ما به هیچ عنوان به دنبال سوداگری و نگاه صرفاً تجاری در مسائل اقتصادی نیستیم، اگر سود اقتصادی هم داشته باشیم برای توسعه کار در جهت اشتغال‌زایی و خدمت‌رسانی بهتر به مردم به کار خواهیم گرفت.

دامداری سبک؛ راهبرد آستان قدس برای اشتغال روستایی

محمدحسین مروج کاشانی/

ما به هیچ عنوان به دنبال سوداگری و نگاه صرفاً تجاری در مسائل اقتصادی نیستیم، اگر سود اقتصادی هم داشته باشیم برای توسعه کار در جهت اشتغال‌زایی و خدمت‌رسانی بهتر به مردم به کار خواهیم گرفت. این را تولیت آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از سه داروی تازه تولیدی در شرکت داروسازی ثامن بیان کرد.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین احمد مروی پیش از این هم در اردیبهشت ماه، در نخستین جلسه شورای مشورتی مدیران استان خراسان رضوی در سال 98 که به میزبانی حرم مطهر رضوی با حضور نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مدیران استانی برگزار شد، به رویکردهای تازه آستان قدس اشاره و خاطرنشان کرد: ما موضوع اشتغال را به صورت جدی دنبال می‌کنیم و در حوزه‌های مختلف آستان قدس رضوی موضوع صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف را پیگیری خواهیم کرد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: درآمد حاصل از صرفه‌جویی‌ در بخش‌های مختلف آستان قدس رضوی، در حوزه‌های محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی جوانان صرف خواهد شد.

اما این اشتغال‌زایی که تولیت آستان قدس رضوی بر آن تأکید دارد، کجا و در کدام عرصه‌ها انجام شده است؟

سی‌ام اردیبهشت ماه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی پس از بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان کلات در دیدار با مردم این منطقه که در مسجد جامع شهرستان کلات برگزار شد، با تأکید بر اینکه کارها را باید محکم و متقن انجام داد، اظهار کرد: آستان قدس رضوی به میزان توان به خانواده‌های آسیب‌دیده از سیل کمک خواهد کرد، اما اشتغال‌زایی اولویت ماست، بنای ما بر آن است تا در راستای توانمندسازی آسیب‌دیدگان عمل کنیم تا مردم خود نیازهایشان را برطرف کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با اشاره به طرح‌های اشتغال‌زایی اجرا شده توسط آستان قدس رضوی در شهرستان کلات، افزود: طرح دامپروری سبک در راستای اشتغال‌زایی در این شهرستان اجرایی شده که الحمدلله نتایج خوبی نیز داشته است، این قبیل طرح‌ها را با قوت ادامه خواهیم داد.

جولان قوچ‌ و میش‌های مغانی و کردی در هزارمسجد

«طرح‌های اشتغال‌زایی اجرا شده در شهرستان کلات» که تولیت آستان قدس رضوی به آن اشاره کرد، مربوط به طرح توانمندسازی روستاییان محروم است که از دو سال پیش در معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی آغاز شده است.

معاون وقت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی آذرماه 96 از آغاز اجرای طرح اشتغال‌زایی از طریق در اختیار قرار دادن 3هزار و 300 رأس دام سبک توسط آستان قدس رضوی به روستاییان نیازمند در مناطق محروم خبر داد.

مصطفی خاکسار قهروردی- که در حال حاضر در مسئولیت قائم‌مقامی تولیت آستان قدس رضوی ایفای وظیفه می‌کند- با بیان این خبر گفت: این طرح با هدف توسعه اشتغال روستاییان و محرومیت‌زدایی، در فاز نخست در 10 روستای دهستان زاوین در بخش شهرستان کلات‌ خراسان رضوی در دل کوهستان هزارمسجد در حال اجراست.

وی با بیان اینکه طرح در اختیار قرار دادن دام سبک به روستاییان محروم با همکاری معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی، مؤسسه دامپروری رضوی، کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره)، بسیج سازندگی و شورای روستاها در حال اجراست، افزود: در قالب این طرح 3هزار و 300 رأس میش و قوچ از نژادهای «مُغانی» و «کُردی» که با وضعیت منطقه کلات همخوانی دارد، در اختیار 100 دامدار قرار داده شده است.

معاون امداد مستضعفان آستان قدس رضوی روستاهای شورستان، قلعه نو، اورتکند، آبکمه، النگ علیا، چنار، باغ‌کند، ساقی خانی و زاوین را برخی از روستاهای شهرستان کلات معرفی کرد که 100 دامدار برای در اختیار قرار دادن دام سبک انتخاب شده‌اند.

به گفته خاکسار این دامداران کسانی هستند که شرایط نگهداری دام را دارند ولی منابع مالی مورد نیاز برای خرید دام را نداشته‌اند، بنابراین در قالب اعطای وام قرض‌الحسنه تسهیلاتی به مبلغ 500 میلیون ریال برای خرید دام و آذوقه باکیفیت یکساله دام و خدمات دامپزشکی با کارمزد 5/1درصد در اختیار این روستاییان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: مجموع تسهیلات اختصاص داده شده به طرح دامپروری محرومیت‌زدایی مذکور، ۵ میلیارد تومان است که این رقم برای هر نفر بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد بود. به این ترتیب تعداد 100 خانواده نیازمند زیر پوشش این طرح خواهند بود.

خاکسار گفت: همچنین مؤسسه دامپروری رضوی حمایت‌های علمی و فنی را برای بهره‌مندی و موفقیت این طرح در یک فرایند زمانی حداقل پنج ساله به دامداران ارائه خواهد کرد.

جان دوباره برای سیستان و بلوچستان بی‌جان

طرح‌های اشتغال‌زایی آستان قدس رضوی بر پایه دام سبک، البته محدود به شهرستان کلات نماند. بهمن‌ ماه سال گذشته مدیرعامل شرکت کسب و کار رضوی از اجرای طرح توانمندسازی کشاورزان در سیستان و بلوچستان خبر داد.

مهدی جعفرنژاد گفت: طرح توانمندسازی کشاورزان با حداقل 3 هکتار زمین در روستای جنت‌آباد از بخش بمپور استان سیستان و بلوچستان اجرا می‌شود.

او به خشکسالی‌های حاکم بر منطقه اشاره کرد و گفت: علوفه موجود در منطقه به هیچ عنوان جوابگوی ساماندهی خوراک دام نیست و این در حالی است که در مناطق وسیعی از استان، منابع عظیمی برای تأمین بخش اعظمی از علوفه مورد نیاز موجود است.

وی ادامه داد: متأسفانه به دلیل عدم ارائه آموزش‌های لازم و کشت سنتی، حجم عظیمی از این منابع بلااستفاده مانده و در مواردی که مورد بهره‌برداری واقع شده است، شاهد حداقل بهره‌وری ممکن هستیم. از این رو با توجه به نیاز مبرم کشور به علوفه و جلوگیری از هدررفت منابع طبیعی به ویژه آب، طرح توانمندسازی کشاورزان با حداقل 3 هکتار زمین زراعی در دستور کار قرار گرفته است.

جعفرنژاد به جزئیات این طرح هم اشاره کرد و گفت: در طرح مذکور، نهاده‌های تولید از قبیل بذر، کود، سم و همچنین تجهیزات مکانیزه کشاورزی به کشاورزان اعطا شده و آموزش‌ها و مشاوره‌های فنی مورد نیاز به منظور افزایش بهره‌وری به کشاورزان ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در نهایت محصولات تولیدی به منظور رفع دغدغه کشاورزان در حوزه بازار به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کسب و کار رضوی افزایش بهره‌وری در هکتار و در نتیجه کاهش قیمت تمام شده علوفه تولیدی و در عین حال افزایش انتفاع دامداران را بخشی از مزیت‌های این طرح عنوان کرد.

جعفرنژاد ادامه داد: بنابراین طرح مذکور که منطقه عملیاتی آن بلوچستان در نظر گرفته شده، مکمل طرح توانمندسازی دامداران سیستان است.

وی با بیان اینکه اتصال بین دو منطقه سیستان و بلوچستان با دو قومیت و مذهب متفاوت، یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ این طرح به شمار می‌رود، افزود: این مسئله سبب ایجاد و تقویت تعاملات اجتماعی و گره زدن منافع اقتصادی بین دو منطقه و در نهایت تعمیق وحدت پایدار می‌شود.

رونق دوباره دامداری در زابل با دام‌های سبک

مدیرعامل شرکت کسب و کار رضوی در ادامه از آغاز اجرای طرح توانمندسازی دامداران با تحویل دام سبک در زابل شامل دهستان‌های زهک، خمک و جزینک و روستاهای اطراف خبر داد.

مهدی جعفرنژاد گفت: از شروع طرح ساماندهی دامداری‌های سیستان از اوایل تیر ماه 1396، اقدامات نرم‌افزاری از قبیل شناسایی دامداران مستعد و توانمند، تیم‌سازی، شبکه‌سازی، آموزش، مشاوره، عارضه‌یابی و استانداردسازی در رسته‌های دام سبک و سنگین روستاهای پایلوت انجام شده و در حال حاضر بستر لازم به منظور توسعه فیزیکی دامداری‌ها مهیا شده است.

وی ادامه داد: در این راستا فاز توسعه دامداری‌ها شامل مراحل بهسازی جایگاه‌ها، ارتقای کمی و کیفی دام‌ها و نیز ساماندهی خرید و مصرف خوراک دام است.

وی با اشاره به سامان یافتن 200 نفر از دامداران مذکور در فاز نخست این طرح گفت: به مرور زمان در چهار سال، این تعداد به یک هزار و 400 نفر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت کسب و کار رضوی ادامه داد: در طرح توانمندسازی دامداران شهرستان زابل تعداد 20 عدد میش و یک عدد قوچ در اختیار هر یک از دامداران قرار می‌گیرد.

جعفرنژاد اضافه کرد: به این ترتیب در فاز نخست، افرادی که بیشترین آسیب را دیده‌اند و در فازهای بعدی افرادی که به مرور زمان ممکن است وضعیتشان رو به وخامت برود، مد نظر قرار می‌گیرند.

طرح اشتغال‌زایی آستان قدس به غرب کشور رسید

مدیر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان آذربایجان شرقی هم اردیبهشت امسال از واگذاری یک هزار و 400 رأس دام سبک به خانواده‌های محروم آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: طرح اشتغال‌زایی آستان قدس رضوی در شهرستان هوراند اجرا می‌شود.

یوسف شاکری گفت: با سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی و به منظور رفع محرومیت از مناطق محروم شهرستان هوراند، طرح پرورش دام سبک در دهستان دودانگه این شهرستان اجرا می‌شود.

وی افزود: در جلسه مشترک کارشناسان این نمایندگی با مدیران شهرستان هوراند، راه‌های تسریع اعطای تسهیلات به خانواده‌های محروم و اجرای طرح مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه فرمانداری آن شهرستان ضمن اعلام حمایت از این طرح آمادگی ادارات شهرستان را به منظور تسریع در اجرای طرح اعلام کرد و توافق شد با سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی، یک هزار و 400 رأس دام سبک با تسهیلات بلندمدت در اختیار خانواده‌های محروم قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.