سید محمد حسینی گفت: ظرفیت کشورمان امروز به شرایطی رسیده که دولت درآمدهای مورد نیاز خود را از روش‎هایی غیر از درآمدهای نفتی تأمین کند. باید در حوزه درآمدهای مالیاتی تجدید نظر و مالیات‌های جدیدی را تعریف و وضع کنیم، البته منظور افزایش منابع مالیاتی است نه اینکه پایه مالیاتی را بالا ببریم.

عملیاتی شدن بودجه سال ۹۹ بدون اتکای به نفت صد در صد امکان پذیر است/ دولت منابع مالیاتی جدیدی برای تأمین درآمدش تعریف کند

سید محمد حسینی نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین»، درباره بستن بودجه سال ۹۹ بدون احتساب درآمدهای نفتی و روش های جایگزین برای کسب درآمدهای مورد نیاز، اظهار داشت: دولت در رابطه با اصلاح ساختار بودجه که مدنظر رهبری هم بود مواردی را به مجلس اعلام کرده و قرار است مرکز پژوهش های مجلس درباره این موضوع بررسی کارشناسی داشته باشد و نتیجه را طی گزارشی به کمیسیون های مربوطه ارجاع بدهد. یکی از اهداف کشور این بوده که بتوانیم وابستگی به درآمدهای نفتی را قطع کنیم و در این شرایط بتوانیم برنامه های مورد نظر را جلو ببریم.

سید محمد حسینی ادامه داد: بسیاری از کشورها قطع وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی را در دستور کار قرار داده اند، من معتقدم ظرفیت کشورمان امروز به شرایطی رسیده که دولت درآمدهای مورد نیاز خود را از روش هایی غیر از درآمدهای نفتی تأمین کند. ما باید در حوزه درآمدهای مالیاتی تجدیدنظر و مالیات های جدیدی را تعریف و وضع کنیم، البته منظور افزایش منابع مالیاتی است نه اینکه پایه مالیاتی را بالا ببریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: از سوی دیگر باید راه های فرار مالیاتی را با اجرای سیستم های کنترلی و نظارت دقیق بر درآمدهای اقشار مختلف ببندیم و درباره معافیت بسیاری از کالاها که در طول این مدت برقرار بوده، تجدیدنظر کنیم. متأسفانه امروز چنین معافیت هایی علاوه بر اینکه نتوانسته نقش اساسی خود را در حاکمیت بازی کند بلکه به رانت تبدیل شده است. برای کاهش قیمت کالاها و خدمات باید برخی معافیت های تبعیض آمیز را از روی کالاها برداریم تا بتوانیم شرایط مساعدی را برای کشور فراهم کنیم.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظرم عملیاتی شدن بودجه سال آینده بدون اتکای به نفت صد در صد امکان پذیر است. البته از آنجایی که سیستم مالیاتی کشورمان شفافیت لازم را ندارد و درآمدهای افراد بطور کامل مورد شناسایی قرار نمی گیرد بنابراین آنهایی که تاکنون فرار مالیاتی داشته اند یقیناً در بازار تنش آفرینی می کنند.

وی همچنین گفت: از سوی دیگر بایستی بحث مالیات و توزیع آن ساماندهی شود، بدین ترتیب که مالیات از اقشار مرفه جامعه با درآمدهای بالا گرفته و در پایین دست جامعه برای امور رفاهی و بهبود شرایط مصرف شود. مورد دیگر اینکه شیوه اخذ مالیات نیز باید تغییر یابد و همچنین مردم باید بدانند که اگر امروز مالیاتی می دهند در ازای آن خدمات عمومی را در سطح کشور دریافت می کنند.

سید محمد حسینی اظهار کرد: از آنجایی که تاکنون وابستگی به نفت داشتیم، دولت و کارگزاران نظام خودشان را کمتر متکی به مردم می دانستند و فکر می کردند نفت را می فروشند و حقوق و مزایا را تأمین می‌کنند اما امروز می دانند که وجودشان در گرو اقدامات و کارکرد مردم است بنابراین رفتارشان با مردم مهربانانه تر می شود و به شفافیت و پاسخگویی در قبال مردم توجه بیشتری می کنند که درنتیجه آن فساد کمتر و رفاه نسبی بیشتر می شود.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.