حشمت الله فلاحت پیشه گفت: ایران باید گام سوم را جدی‌تر و محکم بردارند. اشتباه رئیس جمهورآمریکا این است که جایگاه ایران را با کره شمالی شبیه‌سازی می‌کند ، بدین ترتیب قطعاً او نتیجه‌ای نخواهد گرفت.

برگشت به شرایط پیش از برجام می‌تواند قدرت چانه‌زنی ایران را تقویت کند/ صحبت روحانی نوعی تعارف دیپلماتیک بود


حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین، در واکنش به اظهارات دیروز رئیس جمهور مبنی بر امکان مذاکره با هر  کسی و در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط کنونی طرح مذاکره به مصلحت جمهوری اسلامی ایران است یا نه، اظهار داشت: به نظرم طرح مذاکره در شرایط کنونی نادرست است و  البته خواسته ترامپ برای مذاکره نیز چندان تفاوتی با گذشته ندارد. اظهارات مقامات غربی برای مذاکره مجدد با ایران بیشتر ناشی از دغدغه های آنان از برداشتن احتمالی گام سوم از سوی ایران به عنوان یک گام جدی در رفتار سیاست خارجی ایران است. معتقدم ما حتی تا زمان برداشتن گام سوم نیز نمی‌توانیم با کشورهای اروپایی به یک نتیجه سازنده و لازم برسیم و ایرانی ها باید گام سوم را جدی‌تر و محکم بردارند.

حشمت الله فلاحت پیشه همچنین افزود:  علاوه بر این باید گفت که در حال حاضر شرایط و تحولات میدانی برای ایران نیز بسیار بهتر از سال گذشته است و دو اتفاق مهم و کارساز در این مدت شکل گرفته است. یکی در حوزه عملیاتی و مربوط به سقوط پهپاد آمریکایی‌هاست و این اقدام باعث شد که آمریکایی‌ها استراتژی و پشتوانه جنگ روانی خود را به طور کامل از دست بدهند. مورد دیگر در زمینه مقابله با تحریم هاست، ایران در حال پشت سر گذراندن اولین بودجه تحریمی خود است و گرچه مشکلات اقتصادی وجود دارد اما به هر حال کشورمان بسیاری از شاخص‌ها بخصوص شاخص‌هایی را که آمریکایی‌ها روی آن تمرکز کرده بودند و ضرب الاجل‌هایی که برای آنان مهم بود را پشت سر گذاشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: به نظر می رسد در حال حاضر شرایط مذاکره برای ایران وجود ندارد و حتی می‌توان گفت که صحبت دیروز آقای روحانی هم بیشتر نوعی تعارف دیپلمایتک بود و بعید می‌دانم  که از دل آن امید مذاکره‌ای برای ترامپ شکل بگیرد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب درباره این گفته رئیس جمهور آمریکا که مدعی شده ایران به توافق با آمریکا نیاز دارد و درنهایت به مذاکره با آمریکا تن خواهد داد، اظهار داشت: سعی آقای ترامپ همیشه بر این بوده که طرف مقابل را تضعیف کند و تازه بعد از آن به  مذاکره بنشیند. این الگویترامپ همان الگویی است که در قبال کره شمالی پیش گرفته، اما این در حالی است که ترامپ در دوره خودش شاهد شکست الگوی کره شمالی بود. اشتباه رئیس جمهور آمریکا این است که وضعیت و جایگاه ایران را به کره شمالی شبیه سازی می‌کند، بدین ترتیب قطعاً او نتیجه‌ای نخواهد گرفت.

این نماینده مجلس ابراز کرد: البته یک واقعیتی وجود دارد و آن این است که هر چه زمان به موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شود موضوع ایران به موضوعی پر چالش برای تیم سیاست خارجی و تیم انتخاباتی آقای ترامپ تبدیل می‌شود. آنها نمی توانند بدون اینکه واقعیات قدرت ایران را درنظر بگیرند به فکر راه حل در موضوع برجام و ایران باشند و این یکی از نقاط ضعف ترامپ است. اگر موضوع ایران کماکان بصورت یک زخم سرباز باقی بماند، قطعاً به نقطه ضعفی جدی برای ترامپ در زمان انتخابات تبدیل خواهد شد.

حشمت الله فلاحت پیشه معتقد است: ایرانی‌ها باید از گام سوم به گونه‌ای دست برتر را در اختیار بگیرند. ما برای اینکه در گام سوم به قابلیت‌های هسته‌ای پیش از برجام برگردیم هیچ گونه منعی در مفاد «ان  پی تی» نداریم. از آنجایی که کشورمان منع «ان پی تی» را ندارد، به نظرم برگشت به شرایط پیش از برجام می‌تواند توان چانه زنی ایران را تقویت کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.