همزمان با ظهر عاشورای حسینی، بر اساس وقفی دیرین با نیت برپایی آیین سوگواری عاشورا و اطعام عزاداران حسینی امروز ۱۹ شهریور، ۱۴ هزار سوگوار پس از برپایی آیین عزاداری در مجتمع موقوفه رضوی شاندیز واقع در غرب مشهد اطعام شدند.

۱۴هزار عزادار حسینی بر اساس وقفی دیرین در شاندیز اطعام شدند

عمل به نیت وقف عبدالله رضوی با قدمتی افزون بر نیم قرن روز سه شنبه در مزرعه‌ وقفی سوران با عنوان مجتمع آموزشی موقوفه عبدالله رضوی واقع در ۲۰ کیلومتری مشهد و روستاهای اطراف آن اجرا شد. این موقوفه یکی از بزرگترین موقوفات در شهرستان بینالود(طرقبه شاندیز) می باشد که در محوطه آن درمانگاه و مجتمع آموزشی شبانه‌ روزی نیز برای کودکان بی سرپرست دایر است.

امام جمعه موقت مشهد در این مراسم گفت: واقعه عاشورا میدان نمایش اسلام حقیقی و اصیل است و به ما درس ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن آموخت.  حضرت امام حسین (ع) کشتی نجات و چراغ راه بشریت است.

حجت الاسلام والمسلین محمدباقر فرزانه افزود: مصائب عاشورا بسیار سخت و سنگین است با این حال حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در برابر همه این مصیبتها ایستادگی کرده و به همگان در طول تاریخ درس مقاومت و فداکاری دادند. بر این اساس عاشورا اسلام را در زیباترین شکل آن نشان داد لذا اگر بخواهیم ایمان، اخلاق و احکام اسلامی را به معنای واقعی بیاموزیم، باید به عاشورا نگاه کنیم.

وی مقاومت و صبر اسلامی را متجلی در عاشورای حسینی توصیف و بیان کرد: برترین احکام "امر به معروف و نهی از منکر" است که امام حسین (ع) در روز عاشورا برای تحقق آن همه چیز خود را فدا کرد.  

استاد حوزه علمیه مشهد ادامه داد: ملت انقلابی، شهید داده و ضد ظلم ایران نیز همه چیز خود را از عاشورا دارد. نخستین پیام عاشورا به ملت ایران این است که به هیچ خواسته ای از خواسته‌های دشمن پاسخ مثبت ندهد. دومین پیام عاشورا هم این است که ملت ایران در مقابل دشمن سلطه طلب تسلیم نشود و فرار نکند بلکه محکم ایستادگی نماید حتی اگر دشمن او را قطعه قطعه کند.  

وی گفت: سومین پیام عاشورا نیز بیانگر این نکته می باشد که جامعه ای که ظالم در آن حاکم است و به حق عمل نمی شود جای زندگی انسان نیست.  در چنین جامعه ای باید اشتیاق مومن برای شهادت بسیار باشد و مرگ با شرافت را در چنین جامعه‌ای افتخار بداند.  چهارمین پیام عاشورا هم این است که اگر دشمن انسان را بر سر دوراهی کشته شدن یا اسارت و ذلیل شدن قرار داد باید راه شهادت را انتخاب کرد.

حجت السلام فرزانه افزود: پنجمین پیام عاشورا این است که در دفاع از دین باید بصیرت داشت، دشمن شناس بود و ششمین پیام نیز این است که جبهه باطل با همه قدرتی که دارد در برابر حق شکست می خورد و حق هرگز در برابر باطل شکست نمی خورد.

وی دیگر پیام های عاشورا را جدا نشدن از رهبری الهی به هر قیمت و قرار گرفتن همه از کوچک و بزرگ، زن و مرد و پیر و جوان در میدان نبرد حق علیه باطل دانست.

واقف خیراندیش مرحوم عبدالله رضوی معروف به میرزای ناظر» سال ۱۳۴۳ زمینهای سوران شاندیز را با چندین نیت نیک از جمله اطعام عزاداران عاشورای حسین وقف کرد. بر همین اساس این موقوفه  هر ساله در ظهر عاشورا میزبان هیاتهای مذهبی سوگوار از روستاهای فرخ آباد، حصار سرخ، ناظریه و چهار فصل از توابع شاندیز است.

ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.