هیأت مستقل حقوق بشر در فلسطین قصد دیوان کیفری برای انجام تحقیقات پیرامون جنایات جنگی در اراضی فلسطینی را مهم ارزیابی کرد و آن را سندی برای تاریخ و جامعه بین‌المللی دانست.

قصد دیوان کیفری برای تحقیق درباره جنایات جنگی در فلسطین به چه معناست؟

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی برای انجام تحقیقات درباره جنایات جنگی در فلسطین را به «روز سیاه» تعبیر کرد و این نشان دهنده ترس سران این رژیم از محکوم شدن در تحقیقات مذکور و فرا خواندن شدن سران نظامی و سیاسی به دادگاه بین‌المللی است.

وبگاه «الخلیج اونلاین» در گزارشی به این موضوع پرداخت و نوشت، به موجب تصمیم دیوان بین‌المللی کیفری، «اسرائیل» به دلایل تعرض‌هایش علیه غیرنظامیان فلسطینی در برابر «پاسخگویی قانونی الزام آور» قرار خواهد گرفت.

در ادامه این گزارش آمده است، رژیم صهیونیستی در طول سه جنگ ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ علیه نوار غزه محاصره شده، مرتکب تخلفات زیادی علیه فلسطینی‌ها شده است و سازمان‌های حقوقی محلی و بین‌المللی به این نتیجه رسیده‌اند که تخلفات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها به سطح جنایات جنگی رسیده است.

«عصام یونس» کمیسر کل هیأت مستقل حقوق بشر در فلسطین در همین ارتباط به الخلیج آنلاین گفت، این اقدام «فاتو بنسودا» دادستان کل دیوان کیفری مهم است زیرا از مرحله «بررسی مقدماتی» عبور کرده و دادستانی کل به این رسیده که مبنایی برای تحقیق درباره جنایات جنگی و ضد انسانی وجود دارد.

یونس ادامه داد:« بیانیه دادستان کل دیوان کیفری تأکیدی بر وجود جنایات جنگی در فلسطین به شمار می‌رود و نشان می‌دهد چیزی برای تحقیق وجود دارد علاوه اینکه سندی در تاریخ و جامعه بین‌المللی است که ادعای فلسطینی را به یک حقیقت تثبیت شده درباره وجود جنایات ضد انسانی تبدیل می‌کند».

بر اساس این گزارش، دادستانی دیوان کیفری چهار ماه برای آغاز تحقیقات درباره پرونده‌هایی که به این نهاد رجوع داده می‌شود زمان نیاز دارد و می‌تواند دو ماه دیگر نیز این زمان را تمدید کند.

عصام یونس درباره امکان محاکمه سران رژیم صهیونیستی گفت، این موضوع بستگی به پایان تحقیقات و اثبات انجام جنایات جنگی توسط سران مذکور برای دیوان کیفری دارد.  

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در همین زمینه نوشت، دادستان کل دیوان کیفری طی ۱۲۰ روز تحقیقات علیه شخصیت‌های اسرائیلی را آغاز خواهد کرد.

این روزنامه افزود، افرادی مانند «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق، «بنی گانتز» رئیس ائتلاف «آبی سفید» و «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی ممکن است تحت پیگرد دیوان کیفری قرار بگیرند.

یدیعوت ادامه داد، دیوان کیفری از شخصیت‌های صهیونیستی که در جنگ ۲۰۱۴ علیه نوار غزه دخیل بوده‌اند، تحقیق خواهد کرد و این تحقیقات تنها شامل حوادث مربوط به جنگ علیه غزه نخواهد شد بلکه به «کشتار» فلسطینی‌ها در کرانه باختری و تظاهرات‌کنندگان در راهپیمایی‌های بازگشت نیز خواهد پرداخت.

دیوان کیفری بین‌المللی در سال ۲۰۰۲ آغاز به کار کرد و هدفش جلوگیری از ارتکاب جنایات جنگی، ضد انسانی و نسل‌کشی جمعی و محاکمه تمام کسانی که این اقدامات را انجام می‌دهند، اعلام شد.

شاید بتوان گفت آخرین تحقیق بین‌المللی که درباره جنایات اسرائیل انجام شد تحقیق «گلدستون» بود. در پی جنگ ۲۲روزه رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در نوار غزه در سال ۲۰۰۸، قتل عام بیش از ۱۵۰۰ فلسطینی و زخمی کردن بیش از ۵۰۰۰ نفر دیگر ، سازمان ملل متحد با اعزام کمیته‌ای حقیقت یاب به ریاست «ریچارد گلدستون»-قاضی سابق دادگاه قانون اساسی آفریقای جنوبی- به نوار غزه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان این منطقه را مورد بررسی قرار داد.

قاضی گلدستون پس از تحقیق در این زمینه گزارشی درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی تهیه کرد و این گزارش با ۲۵ رای موافق و ۶ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع به تصویب رسید. تصویب گزارش گلدستون در شورای جهانی حقوق بشر خشم صهیونیست‌ها را برانگیخت تا جایی که بنیامین نتانیاهو لغو تبعات قانونی این قطعنامه شورای حقوق بشر را اولویت کاری کابینه خود برشمرد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.