روزنامه آمریکایی بلومبرگ در تحلیل نوشت که ایران به دولت ترامپ نشان داد که بزرگتر از آن است که با این فشارها بشکند و یا منزوی شود.

بلومبرگ: ایران به آمریکا نشان داد بزرگتر از آن است که منزوی شود

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین، به نوشته وبگاه شبکه خبری بلومبرگ  اوایل سال جاری ،دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  هشدار داد که "اگر اتفاقی بیفتد ، برای ایران بد خواهد بود.به نظر می‌رسد " با حمله به زیرساخت های نفتی عربستان سعودی این اتفاق بزرگ افتاده است، با این حال به نظر می‌رسد مشکل بزرگ دولت ایالات متحده در واشنگتن است.

بعد از اینکه مقامات برجسته در دولت ترامپ انگشت اتهام را به سمت ایران، گرفتند و این کشور را متهم حمله به تاسیسات نفتی عربستان قلمداد کردند، مشخص نیست که آیا ایالات متحده می‌تواند اقدامی عملی در قبال کشوری که پیش از این آنها را تحت سدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار داده بود انجام دهد.

بلومبرگ می‌نویسد: ایران برای اینکه هدف حمله ایالات متحده باشد، بسیار بزرگ است؛ حتی اگر رأی دهندگان آمریکایی ترامپ علاقه‌ای به آغاز یک جنگ دیگر در خلیج فارس داشته باشند و حتی اگر ترامپ تصمیم به تلافی بگیرد ایرانی‌ها پیش از این توانایی خود را برای تلافی قدرتمندانه نشان داده اند.تحریم های ایالات متحده اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده است با این امید که امیدوار است این امر به واکنش ضد دولتی در تهران منجر شود و آنها را وادار به پذیرش خواسته های آمریکا کند مسئله ای که تاکنون تحقق نیافته و این فشارها ثمره‌ای نداشته است.

این رسانه می‌افزاید: در عوض ، ایران با اتکا به تجربه ۴۰ ساله تحریم ‌های آمریکا نشان داده است که اگر قرار باشد ایالات متحده فروش نفت ایران را به صفر برساند و با این شیوه دولت را به ورشکستگی برساند ایران نیز این توانایی را دارد که صادرات عربستان صعودی متحد آمریکا ردر منطقه را متوقف سازد.

علی واعظ ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران، در این رابطه می‌گوید: "آمریکا باید بداند که ایران بخشی از این منطقه است؛ ایران را نمی‌توان نادیده گرفت. "

به نوشته بلومبرگ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  نشان داده است که نه تنها تحریم های آمریکا تاثیری بر فعالیت هایش نداشته بلکه حضور نخبگان و مستشاران نظامی ایران در کشورهای منطقه از جمله عراق، لبنان، سوریه و حتی افغانستان حضور فعال دارند. درواقع برای سپاه به عنوان یکی از بازوهای نظامی ایران - که مدتهاست خود را به‌عنوان تنها نیروی نظامی فعال خاورمیانه در مقابل نیروهای نظامی آمریکا تعریف می‌کند - تحریم ها تقریباً به عنوان یک اسلحه تلقی می‌شوند.

در عین حال وضعیت رسانه های اجتماعی داخل ایران و حال و هوای ایرانی ها نشان از هرگونه ترس و وحشتی ندارد و بلعکس آنها با یادآوری ادعای محمد بن سلمان شاهزاده سعودی که  در سال ۲۰۱۷ مدعی شده بود "ما منتظر نخواهیم بود که جنگ به عربستان بیاید وجنگ را به ایران خواهیم کشید" ، در روزهای اخیر به طور گسترده ای بازنشر داده شده و مورد تمسخر قرار گرفته است و یکی از کاربران توییتر بااشاره به این ادعای بن سلمان  و با اشاره به حملات به بزرگ ترین تاسیسات نفتی عربستان، می‌نویسد: "خب بن سلمان، برادر من، به من بگویید که آرامکو چگونه کار می کند؟"

تأثیر منطقه ای

مایکل نایتز»( Michael Knights) ، همکار ارشد انستیتوی واشنگتن گفت: با این لاف زنی‌های در نهایت چیزی عاید مقامات عربستان نخواهد شد، زیرا هر کاری که ایران تا به امروز انجام داده است، این کشور را به برداشته شدن تحریم ها بیش از پیش نزدیک تر کرده است و در عین حال توانایی ایران را برای حفظ منافعش در منطقه به اثبات رسانده و این ظرفیت ها را به نمایش گذاشته است.

سیاست خاور نزدیک در عین حال ، توانایی ایران در احساس منافع خود در منطقه نشان داده شده است.

به گفته نایتز، "ما از حدود ۱۲ ماه مه با وقایع دنباله داری مواجه هستیم که نشان میدهد ایران بر خطوط قرمز خود پافشاری کرده است؛ از توقیف نفتکش انگلیسی تا به امروز، دقیقا مشابه با همان کیفیتی که ایالات متحده در اواسط دهه ۹۰ میلادی با استفاده از موشک های کروز که در آن زمان در اختیار داشت؛ باید اذعان کرد موفقیت‌های تاکتیکی بیشتر باعث افزایش پرستیژ ایران در منطقه خواهد شد و این رویکرد رو به جلو ، بخشی از برنامه بلند مدت منطقه ای ایران است که به دنبال خروج تدریجی ایالات متحده از منطقه، -بدون توجه به اینکه در سال ۲۰۲۰ چه کسی در کاخ سفید رئیس جمهور خواهد بود- از این خلاء نهایت استفاده را ببرد.

«سینزا بیانکو»(Cinzia Bianco) عضو گروه تحقیقانی عربستان شورای روابط خارجی اروپا، گفت: "ایالات متحده سالها به دنبال خودنمایی مجدد در خاورمیانه بود، باز تعریفی که منجر به تعهدات سبک‌تر شود." "این مسئله در مورد آنچه که در آرامکو اتفاق افتاده بسیار مهم است."

موازنه قدرت

به نوشته بلومبرگ، حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان می‌تواند تأثیر ماندگاری بر توازن قدرت در منطقه داشته باشد ، زیرا به طرز عمیقی مقیاس تغییر مداوم در روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را آشکار می کند؛ طبق گفته پیر نوئل ، همکار ارشد اقتصادی و امنیت انرژی انستیتو بین المللی مطالعات امنیتی ،در لندن سعودی ها در ۳۰ دقیقه جنگی را باختند که خوشان را طی۵۰ سال گذشته برای آن آماده می‌کردند. "
به گفته نوئل ، "آنها(عربستان سعودی) ۵۰ درصد از تولید ملی نفت خود را در حالی از دست داد که ایالات متحده توان یا تمایل حمایت از آنها را نداشت."

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.