با گسترش آتش‌سوزی‌ها، دولت از حدود ۲۵۰ هزار نفر از ساکنین برخی مناطق جنوب استرالیا درخواست کرد خانه‌های خود را ترک کنند و اوضاع را «بسیار بسیار چالش برانگیز» توصیف کرد.

تظاهرات ضددولتی در استرالیا/ادامه تخلیه مناطقی گسترده با ادامه آتش‌سوزی‌های مهیب

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با ادامه یافتن‌ آتش‌سوزی‌های مهیب در استرالیا و صدور دستور تخلیه مناطقی با بیش از ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، شهروندان این کشور در اعتراض به سیاست‌های دولت وارد خیابان‌ها شدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، روز جمعه هزاران استرالیایی با تجمع در خیابان‌ها، در اعتراض به سیاست‌های اقلیمی دولت این کشور دست به تظاهرات زدند.

پیش از این هم دولت استرالیا به خاطر این سیاست‌ها از سوی مردم این کشور و مقامات سایر کشورهای حوزه اقیانوسیه تحت فشار انتقادات قرار گرفته بود اما وقوع آتش‌سوزی‌های مهیب و گرمای بی‌سابقه در این کشور بر این فشارها افزوده است.

معترضان با بستن راه‌های اصلی در شهر سیدنی خواستار استعفای «اسکات موریسون» نخست‌وزیر این کشور شدند. شماری دیگر نیز پلاکاردهایی اعتراضی با متن «ما را از جهنم نجات دهید» و «اقلیم جایگزینی وجود ندارد» در دست گرفته و خواستار رسیدگی فوری دولت به بحران آتش‌سوزی شدند.

تظاهرات‌های مشابهی نیز در شهرهای «کانبرا» و «ملبورن» به وقوع پیوست. دود ناشی از آتش‌سوزی‌ها هوای این شهرها را به حدی آلوده کرده است که آن‌ها را در فهرست شهرهای دارای آلوده‌ترین هوا قرار داده است.

موریسون روز جمعه در مصاحبه‌ای رادیویی گفت مغالطه صورت گرفته میات آتش‌سوزی‌ها و تعهد استرالیا به کاهش تولید کربن وی را نا امید کرده است.

این در حالی است که به نوشته رویترز، امروز (جمعه) با گسترش آتش‌سوزی‌ها، دولت از حدود ۲۵۰ هزار نفر از ساکنین برخی مناطق جنوب استرالیا درخواست کرد خانه‌های خود را ترک کنند و اوضاع را «بسیار بسیار چالش برانگیز» توصیف کرد.

یکی از مقامات ایالت «ویکتوریا» در این باره گفت: «با وجود بارش باران در ملبورن، با وجود پیش‌بینی شرایط بهتر در هفته‌های آتی، هنوز راهی طولانی در برابر این آتش‌سوزی بی‌سابقه داریم و البته می‌دانیم که هفته‌های زیادی از فصل آتش‌سوزی همچنان پیش رو خواهد بود».

در این ایالت به بیش از ۲۴۰ هزار نفر از ساکنین پیامک‌های هشداردهنده برای خروج از منازل تخلیه برخی مناطق ارسال شده است.

آتش‌سوزی‌هایی که از چند ماه پیش در استرالیا آغاز شد، تاکنون نزدیک به ۵ میلیون هکتار از جنگل‌ها و اراضی این کشور را سوزانده و بیش از ۹۵۰ خانه را ویران کرده است. در این میان ایالت «نیو ساوث ولز» بیشترین خسارت را دیده و ۸۵۰ واحد از خانه‌های تخریب‌شده در این ایالت قرار داشته است.

گفته می‌شود دستکم ۲۷ نفر تاکنون در سراسر استرالیا در نتیجه این آتش‌سوزی‌ها جان خودشان را از دست داده‌اند. 

با وقوع این آتش‌سوزی‌ها، انگشت اتهام را به سوی «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا برده است که با سیاست‌های سهل‌انگارانه در قبال تغییرات اقلیمی و پیروی از دستورکار سرمایه‌داری آمریکا، باعث بروز این فاجعه شده است.

موریسون که در بحبوحه افزایش شعله‌های آتش در این کشور، برای گذراندن تعطیلات کریسمس به خارج از کشور سفر کرده بود با اعتراض شدید شهروندان استرالیایی مواجه شده و مجبور به بازگشت به کشور شد.

زمانی که موریسون برای دیدار با مردم خسارت دیده از آتش‌سوری‌ها به شهر «کوبارگو» رفت، توسط ساکنین آن «هو» شد. یکی از معترضان به سیاست‌های موریسون نیز فریاد زد: «تو احمقی. واقعاً احمقی. هیچ رأیی به تو داده نخواهد شد. شما بودجه ما را کنترل می‌کنید و ما مثل همیشه فراموش شده‌ایم».


عکس هوایی آتش‌سوزی‌ها استرالیا

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.