هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم طلاب و روحانیون اهل سنت خراسان با معرفی برگزیدگان و محکومیت ترور سردار نهضت مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به کار خود پایان داد.

قرآن سد مستحکمی در برابر معضلات و آسیب‌های اجتماعی

احمد فیاض/

 هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم طلاب و روحانیون اهل سنت خراسان با معرفی برگزیدگان و محکومیت ترور سردار نهضت مقاومت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ما؛ مدیرعامل بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در آیین اختتامیه این دوره از مسابقات که در محل اردوگاه ثامن‌الائمه(ع) مشهد برگزار شد؛ با اشاره به حدیث مشهور شیخ صدوق از پیامبر اعظم(ص) در مورد فضیلت و جایگاه همراهان و حاملان قرآن و روایات اظهار کرد: در فرهنگ و اندیشه اسلام و بیانات نبوی؛ جامعه اسلام خالی از شریف و وزیر است اما نبی اکرم(ص) از حاملان قرآن و شب زنده‌داران در مسیر سیر و سلوک و تهذیب به عنوان شریف‌ترین انسان‌های امتش یاد می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود مرویان حسینی خاطرنشان کرد: جای شکر دارد که اکنون در ایران اسلامی عرصه‌های قرآنی مهیاست. انبوه جلسات، مراسمات، محافل قرآنی، پرورش قاریان بین‌المللی، جلسات متعدد تفسیر و مهم‌تر حاکمیت و گسترش فرهنگ قرآنی در کشور است. پیش از انقلاب گاهی در کوچه پسکوچه‌ها جلسات قرآن برگزار می‌شد اما امروز محافل، مجالس، مؤسسه‌ها و مراکز متعدد علوم قرآنی، مسابقات قرآنی همراه با بودجه مناسب در کشور گسترش یافته که به برکت حضور رهبر فرزانه انقلاب است.

وی افزود: رهبری انقلاب در جایگاه مقام ولایت و رهبری امت انقلابی، خود شخصیت بارز قرآنی دارند. یک متخصص قرآن هستند و نیز عرصه‌های قرآنی را حمایت و پشتیبانی کرده و پرچمدار آن هستند.

وی با اشاره به نقش قاریان برجسته بین‌المللی تصریح کرد: تا پیش از این به وجود قاریان مصری در جهان اسلام افتخار می‌کردیم اما اکنون شاهد حضور قاریان بین‌المللی ممتاز داخلی هستیم که فخر ما هستند. همه این‌ها به خاطر رهبری انقلاب است که قاریان را تکریم می‌کنند. جلسه انس با قرآن که هر ساله در ماه رمضان توسط رهبر انقلاب برگزار می‌شود؛ تنها جلسه‌ای است که ایشان، فروتنانه همراه با حاملان قرآن می‌نشینند. در محفل قرآنی باید کوچکی کرد تا انسان بزرگ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرویان حسینی با تشریح نتایج پژوهش‌های انجام شده، بیان کرد: بر اساس پژوهش‌های اجتماعی نوجوانانی که با قرآن انس و الفت دارند؛ ۳۸درصد کمتر از سایر نوجوانان در طول حیاتشان دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند. قرآن سد مستحکمی در برابر معضلات و آسیب‌های اجتماعی چون اعتیاد، طلاق، بی بند و باری‌های اخلاقی و بی هویتی‌های اجتماعی است و مانند حرز عمل می‌کند. ۶۰ هزار پایگاه قرآنی در کشور چون ۶۰ هزار پایگاه نور در راستای اعتلای اخلاق عمل می‌کنند. قرآن؛ پشتیبان، هدایتگر، شفا و رحمت، نور و مدافع است لذا قرآن باید در بدنه اجتماع بسط و گسترش یابد.

یکی از اعضای شورای برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت کشور نیز در این مراسم با یادآوری این نکته که برای هر حرف کلام وحی ۱۰ حسنه منظور می‌شود، اظهار کرد: در همین دو روز برگزاری مسابقات علوم قرآنی هزاران حسنه به روح مطهر سیدالشهدای نهضت مقاومت اسلام سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اهدا شد.

آخوند گلدی کمالی، شرکت حاضران در مسابقات قرآن کریم را در راستای فرمان مقام معظم رهبری برشمرد و با اشاره به آیات بعثت کلام وحی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف چهارگانه بعثت، قرائت، تفسیر و تعلیم قرآن است.

وی در بخش دیگر از بیانات خود تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران و در رأس حکومت به اصطلاح اهل سنت؛ اولوالامر زمان ما؛ امام المسلمین مقام معظم رهبری که هم ریاست حکومت و نیز ریاست دین را بر عهده دارند؛ توجه ویژه‌ای به قرآن مجید دارند.

مدیر حوزه علمیه خادمی با اشاره به شهادت سپهبد سلیمانی بیان کرد: شهادت سپهبد سلیمانی داغ و مصیبت بزرگی برای مسلمین و حتی بشریت است، اما این خواست خداست که جهادگران فی سبیل‌الله به نزد پروردگارشان بازگردند. البته بر اساس کلام وحی؛ شهدای عالی مقام نمی‌میرند، بلکه در این دنیا و در آخرت بالاتر می‌روند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند. اگر برخی انسان‌ها جهاد در راه خدا نمی‌کردند، فساد جهان را پر می‌کرد و حاج قاسم سلیمانی یکی از همان افراد و سربازان خدا بود که به مقام والای شهادت نائل آمد.

گفتنی است، پیش از مراسم نیز معاون فرهنگی دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان با تمجید از سردار سپهبد شهید سلیمانی به تماس تلفنی‌اش با یکی از علمای اهل سنت پاکستان اشاره کرد و گفت: علاوه بر سیدحسن نصرالله که از حاج قاسم سلیمانی به عنوان سیدالشهدای مقاومت نام برد؛ این عالم اهل سنت پاکستانی نیز مانند سیدحسن نصرالله از شهید سلیمانی به عنوان سیدالشهدای محور مقاومت یاد کرد. به هر حال راه این شهید بزرگوار امتداد خواهد یافت.

حجت‌الاسلام یوسف مهربان درباره این دوره از مسابقات علوم قرآنی که به مدت دو روز در اردوگاه ثامن‌الائمه(ع) مشهد برگزار شد، گفت: در فرصت کم اما شاهد افزایش کمی شرکت‌کنندگان در مسابقات به تعداد حدود ۵۰۰ نفر بودیم که بیانگر رشد کمی این دوره است. همچنین به لحاظ کیفی نیز این دوره رشد چشمگیری داشت.

همچنین در این دوره از مسابقات؛ بیانیه روحانیون و طلاب اهل سنت خراسان در محکومیت جنایت ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی قرائت شد.

در پایان مراسم نیز با معرفی نفرات اول تا سوم در بخش‌های مختلف مانند حفظ و مفاهیم تمام قرآن، ۵، ۱۰ و ۳۰ جزء کلام‌الله مجید از آنان با اهدای لوح و جوایزی قدردانی به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.