آمریکا سهم بازار این کشور را از دست داده ایم. در این شرایط صادرات به دیگر کشورها و ازجمله آلمان که بیشترین انبارهای ما هم در همان کشور است هم تحت تاثیر قرار گرفته است. بر همین اساس باید گفت میزان صادرات فرش دستباف از مبادی گمرکی مانند قبل نیست اما صادرکنندگان کهنه کار و اتحادهیه ما در حال بازاریابی و یافتن جایگزین در دیگر کشورها هستند.

دست پاک تاکید کرد: صادرات فرش ایران امروز تنها از مبادی گمرکی صورت نمی گیرد و تمام تلاشها برای جلوگیری از کاهش صادرات به کار گرفته می­شود. این نوع از صادرات به شیوه سنتی انجام می شود و به معنی قاچاق نیست بلکه به صورت ری اکسپورت (صادرات مجدد) انجام می شود و به دلیل شرایط خاص اقتصادی، امکان توضیحات بیشتر در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین گفت: پیمان سپاری ارزی به صادرات فرش آسیب جدی وارد کرد و بر همین اساس در حال رایزنی برای افزایش مدت زمان پیمان سپاری ارزی هستیم تا صادرکنندگان ۷ ماه تا یک سال برای بازگشت ارز، فرصت داشته باشند و البته صادرکنندگان از بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر معافیت صادرات زیر یک میلیون دلار از پیمان سپاری هم می توانند بهره بگیرند.

بر اساس آمار اعلامی از سوی رئیس مرکز ملی فرش ایران هم اکنون ۲ میلیون نفر در صنف تولید فرش دستباف فعال هستند که ۸۰ درصد از این جمعیت را زنان تشکیل می دهند. به گفته دست پاک علیرغم تصویب بودجه ۱۸۸۸ میلیارد ریالی در قانون بودجه امسال برای بیمه قالیبافان و ۳ برابر شدن  این رقم در مقایسه با سال ۹۷ ، به دلیل جنگ اقتصادی، هنوز این مبلغ تخصیص نیافته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.