بنا به وعده بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان باید تا چند روز دیگر گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران کلید بخورد. حالا چند روز بیشتر به این موعده باقی نمانده است، بنابراین دولت‌های اروپایی و از جمله مقامات آمریکایی به تکاپو افتاده‌اند تا با چینش پازلی ایران را به پای میز مذاکره بکشانند.

بازی جدید غرب در آستانه گام سوم برجام

قدس آنلاین: بهروز کمالوندی در حاشیه نشست خبری وزیر امور خارجه که ماه گذشته انجام شد، درباره جزئیات گام سوم ایران در کاهش تعهدات هسته‎ای اظهار کرد که اگر طرف مقابل در یک ماه باقیمانده همچنان به تعهدات خود عمل نکند، حدود یک ماه دیگر گام سوم کاهش تعهدات برجامی برداشته خواهد شد. حالا چند روز بیشتر به این موعده باقی نمانده است، بنابراین دولت‌های اروپایی و از جمله مقامات آمریکایی به تکاپو افتاده‌اند تا با چینش پازلی ایران را به پای میز مذاکره بکشانند.

ظاهر شدن فرانسه در نقش میانجی دلسوز

در این بین فرانسه‌ای که تا پیش از این نقش پلیس بد را بازی می‌کرد، در روزهای اخیر در نقش میانجی دلسوز ظاهر شده است. چنانچه در این بین از اعطای مشوق‌های محدود برای مدت زمان محدود و در ازای مذاکرات محدود خبر می‌دهد. رسانه آمریکایی المانیتور مدعی شده ماکرون در جریان گفت‌وگو با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد راه‌اندازی یک خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به عنوان روشی برای جبران کاهش فروش نفت ایران را مطرح کرده است. ماکرون همچنین هفته گذشته گفت: در ازای این اقدامات انتظار می‌رود ایران کاملاً به توافق هسته‌ای پایبند باشد و وارد مذاکرات جدیدی شود که برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور را شامل می‌شود.

اما تلاش‌های فرانسه برای نشان دادن سماجت خود در میانجیگری به اینجا ختم نمی‌شود، بلکه ماکرون دوشنبه‌شب در جریان کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور آمریکا از تلاش برای انجام یک دیدار بین حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سخن گفت؛ دیداری که ترامپ می‌گوید در شرایط مناسب آماده انجام آن است.

این درحالی است که تا چندی پیش فرانسه در تقسیم کار با آمریکا نقش اهرم فشار بر ایران را بازی می‌کرد، به گونه ای که اوایل سال گذشته وقتی دونالد ترامپ از اصلاح توافق برجام سخن به میان آورد، رئیس جمهور فرانسه در سخنانی با تأیید موضع ترامپ علیه برجام گفت: من گفته‌ام که برجام توافقی نیست که ما را قادر کند دست‌کم تا سال ۲۰۲۵ مقداری نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران داشته باشیم؛ بنابراین تمایل داریم که از این به بعد بر سر توافقی جدید درباره ایران [با آمریکا] همکاری کنیم.

پالس دادن برای مذاکره ممنوع!

بدین ترتیب در حال حاضر میانجیگری فرانسه و زمزمه مذاکره احتمالی بین روحانی و ترامپ بیانگر این است راهبردی که  آنها در این برهه در پیش گرفته‌اند، دادن پیشنهادات محدود برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره و تحمیل خواسته‌های خود تا پیش از اجرای گام سوم هستند. راهبرد کلی که مقامات دیپلمایتک و رسمی کشورمان در طول این مدت درپیش گرفتند، اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی دولت‌های اروپایی بود اما خبر رسانه‌های غربی مبنی بر اعلام آمادگی ترامپ برای دیدار با روحانی ظرف هفته‌های آتی از یکسو و اظهارات اخیر رئیس جمهور کشورمان در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیرساخت‌های روستایی از سوی دیگر باعث شد که برخی افراد از چرخش موضع ایران سخن بگویند و این اظهارنظر رئیس جمهور را که گفته بود اگر بدانم با ملاقاتی منافع ملی تأمین و کشور آبادتر می‌شود، دریغ نخواهم کرد را نوعی پالس مثبت به مذاکره با طرف غربی بدانند. موضوعی که رئیس جمهور در سخنان دیروزش به نوعی آن را اصلاح کرد. اما با موضع گیری مجلس و بسیاری از مسئولان در این باره، پیام قاطع و واحدی از داخل کشور نسبت به بسته پیشنهادی فرانسه و طرح مذاکره جدید ایران و آمریکا مخابره شد. همین موضوع باعث شد تا شب گذشته جان بولتون در گفتگو با رادیو اروپای ازاد عنوان کند: گفتگو با ایران به نظر رئیس جمهور ترامپ به معنای آن نیست که مواضعش تغییر کند و  ایران تنها در صورتی به عواید اقتصادی دست پیدا خواهد کرد که از اقداماتی که نباید انجام می‌داد، دست بردارد.

زمزمه مذاکره برای دادن امتیازات محدود و در طی زمانی خاص با هدف عقب نشستن کشورمان از مواضع برجامی‌اش در حالی صورت گرفت که راهبردی که تمامی صاحبنظران بر آن تأکید دارند، راهبرد مقاومت و انجام ندادن هیچ گونه مذاکره‌ای تا رسیدن به نتیجه مطلوب یعنی همان اجرای کامل تعهدات برجامی از سوی اروپایی‌ها و برگشت آمریکایی‌ها به این توافق است.

طرح مذاکره با ایران، دست و پا زدن ترامپ برای انتخابات

هدایت الله خادمی بر این باور است که باید باب مذاکره و مذاکره کردن وجود داشته باشد اما اینکه آمریکا به تعهدات خود عمل نمی‌کند امری است که در موضوع  برجام به اثبات رسید و همین باعث شد درنهایت انرژی هسته ای مان را کنار گذاشتیم بدون اینکه دستاورد مثبتی برای کشور بدست آید. مقامات کشورمان باید در نظر داشته باشند که هر جا منافع ملی تأمین می شود مذاکره را انجام دهند.

نماینده مردم ایذه به قدس آنلاین گفت: اینکه ترامپ طرح مذاکره آمریکا با ایران را دنبال می‌کند در واقع به فکر انتخابات پیش روی آمریکاست و می‌خواهد از این بابت ضربه‌ای نخورد. زمانی که ترامپ از برجام خارج شد اروپایی‌ها مدعی شدند در برجام می‌مانند و به تعهدات خود عمل می‌کنند اما شاهدید که آنها هم در عمل رویه آمریکایی‌ها را پیش گرفتند.

برجام؛ نتیجه اعتماد به غرب و آمریکا

همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز معتقد است، در شرایطی که در حال مشاهده به ثمر نشستن دستاوردهای مقاومت هستیم و آمریکایی‌ها به استیصال کشیده شده‌اند، پیگیری، ابراز تمایل و یا پیشنهاد دادن برای مذاکره کردن قطعاً سم مضاعف است. ما قبلاً اعلام کرده‌ایم با آمریکایی‌ها پیرامون هیچ موضوع جدیدی مذاکره نمی‌کنیم.

سید حسین نقوی حسینی در مصاحبه با «قدس آنلاین» تصریح کرد: هرگاه آمریکایی‌ها به برجام برگشتند و به تعهدات برجامی خود عمل کردند تازه آن موقع است که سر نقطه اول خواهیم آمد و به توافق برجامی‌مان عمل می‌کنیم، البته اگر آنها هم به برجام برگردند مذاکره جدیدی وجود نخواهد داشت.

اما دیگر عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز بر این نظر است که برجام تمام شده و بیش از این نباید معطل برجام بمانیم. برجام چیزی جز نتیجه اعتماد به غرب و آمریکا نبود و دستاورد آن آسیب خوردن منافع ملی و پدید آمدن شرایط رو به زوالی است که امروز شاهد آن هستیم.

احمد علیرضابیگی هم به قدس آنلاین گفت: در هر حال صحبت از مذاکره در شرایط کنونی معنایی ندارد و همه گروه‌های سیاسی در کشور انجام مذاکره بعدی را به تحقق تعهدات برجامی موکول می‌کنند، بنابراین صحبت از مذاکرات بعدی بدون بدست آوردن نتایج ملموسی از برجام معنا و مفهوم ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.