خرم آباد-بارش های سیل‌آسا فروردین‌ماه سال جاری آسیب‌های جدی را به مناطق مختلف لرستان وارد کرد که ازجمله این آسیب‌ها تخریب بسیاری از راه‌های ارتباطی؛ پل‌ها و هم‌چنین دیواره‌های حفاظتی و سیل بندها بود که متأسفانه به دلیل کمبود اعتبارات تاکنون این ابنیه بازسازی نشده و بارش‌های پائیزی جان بسیاری از مردم را تهدید می‌کند.

بارش‌های پائیزی لرستان را به مخاطره انداخت/پل‌های موقتی تخریب شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: بارش‌های روزهای گذشته در این استان و ایجاد محدودیت‌های تردد به‌ویژه در منطقه پل‌دختر نشان داد که‌موج دوم بارش‌ها برای مردم و ساکنان مناطق سیل‌زده تهدیدکننده است.

به دلیل اینکه محور پلدختر-خرم‌آباد در جریان سیل فروردین‌ماه امسال در مناطق مختلفی تخریب و آسیب دید لذا این مسیر از چرخه ترافیک خارج  و مسئولان راهداری از تردد مردم خودداری کردند.

متأسفانه در حال حاضر با کمترین مقدار بارندگی راه ارتباطی مردم در مناطق روستایی مسدود و تردد دچار اخلال می‌شود.

متأسفانه از هفته گذشته که‌موج بارش‌ها آغازشده جاده خرم‌آباد - پل‌دختر در چندین نوبت مسدود و بازگشایی و برخی پل‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی تخریب یا غیرقابل استفاده شدند.

منطقه کرگانه خرم‌آباد ازجمله مناطقی است که در سیل نوروز امسال بسیاری از مردم دچار خسارت شدند و ازآنجاکه هنوز دیواره تخریب‌شده ساحلی بازسازی نشده است لذا هم‌زمان با شروع بارش بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تا خانه خود را به‌طور موقت تخلیه کنند.

قطع راه‌های ارتباطی پل‌دختر

منطقه معمولان و هم‌چنین «بن لار» و «زیودار» که در فروردین امسال بیشترین خسارت‌ها را متحمل شدند باری دیگر در اثر بارش‌های چند روز گذشته راه ارتباطی آن‌ها قطع شد.

بخشدار معمولان در همین رابطه توضیح می‌دهد: پل موقتی که پس از سیل فروردین ۹۸ برای ایجاد ارتباط روستاهای طاق عباسعلی، کلات، زیر انبار و چم حیدر در بستر رودخانه جایگزین پل قبلی شده بود، در بارندگی‌های اخیر تخریب شد.

سید حبیب‌الله موسوی بابیان این‌که با تخریب این پل موقت راه ارتباطی ۴۶۰ خانوار یعنی ۲۰۵۰ نفر در این روستاها قطع‌شد می‌افزاید: عرشه پل اصلی برای ارتباط این روستاها از سوی راهداری شهرستان پل‌دختر نصب شد، اما به دلیل ایجاد نشدن خاک‌ریز با بارندگی اخیر مجدداً تخریب شد.

این در حالی است که مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان از بازسازی برخی پل‌های تخریب‌شده خبر می‌دهد.

غلامرضا آقا میرزایی بابیان اینکه افزون بر ۷۰۰ دهنه پل به دلیل سیلاب فروردین‌ماه دچار خسارت و یا تخریب شد اظهار می‌کند: کار بازسازی بسیاری از پل‌ها به‌صورت موقت انجام شده است.

وی بیان می‌کند: با ابلاغ اعتبارات، کار بازسازی اساسی ۱۶۰ دستگاه از این تعداد آغازشده و انتظار می‌رود امسال تکمیل شوند.

اعتبارات ناکافی

 بنا بر گفته بسیاری از مدیران حجم خسارات وارده در سیل فروردین‌ماه در مقایسه با اعتبارات بازسازی به‌هیچ‌وجه هم‌خوانی و تناسب نداشته و لذا همین موضوع موجب کندی سرعت عمل دستگاه‌های اجرایی در بهبود و یا بازسازی ابنیه و تأسیسات زیر بنایی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای لرستان با اشاره به این موضوع که سیل فروردین‌ماه امسال ۶۴۶ میلیارد تومان به تأسیسات آبی این شرکت خسارت وارد کرد اظهار می‌کند: این در حالی است که برای جبران این خسارت‌ها تنها  ۴۴ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ‌شده است.

رضا میرزایی بابیان اینکه اعتبارات ابلاغ‌شده جوابگوی جبران حجم خسارت‌های وارده نیست اظهار می‌کند: ازآنجاکه بسیاری از تأسیسات آب‌رسانی و هم‌چنین شبکه‌های آبیاری در سیل فروردین‌ماه آسیب جدی دیدند اما به دلیل هنوز امکان بازسازی بسیاری از این سازه‌ها میسر نشده است لذا نگرانی از عدم تأمین آب موردنیاز کشاورزان برای کشت وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.