ایلام- شور حسینی در اربعین امسال تمام معادلات و پیش‌بینی‌ها را بر هم زد چراکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته مقرر بود خدمات‌رسانی‌ها و فعالیت اربعین از ۱۷ مهرماه به‌طور رسمی شروع شود.

ایلام در تب‌وتاب عاشقی/انسداد مرز شایعه است

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.

هرچند قرار بود موکب‌ها امسال از ۱۷ مهر ماه برای پذیرایی زائران برپا شوند اما با توجه به استقبال کم‌نظیر زائران که در برخی روزها به ۱۰ برابر مدت مشابه نیز افزایش یافت رسماً مراسم باشکوه اربعین یک هفته پیش از موعد مقرر شروع شد.

بنا بر اعلام ستاد اربعین ایلام تاکنون تردد بیش از یک‌میلیون و ۱۲۴ هزار نفر زائر از اول ماه صفرتا روز جمعه ۱۹ مهرماه در این مرز به ثبت رسیده است.

مرز باز اما پرازدحام

ازدحام در مرز مهران موجب شد تا روز گذشته برخی از کاربران فضای مجازی از انسداد این مرز خبر دهند البته استاندار ایلام در همین رابطه خبر انسداد مرز مهران را تکذیب کرد و گفت: تردد زائران اربعین بدون هیچ مشکلی جریان دارد.

قاسم سلیمانی دشتکی با اشاره به حجم بالای جمعیت ورودی به پایانه مرزی مهران از عموم زائرانی که در طول مسیر هستند درخواست کرد تا حرکت خود را به سمت مرز مدیریت کرده و به تأخیر بیندازند تا با معطلی کمتری در پایانه مواجه شوند.

ظرفیت پارکینگ‌ها رو به تکمیل است

شهردار مهران نیز بابیان اینکه تاکنون ۷۰ درصد ظرفیت پارکینگ‌های درون و برون‌شهری مهران تکمیل‌شده است افزود: بیش از ۸۰ پارکینگ شخصی در سطح شهر مهران برای پارک خودروها وجود دارد که درمجموع به همراه پارکینگ بزرگ اربعین، ظرفیت پارک ۱۷۰ هزار خودرو رادارند.

ازدحام در مرز مهران موجب شد تا روز گذشته برخی از کاربران فضای مجازی از انسداد این مرز خبر دهند البته استاندار ایلام در همین رابطه خبر انسداد مرز مهران را تکذیب کردحجت‌الله نصیری پور در همین حال از زائران خواست با توجه به اینکه حجم زیادی از پارکینگ‌های شهرستان مهران تکمیل‌شده است زائران هنگام ورود به استان خودروهای خود را در پارکینگ شهرداری ایلام در کنار فرودگاه شهدای ایلام پارک کنند.

وی گفت: شهرداری ایلام با استقرار اتوبوس‌هایی در این پارکینگ زائرانی که ماشین خود را در این توقفگاه پارک می‌کنند به سمت مهران انتقال می‌دهد.

 وی تأکید کرد: بسیاری از پارکینگ‌های خارج شهر مهران همچنان ظرفیت پارک خودرودارند و چنانچه خودرویی در محل توقف ممنوع داخل شهر پارک کند توسط پلیس راهور به پارکینگ‌های مشخص‌شده انتقال داده می‌شود.

نصیری پور با اشاره به کرایه مصوب پارک خودروها در پارکینگ اربعین گفت: به‌طورمعمول حضور خودروها در پارکینگ بین ۱۰ تا ۱۵ شبانه‌روز است که مبلغ ۵۰۰ هزار ریال بابت هزینه پارکینگ خودروها برای تمام مدت حضور خودرو اخذ می‌شود.

برپایی ۱۵۰ موکب در شهر مهران 

مرز مهران و مسیر راه‌پیمایی زائران مملو از موکب‌های زیادی برای خدمات‌رسانی است.

به گفته دبیر ستاد مشارکت‌های مردمی اربعین حسینی در استان ایلام، ۱۵۰ موکب در شهر مهران و مسیرهای مواصلاتی این استان برای پذیرایی از زائران آماده‌شده است.

حجت‌الاسلام علی چراغی پوراظهار می‌کند: در شهر ایلام و پایانه مرزی، موکب‌ها به‌صورت مجتمع جانمایی شده است و در کنار موکب‌ها تمامی امکانات برای زوار مثل ارتباطات، خودپرداز، سرویس‌ بهداشتی و چادر های هلال احمر راه‌اندازی شده است.

وی می‌افزاید: در ایوان، سرابله، دهلران، دره‌شهر، بدره و مسیرهای منتهی به مرز مهران نیز موکب‌های خدمات رسان به زوار راه‌اندازی شده است.

نیازمند مشارکت‌های مردمی

در همین حال رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین ایلام از مردم خیر و نیکوکار استان برای مشارکت در خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی در مهران طلب همکاری کرد و گفت: موکب‌های مهران نیازمند آب‌معدنی و یخ هستند.

محمد علوی فرادامه داد: با توجه به حجم بالای تردد زائران برای عزیمت به عتبات عالیات و شرکت در پیاده‌روی اربعین حسینی این کمیته نیازمند مشارکت مردم برای تأمین نیازهای زائران است.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان ایلام مهم‌ترین نیاز کنونی موکب‌های مستقر در مهران را آب‌معدنی و یخ عنوان کرد و گفت: در این موکب‌ها به همت مردم نیکوکار غذای گرم و میان وعده بین زائران توزیع می‌شود.

علوی فر با اشاره به اینکه فعالیت این موکب‌ها شبانه‌روزی است، افزود: برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به زائران نیازمند مشارکت هرچه بیشتر افراد خیر هستیم. 

وی بیان کرد:  تمامی امکانات موکب‌های این کمیته  از محل مشارکت مردم خارج و داخل استان تأمین و درمجموع ۱۸ استان با این ستاد همکاری دارند.

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان ایلام اضافه کرد: مردم می‌توانند کمک‌های خود را اعم از نقدی و غیر نقدی برای خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی در شهر ایلام به ستاد بازسازی عتبات عالیات، در مهران به موکب‌ها و در سایر شهرستان‌ها به دفاتر نماینده ولی‌فقیه تحویل دهند.

علوی فر گفت: خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در این موکب‌ها تا پنجم آبان ماه ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.