ایجاد بازارچه‌های دائمی، ثبت جهانی مجموعه توس و آسبادهای نشتیفان از اولویت‌های کاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی است.

زمینه سازی  برای ثبت جهانی توس وآسبادهای نشتیفان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره برپایی بازارچه‌های دائمی برای هنرمندان شهرمان گفت: در حال حاضر در استان ۶۳ بازارچه خوداشتغالی داریم، اما این بازارچه‌ها فصلی هستند. تلاشمان برآن است بازارچه‌های خوداشتغالی دائمی را در مجموعه‌های فرهنگی استان ایجاد کنیم.

ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: درحال حاضر اقدامات طراحی و مشاوره‌ای آن انجام شده است و امیدواریم به سرعت این مهم به مرحله اجرا برسد. وی خاطرنشان ساخت: یکی از این بازارچه‌های دائمی در مجموعه آرامگاه فردوسی خواهد بود و همچنین در نیشابور، گناباد، سبزوار این اقدامات به صورت متوالی و متناوب انجام خواهد شد.

فعالیت ۹هزار و ۶۰۰ هنرمند در حوزه صنایع دستی

وی در پاسخ به این پرسش که درحال حاضر با هنرمندان پیشکسوتی مواجه‌ایم که در انزوا نشسته‌اند و آیا طرح اولویت‌بندی حضور این هنرمندان را در دست اجرا دارید، بیان داشت: هم اکنون بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ هنرمند داریم که دارای پروانه کسب یا پروانه هنری در حوزه صنایع دستی هستند که ۳ هزار و ۸۰۰ نفر بیمه هنرمندی هستند. وی ادامه داد: همچنین در دو مجموعه مرکز آفرینش‌های هنری سنتی در خانه ملک و مصلا حدود ۱۰۰ نفر از این هنرمندان مشغول به کار هستند ...

مکرمی‌فر با اشاره به اینکه در گذشته هنرمندان بسیار محدود بودند، تصریح کرد: در ابتدای سال گذشته تعداد هنرمندانی که در این مجموعه‌ها مشغول به کار بودند به هفت نفر می‌رسید که خوشبختانه درحال حاضر بیش از ۱۰۰ نفر در این دو مجموعه مشغول به کار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی توضیح داد: این اهتمام وجود دارد که همه این هنرمندان را دور هم جمع کنیم و بازارچه‌هایی را در همه شهرستان‌های استان برپا سازیم تا با انسجام در کنار هم قرار گیرند تا هم مردم از دیدن آثار این عزیزان لذت ببرند و هم میزان بهره‌وری هنر این هنرمندان افزایش یابد.

وی درباره توافق حضور هنرمندان زن سرپرست خانوار کمیته امداد با سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: با کمیته امداد گفت‌وگوهایی را انجام داده‌ایم و در این راستا با تعاون روستایی اقدامات اجرایی این توافق را نیز آغاز کردیم.

 هزینه‌های گران برخی از اقامتگاه‌های بومگردی

وی همچنین درباره هزینه‌های گران برخی از اقامتگاه‌های بومگردی در استان به خبرنگار ما گفت: هزینه‌های بومگردی متناسب با درجه آن اقامتگاه تعیین می‌شود که درجه ۱، ۲ و ۳ دارد. اگر قیمت‌ها بالاست، به دلیل ارائه خدمات بیشتر است، در حالی که اسکان قیمت‌ها بسیار مناسب است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی درباره ثبت جهانی آثار خراسان گفت: هرساله فقط یک مورد ثبت آثار جهانی را در دستور کار داریم، اما ثبت و شماره موقت را برای خراسان داریم که اولویت ما برای این ثبت، ثبت جهانی مجموعه توس است. ابوالفضل مکرمی‌فر در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره زمان ثبت جهانی توس، خاطرنشان ساخت: نمی‌توان به طور قطع زمان مشخصی را اعلام کرد، اما مطالعات اولیه، طرح آمایش آن، ثبت عکس منظر قدیمی و اقدامات و تمهیداتی که ما را نزدیک به ثبت جهانی سازد، اندیشیده شده است.

 تمدن چندین هزار ساله در توس

وی همچنین با اشاره به نشانه‌های تاریخی موجود در محدوده توس بیان داشت: نشانه‌هایی از قبیل بقایای اماکن تاریخی اطراف مقبره فردوسی و اسناد قابل توجه نقش کشف‌رود در شکل‌گیری اجتماعات بشری، بیانگر تمدن چندین هزار ساله این منطقه است که نشانه‌ای از درازای تمدن در خراسان است. مکرمی فر تصریح کرد: به دلیل اهمیت این موضوع، اقدامات همسوی این قضیه انجام شده است، اقداماتی چون برج و باروتوس، جلو خان توس، ساماندهی مجموعه فردوسی، فریز کردن برداشت معادن، جلوگیری از ساخت و سازها و... که همه این موارد به ثبت جهانی توس کمک می‌کند تا ما پرونده ثبت جهانی توس را پیش ببریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی همچنین از تلاش‌هایی برای ثبت جهانی سه اثر دیگر خبر داد و اظهار داشت: برای ثبت جهانی سه اثر دیگر نیز در حال تلاش هستیم از جمله آسبادهای نشتیفان که با محوریت آسبادهای نشتیفان انجام خواهد شد و مطالعات مقدماتی آن نیز انجام شده است.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.