حجت الاسلام و المسلمین محمد صدارت گفت: افزودن تنوع و شور کاذب برای جلب جوانان به هیات حسینی به هیچ وجه مطلوب نیست چرا که مردم را از اصل واقعیت عاشورای حسینی دور می کند. درآمیختن شور حسینی با شعور حسینی است که فرهنگ عاشورا در جامعه بسط می دهد

تبیین فرهنگ حسینی ظلم ستیزی را در جامعه افزایش می دهد

حجت الاسلام و المسلمین محمد صدارت کارشناس مسائل دینی در گفت و گو با قدس آنلاین گفت: امر به معروف ونهی از منکر از دو بعد قابل بررسی است. بسیاری از آسیب هایی که از نظر فرهنگی- اجتماعی در جامعه رخ می  دهد قطعا از روی عداوت صورت نمی گیرد، بلکه ازروی غفلت و جهالتی است که در بسیاری از موارد دادن تذکر باعث برطرف شدن آن می شود.  دغدغه مردم و بی تفاوت نبودن در برابر ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم است. در این شرایط کسانی که دچار غفلت یا گمراهی شده اند متنبه شده و به  قولی رفتار صحیح را انجام می دهند.

 حجت الاسلام و المسلمین محمد صدارت گفت: فرهنگی که در دل نهضت حسینی نهفته است به دنبال سالم سازی است، چرا که این نهضت برگرفته از قیامی است که امام هدایت کننده آ خود منشاء نور وهدایت گر است، امامی که نقطه مقابل یزیدیانی است که منشاء ظلمت و تاریکی بوده و تنها به  گسترش شرارت و پلیدی فکر می کنند. با تبیین فرهنگ حسینی؛  فرهنگ خیرخواهی؛ دوری از ظلم و زیر بار ظلم نرفتن به جامعه القاءمی شود و حرکت در این مسیر به  معنای هدایت جامعه به سمت نور و اصلاح است؛ جامعه ای که مد نظر امام حسین(ع) قرار دارد، جامعه ای است که با  پلیدی ها وزشتی ها ویزیدیان زمان خود مبارزه می کند.می روند. یکی از موارد مهمی که در فرهنگ عاشورای حسینی دیده می شود توجه به ایثارگری است که باید در منابر بدان پرداخته شود. گسترش این فرهنگ در جامعه منجر به  پیروزی انقلاب اسلامی و حضور گرم مردم در جبهه ها در برابر ظالمان شد؛ از این رو افزایش ارتقای سطح فرهنگ همدلی، همزیستی مسالمت آمیز و ظلم ستیزی بسیار الزامی است، چرا که دور شدن از این آموزه ها و بی توجهی به فرهنگ ایثار جامعه را دچار پسرفت می کند.

استاد مسائل دینی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از آموزه های قیام حسینی شجاعت است. الگو گیری از شجاعت امام حسین علیه السلام و شناختن اشرار و شمرهای زمان مانع از تسلط استکبار بر مسلمین می شود؛ بنابراین اصلاح، مدیریت و کنترل جامعه باید مد نظر مداحان و سخنرانان در مراسمات مذهبی باشد. یکی دیگر از آموزه های کربلا توجه به رضایت خداوند متعال است، قیام امام حسین و کشته شدن فرزندان و برادران ویاران و شهادت خود امام  تنها و تنها برای کسب رضایت خداوند صورت گرفته است. اگر همه مردم جامعه درانجام هر کاری به دنبال رضایت خدا باشند این مساله منجر به  دگرگونی اوضاع فرهنگی و اجتماعی می شود و جامعه به سمت بهبود و اصلاح حرکت می کند. قطعا پیروزی انقلاب اسلامی، پیروزی در دفاع مقدس و رشد علمی جوانان و ایثار و از خودگذشتگی جوانان در اردوهای جهادی از آموزه های ملموس عاشورایی به شمار می رود.

کارشناس مسائل مذهبی در پایان تصریح نمود: انتظار می رود فعالیت های دینی مختص محرم که در دل مساجد و تکایا صورت می گیرد در راستای نزدیک کردن مردم بخصوص نسل جوان به فرهنگ حسینی باشد.  دوری کردن از سنتهای پیشینیان و افزودن بدعت‌های جدید به مراسم عزای حسینی با فرهنگ اصیل عزای حسینی مغایرت دارد و در بسیاری موارد می تواند به اصل موضوع خدشه وار کند. افزودن تنوع و شور کاذب برای جلب جوانان به هیات حسینی به هیچ وجه مطلوب نیست چرا که مردم را از اصل واقعیت عاشورای حسینی دور می کند. درآمیختن شور حسینی با شعور حسینی است که فرهنگ عاشورا در جامعه بسط می دهد در غیر این صورت عزای صرف از اول تا آخر مجلس نمی تواند تبیین کننده اهداف قیام امام حسین (ع) باشد. به هر حال باید به این نکته توجه کنیم که وارد کردن مناسکی از فرهنگ های دیگر به عزای حسینی به ضرر و زیان دین و آموزه های عاشورایی تمام می شود و موجب انحراف اصل موضوع و توجه به حاشیه می شود که نمونه آن را می توان از استفاده از ابزارها و آلات موسیقی در عزاداری یا استفاده از نقاشی ها و اشکال منتسب به ائمه عنوان کرد که اصل عزای حسینی را دچار مخاطره می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.