فدراسیون فوتبال با انتشار خبری مدعی شد که قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون در طول سه سال همکاری ۳.۶ میلیون دلار است یعنی مرد بلژیکی سالیانه رقمی حدود ۱.۲میلیون دلار به عنوان دستمزد دریافت می‌کند.

سینا حسینی/

کنجکاوی رسانه‌های خبری برای کشف رقم قرارداد مارک ویلموتس در ماه‌های ابتدایی حضور او در ایران به سرانجام نرسید. حتی مهدی تاج در گفت‌وگویی مدعی شد یکی از شروط ویژه قرارداد ویلموتس محرمانه ماندن رقم قرارداد است. پس از مدتی فدراسیون فوتبال با انتشار خبری مدعی شد که قرارداد مارک ویلموتس با فدراسیون در طول سه سال همکاری ۶/۳ میلیون دلار است یعنی مرد بلژیکی سالیانه رقمی حدود ۲/۱ میلیون دلار به عنوان دستمزد دریافت می‌کند.

اما با قهر ویلموتس به دلیل عدم پرداخت مطالباتش یک بار دیگر حساسیت روی رقم قرارداد این مربی تشدید شد تا جایی‌که خیلی‌ها مدعی شدند اگر مهدی تاج و همکارانش در فدراسیون فوتبال به دنبال شفاف سازی در همه امور هستند بهتر است رقم قرارداد مارک ویلموتس را فاش کنند تا افکارعمومی در جریان این اتفاق قرار گیرد اما رئیس فدراسیون همانند بار قبل از انجام این کار طفره رفت تا همه چیز در حالت مبهم باقی بماند.

*ادعای مدیربرنامه‌های ویلموتس

کنکاش رسانه‌های خبری در خصوص این ماجرا حقیقتی هولناک را فاش کرد تا جایی که یکی از رسانه‌های ورزشی با انتشار نقل و قولی از سوی مدیر برنامه این مربی بلژیکی مدعی شد دستمزد مارک ویلموتس ۳ میلیون یورو در سال است!

انتشار این خبر با واکنش‌های فراوانی رو به رو شد تا حدی که اهالی رسانه با کنایه‌های مختلف و مقایسه رقم قرارداد کارلوس کی روش و دیگر مربیان غیر ایرانی تیم ملی با قرارداد مالی ویلموتس خواستار شفاف سازی مدیران فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان در این رابطه شدند اما حاصل این انتقادها چیزی نبود جز سکوت محض مدیران ورزش و فوتبال ایران در برابر این افشاگری!

برابر اخبار منتشره که از سوی هیچ مقام رسمی در فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان تکذیب نشد، مارک ویلموتس سالانه رقمی حدود ۳۸ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان به عنوان دستمزد سالانه دریافت می‌کند که این رقم برای سه سال فعالیت او رقمی حدود ۱۱۵ میلیارد و بیست میلیون تومان می‌شود که علاوه بر این مبلغ پاداش‌ها بابت پیروزی و صعود به مراحل بالاتر نیز به این رقم اضافه می‌شود.

*۱۱ میلیارد علی الحساب

شاید همین عامل بود که مارک ویلموتس را نگران کرد که ممکن است طرف ایرانی خلف وعده کند و از پرداخت پول سرباز زند، به همین دلیل پیش از پنجمین بازی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اصرار کرد تا وقتی پول به حسابش واریز نشود به ایران سفر نخواهد کرد که سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان مبلغی حدود ۹۰۰ هزار یورو از طریق دولت ایران به فدراسیون تعلق گرفت تا از طریق یک بانک ترکیه‌ای به حساب مارک ویلموتس واریز شود. مربی بلژیکی هم پس از دریافت مبلغی حدود ۱۱ میلیارد و ۵۰۲ میلیون تومان به تهران سفر کند تا تمرینات تیم ملی را زیر نظر بگیرد.

* گران‌ترین مربی تاریخ فوتبال ملی

هرچند مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال در برابر این اتفاق سکوت اختیار کردند، اما پرسشی که برای افکارعمومی به وجود آمده این است که آیا پرداخت چنین مبلغی به ویلموتس منطقی است؟ برابر اطلاعات منتشر شده در سایت بین‌المللی گل درباره دستمزد مربیان سرشناس دنیا مارک ویلموتس نه تنها مربی ارزان قیمتی نیست بلکه به عنوان گران‌ترین مربی تاریخ فوتبال ملی ایران لقب گرفته است و دستمزد او با مربیان بزرگ دنیا برابری می‌کند.

*نمونه‌های خارجی

به عنوان نمونه در حال حاضر یواخیم لو سرمربی تیم ملی آلمان سالانه ۵/۴ میلیون دلار دستمزد می‌گیرد. دیدیه دشان سرمربی تیم ملی فرانسه که موفق شد عنوان قهرمانی جهان را بدست آورد سالانه ۴ میلیون دلار، تیته سرمربی تیم ملی برزیل سالانه ۴ میلیون دلار، سانتوس سرمربی تیم ملی پرتغال که با این تیم در رقابت‌های یورو عنوان قهرمانی را بدست آورد سالانه ۶/۲ میلیون دلار دریافت می‌کند. ساوت گیت سرمربی تیم ملی انگلستان برای یک سال ۳/۲ میلیون دلار، کارلوس کی روش سرمربی سابق تیم ملی ایران و تیم ملی کلمبیا سالانه ۳ میلیون دلار و حتی مانچینی سرمربی تیم ملی ایتالیا برای هدایت لاجوردی پوشان ۲ میلیون یورو و اسکالونی سرمربی تیم ملی آرژانتین برای هدایت این تیم سالانه ۵/۱ میلیون یورو حقوق دریافت می‌کنند.

حالا مقایسه کنید مارک ویلموتس به عنوان یک سرمربی پروازی که بیشتر اوقات در خارج از ایران به سر می‌برد و تنها در زمان مسابقات تیم ملی و برگزاری اردوهای آماده سازی تیم ملی به تهران سفر می‌کند سالانه ۳ میلیون یورو حقوق می‌گیرد تا مشخص شود چه فاجعه‌ای در فوتبال ایران در حال وقوع است.

*تعویق دستمزد داخلی‌ها

جدا از مشکل پرداختی به مارک ویلموتس که در نهایت پس از کش و قوس‌ها و حاشیه‌های فراوان حل شد، مربیان تیم‌های دیگر مدت‌هاست دستمزد خود را دریافت نکرده‌اند. از سرمربی تا اعضای کادر تیم نوجوانان گرفته تا کادر فنی تیم‌های جوانان، امید، فوتسال و فوتبال ساحلی و البته بانوان. به جز مربیانی که تازه در برخی تیم‌ها مسئولیت گرفته‌اند، سایر مربیان مدت‌هاست که حقوق نگرفته‌اند.

شرایط در فدراسیون فوتبال به گونه‌ای پیش می‌رود که به نظر می‌رسد رایگان کار کردن، به یک اصل تبدیل شده است. این موضوع البته در مورد مربیان ایرانی صدق می‌کند. مطمئناً به لحاظ معنوی، حضور در تیم ملی برای هر بازیکن و مربی یک افتخار است، اما مسلماً مربیانی هم که در تیم‌های ملی فعالیت می‌کنند، باید بتوانند از پس مشکلات اقتصادی زندگی‌شان بر بیایند. اینکه فدراسیون فوتبال از آن‌ها خدمت می‌گیرد، دستمزد آن‌ها را پرداخت نمی‌کند، به نوعی حق مصاحبه کردن را هم از آن‌ها گرفته تا اعتراضی نکنند و اگر کسی اعتراضی کند مانند داوران خانم در اعتراض به گرفتن حقشان محروم می‌شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.