محمد علی خطیبی گفت: لغو استفاده از کارت سوخت به قدری به اقتصاد کشور زیان وارد کرد و عدد مصرف بنزین را افزایش داد که آمار عبور از صد میلیون لیتر بیانگر مزایای استفاده از کارت سوختی بود که تا شصت میلیون لیتر در روز مهار مصرف را گزارش کرده بود.

الزام استفاده از کارت سوخت بدون سهمیه بندی تأثیری در کاهش قاچاق سوخت نخواهد داشت

محمد علی خطیبی نماینده پیشین ایران در اوپک و مدیر سابق امور بین  الملل شرکت ملی نفت در گفت و گو با قدس آنلاین درخصوص راهبرد صحیح استفاده از کارت سوخت گفت: اجباری شدن استفاده از کارت سوخت زمانی مثمر ثمر خواهد بود که سهمیه بندی در آن لحاظ شده باشد. مصرف بنزین با کارت سوخت به میزان دلخواه علاوه بر عدم کاهش مصرف داخلی، تداوم قاچاق بنزین را هم به دنبال خواهد داشت لذا ایجاد محدودیت در مصرف در کارت سوخت شرط اول تضمین موفقیت این طرح است.

وی دراین باره افزود: ایجاد محدودیت برای کارتهای شخصی و حمایت از حمل ونقل عمومی بدون گران شدن ملموس نرخ حمل ونقل عمومی راهکاری است که مانع مصرف بی رویه بسیاری از خودروها و افرادی می‌شود که پر مصرف نامیده می‌شوند. بهینه شدن مصرف سوخت بنزین مستلزم دو راهکار است: ایجاد محدودیت یا جهانی سازی نرخ بنزین در ایران.

کارشناس سوخت خاطر نشان کرد: لغو استفاده از کارت سوخت در دولت آقای روحانی به قدری به اقتصاد کشور زیان وارد کرد و عدد مصرف بنزین را افزایش داد که آمار عبور از صد میلیون لیتر بیانگر مزایای استفاده از کارت سوختی بود که تا شصت میلیون لیتر در روز مهار مصرف را گزارش کرده بود.

محمد علی خطیبی با اشاره به وضعیت کنونی اقتصاد و عدم امکان آزاد سازی نرخ بنزین بدون استفاده از کارت سوخت گفت: هر چند آزادسازی قیمت بنزین و نزدیک شدن به نرخ جهانی یا قیمت کشورهای همسایه بسیار الزامی است و انگیزه قاچاق را از بین می‌برد اما افزایش فشار تورمی در داخل اصلی ترین مانع در شرایط اقتصادی کنونی بر سر راه این امر واجب است.

وی در پایان با تأکید بر استفاده از کارت سوخت در حذف یارانه پنهان به اقشار پر درآمد تصریح نمود: اعمال سهمیه بندی و ایجاد زیر ساخت‌های لازم در کارت سوخت، عملی‌ترین راه مصرف بهینه و مانع بزرگ در برابر قاچاق بنزین است. پرداخت هزینه بیشتر برای پر مصرف‌ها نیز موضوعی است که تمام دنیا سالها آن را دنبال کرده است تا سرمایه‌های کشور صرف پرداخت یارانه پنهان به دهک‌های خاصی نشود لذا اعمال محدودیت وسهمیه بندی تنها راهکار درست در تبیین عبور از شرایط بحرانی مصرف بی رویه و گذشتن از یارانه‌های پنهانی است که رقم آن سرسام آور است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.