نماینده قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی در همایش باجگیرانی‌های مقیم سراسر کشور که توسط انجمن توسعه باجگیران برگزار شد، گفت: مشکلات ترانزیت و صادرات کالا از مرزهای مشترک کشورمان با ترکمنستان در جلسات مختلف و کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان مطرح شدکه به یک نتیجه عملیاتی و اجرایی منتهی نشده است؛ علت این عدم موفقیت اختلاف کشور ترکمنستان با ماست.

  پرونده اختلاف مالی ایران و ترکمنستان روی میز دادگاه لاهه

ترکمنستان مدعی است حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از ما طلب دارد و دیداری که با وزیر امورخارجه ترکمنستان داشتیم قول پیگیری این موضوع را دادیم.

هادی شوشتری تصریح کرد: این پرونده در دفترهای دو رئیس جمهور ایران و ترکمنستان بررسی و مقرر شده  در نهاد بین‌المللی دادگاه لاهه مطرح شود.

بر اساس اطلاعاتی که داریم در دو سه هفته اخیر این پرونده در مراحل اولیه به نفع کشور ما بوده است. شوشتری ادامه داد: در حوزه تجارت نیز ترکمنستان خواستار معافیت ۱۰۰ درصدی گمرک برای ۶ قلم کالا شد و پس از پیگیری‌های متعدد و با تصویب هیئت وزیران، این ۶ قلم کالا از معافیت ۱۰۰ درصدی برخوردار شدند.

نماینده قوچان و فاروج در مجلس ادامه داد: اساساً مسائل باجگیران - لطف آباد  و سرخس و روابط با ترکمنستان را به اختلاف ۲/۱ میلیارد دلاری گره زده‌اند؛ پیشنهاد شده یک کارگروه خاص مسائل باجگیران با ترکمنستان تشکیل و این موضوعات بررسی شود.

شوشتری افزود: در فضای مجازی گاه از تغییر جغرافیای سیاسی منطقه باجگیران گفته می‌شود و اینکه قسمتی از این منطقه به خراسان شمالی الحاق می‌شود که این موضوع را کاملاً تکذیب می‌کنیم. یکی از خواسته‌های اصلی خراسان شمالی، بازگشایی معبر و بازارچه مشترک بین ایران و ترکمنستان است. ترکمنستان نیز در اجلاس مشترک رسماً اعلام کرد این کشور چهار معبر مشترک با ایران دارد، بنابراین ایجاد یک معبر جدید برای ما هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

منبع: روزنامه قدس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.