سخنگوی دولت با اشاره به اینکه رییس جمهور برای سفر به نیویورک ابتدا تردید داشت و به همین دلیل از اعضای دولت نظر و مشورت خواست، اظهار داشت: یکی از دلایلی که ما مجاب شدیم و تصمیم گرفتیم که باید این سفر انجام شود و آقای روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کند همین بود که آمریکایی‌ها نمی‌خواستند ما برویم.

 روحانی صدای حقانیت ایرانیان در سازمان ملل خواهد بود/ روحانی تردید داشت اماکارشکنی آمریکا ما را برای این سفر مصمم کرد/ کشتی انگلیسی می‌تواند برود

قدس آنلاین: علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری این هفته با گرامیداشت یاد شهدا و ایثارگران دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: این هفته درس آموزی زیادی برای همه دارد. صدام با خواری از بین رفت، اما ملت ما پابرجا بودند. ملت ایران دفاعی انجام دادند که امروز بدخواهان جسارت تجاوز به ایران را ندارند.

وی ادامه داد: با خدا و مردم مجدد در این هفته پیمان می بندیم که از تمامیت ارضی کشور و ارزش‌های انقلاب دفاع کنیم. امروز هم دولت دفاع مقدس خود را در دو جبهه تعریف می‌کند. اول رفتارهای ظالمانه آمریکاست که قصد کوچک کردن ایران را دارد. از سوی دیگر دفاع در برابر هر نوع تجاوزی که صورت می‌گیرد و پیش‌بینی تجاوزهایی که می‌خواهد صورت بگیرد و از طرف دیگر دفاع از معیشت و کرامت انسانی است.

ربیعی گفت: در طول تاریخ جنگی رخ داد که یک وجب خاک کشور را از دست ندادیم. آغازگر نبودیم اما دفاع کننده خوبی بودیم و ارزش های انسانی را در مقابل دشمن حفظ کردیم. امروز در کنار برادران مسلمان عراقی هستیم و به آن ها در مقابل دشمنی به نام داعش کمک کردیم. نمی توانیم ایران را به ایران با منافع منطقه محدود کنی، راه همکاری همه در منطقه است.

روحانی بر خلاف خواست آمریکا حقوق ملت ایران را در نیویورک پیگیری می کند

وی تصریح کرد: امروز سفر رئیس جمهور به نیویورک را خواهیم داشت تا زبان ملت ما از این تریبون باشد. رئیس جمهور ابتدا تردید داشت به این سفر برود. این سفر انجام شد و دلیلش احقاق حقوق ملت ایران و رساندن پیغام ملت به افکار عمومی دنیا است.

سخنگوی دولت گفت: رئیس جمهور قادر خواهد بود برخلاف خواست آمریکایی ها منافع ملی ایران را دنبال کند و پژواک ایران را به گوش دنیا برساند. چندین دیدار با مدیران رسانه ای نیز طراحی شده است.

ربیعی در واکنش به کارشکنی و تأخیر دولت آمریکا در صدور ویزا برای روحانی، ظریف و هیئت همراه وی، گفت: آمریکا سعی کرده ما کمتر در خاک این کشور صحبت کنیم و حرفمان را بزنیم و چون وارد جنگ با ما شده‌اند از همه ابزارها برای فشار استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت آمریکا در برابر سفر هیئت ایران مشکل درست کرد و در نتیجه هیئت کوچک شد، اضافه کرد: رسانه های همراه رییس جمهور را حذف کردند و مانع همراهی آنها با رییس جمهور شدند و در همین سطح هم با فشار سازمان ملل ویزای بخشی از هیئت صادر شد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: یکی از دلایلی که ما مصمم شدیم و تصمیم گرفتم رییس جمهور به این سفر برود همین بود که آنها نمی‌خواستند ما برویم و آمریکا سالهاست که سازمان ملل را به گروگان گرفته است. 

سخنگوی دولت گفت: مقاومت ما رو به گسترش است و راهکارهای ما برای ادامه زندگی موفق تر است. طرح ائتلاف امید و صلح هرمز ایده‌ای است که رئیس جمهور در سخنرانی خود ارائه خواهد کرد. هدفش بازگشت صلح و آرامش برای همه مردم دنیا و منطقه است.

وی تاکید کرد: رئیس جمهور ائتلاف امید را تقدیم سازمان ملل خواهد کرد و با جزئیات بیشتری این طرح را برای صلح در منطقه تشریح می‌کند.

نفتکش انگلیسی می‌تواند برود

وی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با آزادسازی نفتکش انگلیسی گفت: سازمان بنادر ما اعلام کردند کار حقوقی این نفتکش به پایان رسید. زمینه آزادی نفتکش فراهم شده و می توان حرکت کند، روال اداری اش انجام شده است.

شرط گفت‌وگو بازگشت به توافق است

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره توئیت کریستین امانپور خبرنگار ارشد CNN درباره اینکه ظریف در مصاحبه با او گفته در صورت لغو تحریم ها روحانی حاضر است با ترامپ دیدار کند و پروتکل الحاقی را بپذیرد، اظهار داشت: ما قبلا هم این موضع را اعلام کرده بودیم. اگر آمریکا آماده متوقف کردن تحریم‌ها و بازگشت به توافق(برجام) باشد، راه برای تصمیم‌گیری ما و اقداماتی نظیر گفت‌وگو باز خواهد شد ولی اول باید این اقدامات را انجام دهند و پیش از آن ما کاری نمی‌کنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: هیچ تعارضی در دیدگاه‌های مختلف داخل کشور نیز در این زمینه وجود ندارد و اظهارات ظریف در چارچوب مشخص است.جامعه مدنی باید نسبت به  زورگویی آمریکا واکنش مناسب نشان دهد

ربیعی درباره ممانعت از ورود ۱۲ دانشجوی ایرانی به کشور آمریکا و لغو ویزای آنها گفت:  این مشکل از طریق دفتر حافظ منافع ایران در حال پیگیری است؛ مدارک نشان می‌دهد این دانشجویان نه سابقه سیاسی دارند و نه رشته تحصیلی آنها رشته خاصی که مورد سوءظن قرار بگیرند، نبوده است. آمریکایی با زورگویی این تصمیمات را م‌ گیرند و ما هم حل این مشکلات را دنبال می‌کنیم البته جامعه مدنی ایران نیز باید نسبت به این اقدامات زورگویانه آمریکا واکنش مناسب نشان دهد.

سازمان سنجش نقشی در ماجرای فروش کرسی دانشکده پزشکی نداشت

وی درباره خرید و فروش کرسی‌های دانشگاه نیز بیان کرد: اولا به هیچ شکلی از طریق سازمان سنجش کسی وارد دانشگاه نشده و اتفاقات رخ داده از طریق این سازمان و کنکور نبوده است. یک مورد در ۵ سال گذشته اقدام خلاف صورت گرفته که حراست در همان ابتدا جلوی آنها را گرفته است و با اطمینان می‌گویم سازمان سنجش ما سازمانی امین است.

سخنگوی دولت افزود: بعد از تحریم‌ها مشکل ارسال ارز برای دانشجویان ایرانی ایجاد شد. حدود ۱۰ هزار پرونده در همین زمینه به وزرات بهداشت ارسال شد که حدود ۳ هزار پرونده در همان ابتدا رد شد چون مدارک آنها ناقص بود. در ادامه بحثی مطرح شد که کسانی که حداقل ۳۶ واحد در خارج از کشور گذرانده‌اند بتوانند به کشور برگردند ولی بخشی از آن‌ها سندسازی کردند و در نهایت تعداد دیگری از رده خارج شدند.

ربیعی یادآور شد: شرکت‌هایی در این زمینه تا حدود ۱ میلیارد تومان پول می‌گرفتند تا فردی را به دانشگاه بیاورند ولی موفق نشدند و وزارت اطلاعات امروز پیگیر آنهاست.

وی با اشاره به موردی که اخیرا در شبکه‌های اجتماعی نیز مطرح شد، گفت: این دختر خانم که موضوعش اخیرا مطرح شد، نه لیست نمره داشته و نه امتحان داده و نه هیچ چیز دیگری. موضوع در حقیقت سوءاستفاده شرکت کنکوری برای تبلیغات خودش است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: آنچه که رخ داده با ۵، ۶ دختر دوست بوده در کلاس‌ها می‌نشسته است و به استادان می گفته اسم من در لیست نیست و اسم مرا اضافه کنید تا حذف و اضافه اسم می‌آید و از این طریق در دو سه تا لیست اسم خود را اضافه کرده ولی به هیچ عنوان نه امتحان داده و نه جایی رفته است.

ربیعی گفت: برخی از شرکت‌های کنکور از این موضوع به عنوان یک شو استفاده کردند و حتی در جاهایی از او مصاحبه گرفته و پخش کردند و در حقیقت سوء استفاده شرکت کنکوری برای تبلیغ خودش بوده که این اتفاق رخ داده است.

 سخنگوی دولت اضافه کرد: بنابراین با اطمینان خاطر عرض می کنم اولا از طریق کنکور نیست و آنچه هم بوده انتقال دانشجو از خارج به داخل بوده که متاسفانه این هم از مجاری سوءاستفاده بوده است و در سال‌های گذشته هم این اتفاق خیلی رخ داده و بحث‌هایی که زمانی در موضوع بورسیه‌ها مطرح شد بخشی از همین شیوه استفاده کرده بودند به طوری که در دانشگاه خارجی ثبت نام می کردند و کسانی که دستشان به جایی می رسید از این روش زیاد استفاده می‌کردند.

حکم انفصال روئسای ۳ دانشگاه صادر شد

 وی با بیان این که هم اکنون هم وزارت علوم و هم وزارت بهداشت جلوی این قضیه را گرفته‌اند، گفت: سه نفر از روسای دانشگاه خوب کشور که جلوی این بورس‌ها را گرفتند، طرف رفته از دیوان حکم گرفته است.

وی گفت:  این افراد در هیئت ممیزه مصاحبه شده اند و هیئت ممیزه بعد از این که دیدند دانش لازم برای هیئت علمی شدن ندارند، برای این که به اعتبار علمی دانشگاه لطمه نخورد با این موضوع مخالفت کردند. الان سه حکم تعلیق یا انفصال قضایی سه تا از رئیس‌های دانشگاه ما صادر شده که البته با حسن نیت دنبال خواهد شد چرا که در دفاع از حریم دانش دانشگاه بوده است.

مگر می‌شود ۵ هزار نیروی امنیتی وارد کشوری شوند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوع سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در اقتصاد ایران و حضور ۵ هزار نیروی چینی برای حفاظت از این سرمایه‌گذار اظهار داشت: الحمدالله ما در بحث امنیتی این قدر مسلط هستیم که می‌توانیم مشاوره امنیتی هم بدهیم.

ربیعی افزود: گاهی برخی خبرها منتشر می‌شود از جمله اینکه ما دریای خزر را به روس‌ها فروختیم، البته به نظرم از مجله خانم هانتر جرقه این موضوع روشن شده باشد.

سخنگوی دولت بیان کرد: ما روابط صمیمی و بسیار خوبی با کشور چین داریم و در این تردیدی نیست و مایل به توسعه روابط گسترده با چین هستیم و هر کشوری که در شرایط تحریم کنار ایران است قطعا مورد گسترش روابط با آن کشورها هستیم و همچنین قصد گسترش روابط با همه کشورهایی که مایل به توسعه روابط با ایران هستند را داریم و ما روابط‌ با کشور چین را گسترش خواهیم داد.

از هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور استقبال می‌کنیم

ربیعی عنوان کرد: ‌ما به‌دنبال توافق‌های استراتژیک بلندمدت ۲۵ با کشورهای مهم دنیا بوده و هستیم و این را دنبال می‌کنیم. و همین جا تاکید می کنم از هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور استقبال می‌کنیم و ضمن این استقبال، هیچ امتیاز ویژه‌ای هم برای هیچ کشوری قائل نیستیم و هیچ مانعی هم برای کشورهایی که مایل هستند در این سرمایه‌گذاری شرکت کنند وجود ندارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین هیچ عدد قطعی و رسمی نیز در این قراردادها و توافق‌ها هنوز به سرانجامی نرسیده و در سطح کارشناسی و رده‌های مدیریت میانی گفت‌ وگوها در حال انجام است.

ربیعی افزود: آنچه که از پیش‌بینی رابطه درازمدت ۲۵ ساله ما با چینی‌ها مطرح شده بود، اینکه ما تسلیم جوسازی‌هایی که بخواهند روابط استراتژیک ما با کشورها هر زمانی که بحثی را مطرح و یا منافع مردم را دنبال می‌کنیم، را طوری وانمود کنند که واکنش منفی ایجاد شود، ما تسلیم این جوسازی‌ها نمی‌شویم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: از همه کشورهایی که در دوران تحریم، کمتر به ظلم ایالت متحده آمریکا توجه می‌کنند سپاسگزاریم و دست آنها را می‌فشاریم. چین هم از جمله این کشورها و کشوری آسیایی است و ما خوشحال می‌شویم که کشورهای آسیایی قدرتمند می‌شوند.

روغنی مدیرعامل هپکو می‌شود

ربیعی درباره اعتراض کارگران هپکو به عدم پرداخت مطالباتشان و ورود رئیس جمهور با هماجرای واگذاری این شرکت و ابطال آن، و این سوال که ایا دولت قصد دارد از عوامل این واگذاری شکایت کند؟ نیز اظهار کرد: اظهار تاسف به دلیل وقایع رخ داده و همچنین آرزوی سلامتی و زندگی بهتر برای تمامی کارگران ایرانی، گفت: تولید بحث اصلی هپکو است مشکل این است که خریدار تولیدات هپکو کم شده است  و فناوری آن باید نوسازی شود.
وی ادامه داد: مساله دوم این است که افرادی که در فرایند خصوصی سازی، مدیریت آنجا را برعهده گرفتند به تعهدات خود نتوانستند عمل کنند اگر چه خصوصی سازی آنجا ناسالم نبوده است اما افراد نتوانستند از عهده تعهدات خود بر بیایند.
سخنگوی دولت درباره بررسی صلاحیت ها افراد در فرایند خصوصی سازی، خاطرنشان کرد: در دوره ای که مسئول بودم و بررسی می کردم؛ به وجود آوردن شرکت های فرعی در درون شرکت ها از مشکلات بزرگ بود و جلوی آن را می گرفتیم.
ربیعی در ادامه به تصمیمات دولت اشاره کرد و یادآور شد: ما در مورد پرداخت حقوق های عقب افتاده تصمیم گرفتیم و یکی از بانکها مکلف شد این حقوق ها را پرداخت کند.
وی بیان کرد: بحث آنجا موضوع مالکیت است با بسیاری از آنهایی که در تماس هستند خواستار امنیت شغلی هستند و به دنبال آن هستند که مالکی به آنجا بیاید که بتواند تولید به وجود آورد برای کارگران شیرین تر از تولید و امنیت شغلی نیست.
سخنگوی دولت افزود: بنا به توصیه رئیس جمهوری کنسرسیومی قوی تشکیل شد که این کنسرسیوم تولیداتی می تواند داشته باشد که مورد نیاز باشد. این کنسرسیوم از شرکت های معدنی بزرگ ما هستند.
ربیعی خاطرنشان کرد: ممکن است یکی از آنها کم یا زیاد شود ولی مهم ترین آن ها "گل گهر" به عنوان کانون این کنسرسیوم است این کنسرسیوم اگر بیاید به اعتقاد ما می تواند تولید را تضمین کند و بر مبنای قدرت مالی که دارد می توانند آنجا را اداره کنند تا بحث مالکیت حل شود.
وی تاکید کرد: قرار بود از مدیران موفق و مجرب مدیرعامل آنجا شود حتی برای اداره آنجا اسم یکی از استانداران (روغنی) موفق ما هم مطرح بود و همچنین "آذرآب" اراک در کنار یک قطب صنعتی خوب قرار خواهد گرفت این موارد، راهکارهایی است که می‌توانند مشکلات آنها را در دراز مدت حل کند.
سخنگوی دولت اضافه کرد: در بحث بررسی صلاحیت ها بسیار دقت می شود. هر خصوصی سازی پر از حرف و حدیث است به دلیل همین است که در جلسه اقتصادی سران قوا این که طرح‌های نیمه تمام دولتی واگذار شود نه واگذار کننده جرات دارد و نه خریدار اطمینان می کند گفتیم رئیس دیوان محاسبات و رئیس بازرسی کل کشور و  محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گروهی تشکیل دهند این موارد را در سطح استان‌ها بررسی کند تا واگذاری ها اطمینان بخش باشد و در این موارد ما هم به سطح اطمینان بخشی در حال حرکت هستیم.

دولت ملاحضات نهایی خود روی لایحه تامین امنیت زنان اعمال خواهد کرد

سخنگوی دولت درباره لایحه تامین امنیت زنان اظهار کرد: در مرحله اول از قوه قضائیه بابت ارسال این لایحه تشکر می‌کنیم. متن این لایحه توسط دولت تهیه و بررسی شد ولی چون بخشی از آن مربوط به جرائم است و قوه قضائیه باید اعلام‌نظر کند، این لایحه به این قوه ارسال شد.

وی گفت: تغییراتی در این لایحه ایجاد شد ولی در نهایت دولت لایحه را به مجلس ارسال خواهد کرد و قوه مجریه ملاحضات نهایی خود را روی آن اعمال خواهد کرد ولی در بخش‌های قضایی که مربوط به قوه قضائیه است تغییری ایجاد نخواهد شد.

وی درباره برنامه دولت برای حذف دهک های بالا در خصوص یارانه گفت:این نگرانی ایجاد نکنیم که با حذف یارانه می خواهیم زندگی ۳۰ میلیون ایرانی را دستخوش نگرانی کنیم. این یارانه فقط به افرادی که با مدلی که پیش بینی شده محدود می شود. من قبلا هم اعلام کردم این انتخاب به صدک رسیده است یعنی صدکی دارد صورت می گیرد، ۲۰۰ هزار خانوار یک انتخاب صدکی بوده است و در ماه های آینده هم به این صورت خواهد بود و فقط هم برای ثروتمندان است.

۸۵ درصد اطلاعات سامانه حقوق بارگذاری شده است
ربیعی درباره قرار گرفتن دستمزد و حقوق مدیران در سامانه تا پایان شهریور گفت: بیش از ۸۵ درصد دستگاه ها و ادارات اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کرده اند. بعضی شرکت های دولتی مانده بود که من اطلاعی ندارم که تا پایان شهریور انجام شد یا نه؟ ولی یکی از موضوعاتی است که مدام سازمان استخدامی همواره آن را پیگیری می کند.
دولت کار خود را دائم پیگیری می کند و آن چه که من یادم است مشکل در بعضی قوا و نهادهای دیگر هم بود که در حال دنبال شدن است چرا که این حکم عمومیت دارد. دولت قطعا در سامانه ای که متعلق هم به وزارت اقتصاد است و هم سازمان اداری استخدامی دستمزد حقوق بارگذاری شده است.

تصمیم‌های جدید دولت برای استخدام در آموزش و پرورش

سخنگوی دولت در بخش دیگری از نشست مطبوعاتی خود سخنگوی دولت با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و اشاره به اینکه گفت: روز گذشته برنامه‌ های آموزش و پرورش و آسیب شناسی‌های گذشته این وزارتخانه در جلسه دیروز هیات دولت انجام شد و برنامه‌های آموزش و پرورش  تا سال ۱۴۰۰ واینکه دولت چه زیرساخت‌هایی را برای آینده باید تمهید کند بررسی شد، اظهار داشت: انتخاب آقای حاجی میرزایی هم امیدها را برای ایجا تغییرات مثبت در این وزارتخانه بسیار مهم برای ما بهمراه داشته است و 

رئیس جمهوری وعده کرده اند پس از بازگشت از سفر مقر سازمان ملل متحد در وزارتخانه آموزش و پرورش حضور خواهند داشت و در جلسه با شورای معاونان این وزارتخانه مجموعه برنامه های دولت را تببین و مشکلات را در همان جلسه بررسی می کنند.

ربیعی گفت: در جلسه روز گذشته دولت نسبت یک به ۲۵ برای سهم استخدام های آینده معلمان، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین در مورد چگونگی و شیوه استخدام افرادی که در حال فعالیت در این وزارتخانه هستند در آینده نزدیک تصمیم گیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.