به گفته الیجاه ماگنیر، ترور سردار سلیمانی منطقه خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده است چراکه این ترور کمک کرده است تا احزاب سیاسی عراق را - که تصمیم گرفته‌اند اختلافاتشان را برای مقابله با ایالات متحده در عراق با یکدیگر کنار بگذارند- به هم نزدیک کند.

 غرب می‌خواهد ایران«کوسه‌ای بدون دندان» باشد/آمریکایی‌ها به راحتی حاضر به ترک عراق نخواهند بود

به گزارش خبرنگار بین الملل قدس آنلاین؛ در پی  حمله تروریستی ارتش ایالات متحده به خودروی سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان در فرودگاه بغداد که به شهادت همه آن‌ها انجامید، ایران در بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه با حمله موشکی به پایگاه عین‌الاسد و برخی منافع دیگر آمریکا در عراق انتقام سخت وعده داده شده را از آمریکایی‌ها آغاز کرد.

ترور سردارسپهبد قاسم سلیمانی و به شهادت رساندن او توسط ارتش آمریکا که به دستور ترامپ هم انجام شد، موجب شد تا تهران و واشنگتن طی چند روز گذشته، در اوج تنش‌ در ۴۰ سال اخیر برسند و همگان آتش احتمالی جنگ را بیش از پیش احساس کنند، اما پاسخ موشکی ایران آبی شد بر این آتش و ساکت شدن آمریکایی‌ها. درباره تاثیرات ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی و پاسخ انتقام‌جویانه ایران بر تحولات منطقه و مسئله خروج نیروهای آمریکایی از عراق و منطقه و آینده سیاست عراق گفت‌وگویی با الیجاه ماگنیر ژورنالیست و تحلیلگر بلژیکی مسائل بین‌الملل، داشته‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌آید.

قدس آنلاین: آیا فکر می کنید ایران به اهداف خود در حمله به پایگاه نظامی عین الاسد دست یافته است؟ ایران گفته است که این حمله برای ارسال پیام به ایالات متحده بوده است، فکر می‌کنید آمریکا پیام ایران را دریافت کرده است؟

- ایران به هدف اولیه خود یعنی عقب راندن یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان دست یافته است. ایران مسئولیت این حمله را نیز صراحتا برعهده گرفت. موشک‌های نقطه زن و دقیق ایران با پیام‌های بسیاری پرتاب شدند؛ نخستین پیام اینکه موشک‌های ما می‌توانند به هرجایی برسند. دوم اینکه پایگاه‌های شما در اطراف ایران طی یک برخورد نظامی احتمالی برای ما یک موهبت است و این بدان معناست که بانک اهداف ایران بسیار پربار است و در صورت جنگ ایران می‌تواند یک یا چندین پایگاه آمریکایی را هدف قرار دهد.

اما هدف مهم دیگر پاسخ موشکی ایران، اخراج نیروهای آمریکایی از عراق و سپس از خاورمیانه خواهد بود. برای بیرون راندن ایالات متحده از عراق ، انتظار می‌رود ایران در صورت امتناع ایالات متحده از خروج از عراق، از متحدینش برای دستیابی به این هدف کمک بگیرد.ایالات متحده این پیام را دریافت کرده است و بنابراین تلاش‌هایش را برای ترساندن دولت عراق با هدف نگه داشتن نیروهای آمریکایی در بین النهرین آغاز کرده است.

قدس آنلاین: ترور سردار قاسم سلیمانی و واکنش موشکی ایران به این اقدام ایالات متحده چگونه بر معادلات خاورمیانه تأثیر خواهد گذاشت؟ به نظر می‌رسد حتی شهادت قاسم سلیمانی نیزعواقب بسیاری برای آمریکا داشته است.

- ترور سردار سلیمانی "محور مقاومت" را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد زیرا همه شرکای منطقه ای ایرانی اهداف خاص خود را در برنامه دارند. با این حال، این اقدام آمریکا منطقه خاورمیانه را تحت تأثیر قرار داده است چراکه این ترور کمک کرده است تا احزاب سیاسی عراق را - که تصمیم گرفته اند اختلافاتشان را برای مقابله با ایالات متحده در عراق با یکدیگر کنار بگذارند- به هم نزدیک کند.

قدس آنلاین: مسئله تصمیم پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ فکر می کنید این اتفاق در عراق و وضعیت فعلی منطقه منتج به تغییراتی خواهد شد؟ آیا عراق آماده است تا نیروهای آمریکایی را از کشورش اخراج کند؟

- عراقی ها آماده اند تا خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان را ببینند و احساس کنند. عراق در ادامه راه می‌تواند از چین و روسیه کمک بگیرد تا بتوانند کمکها و آموزشهای نظامی و فناوری آمریکا را جایگزین کند. علاوه بر این ، ایالات متحده تمام این تجهیزات را با قیمت های بسیار زیاد و اغراق شده به عراق می‌فروشد. عراق می‌تواند آنچه را که نیاز دارد با هزینه بسیار کمتری در اختیار داشته باشد. همچنین ، روسیه و چین هژمونی جدید جهان نیستند بلکه خواهان زندگی مسالمت آمیز و اتحاد هستند. چین آماده است تا در ازای نفت سرمایه گذاری در عراق را آغاز کند، یک تجارت ایده‌آل برای عراق که برای بازسازی خود نیازی به پرداخت پول نقد ندارد. از طرف دیگر ، من شک دارم که آمریکا به راحتی از عراق خارج شود. باید در ماه‌های آینده صبر کنیم و ببینیم. پارلمان عراق هنوز تاریخی برای اخراج نیروهای آمریکایی تعیین نکرده است.

قدس آنلاین: برخی می‌گویند خروج نیروهای خارجی داعش را در عراق احیا خواهد کرد. آیا بدون پشتیبانی آمریکایی‌ها و ائتلاف، ارتش عراق می‌تواند به مبارزه با تروریسم ادامه دهد؟

- این روایت نادرستی است. این سلاح ها و پشتیبانی‌های ایرانی‌ها و فداکاری‌های مردم عراق بود که منجر به شکست داعش شد. هنگامی که داعش یک سوم عراق را اشغال کرد، ایالات متحده برای ماه‌ها منتظر بود تا ببیند چگونه عراق تجزیه خواهد شد. امروز اما داعش همه شهرها و روستاهای تحت اشغالش را از دست داده است. حتی اگر هنوز هم به شکل گروهک‌های شورشی و راهزنان وجود داشته باشند نهایت اقدام تروریستی آنها ممکن است در حد حمله به یک موقعیت سهل الوصول و دم دستی باشد چرا که آنها دیگر هیچ جایگاهی در عراق یا سوریه ندارند و دیگر کسی از آنها محافظت نخواهد کرد. بدون شک نیروهای عراقی می‌توانند امنیت خود و حاکمیت کشورشان را بدون حضور و به اصطلاح کمک ایالات متحده حفظ کنند.


قدس آنلاین: گروه‌های مختلف در عراق خواستار انتقام ترور سردار قاسم سلیمانی و اخراج سربازان آمریکایی از عراق هستند. آیا این باعث افزایش تنش در عراق می شود؟

- عراقی‌ها همواره برای فداکاری برای کشورشان آماده هستند؛ در زمان حکمرانی صدام حسین ، صدها هزار نفر از مردم این کشور کشته شدند. بعداً ، با اشغال این کشور توسط ایالات متحده ، باردیگر صدها هزار عراقی جان خود را از دست دادند. بنابراین عراقی‌ها برای قربانی کردن جانشان در راه خلاص شدن از شر نیروهای آمریکایی -در صورت تصمیم گیری آنها برای ماندن و جنگ در عراق- هیچ دریغ ندارند. عراقی‌ها می‌خواهند انتقام ترور سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس ، فرمانده ارشد حشد الشعبی ، یک نیروی امنیتی تحت فرمان نخست وزیر عراق را بگیرند. اگر ایالات متحده بماند، رویارویی اجتناب ناپذیر است.

قدس آنلاین: ایران به ترور سردار سلیمانی با حمله موشکی پاسخ داد و اعلام کرد این آغاز انتقامی سخت خواهد بود؛ اکنون تنش‌ها بین دو کشور تا حدودی کاهش یافته است اما برخی از تحلیلگران می‌گویند تنش میان ایران و آمریکا به دلیل سیاست فشار حداکثری و احتمال فسخ توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد یافت.

- ایران به وضوح اعلام کرد که اگر ما نتوانیم نفت خود را صادر نکنیم، هیچ کشور دیگری هم در منطقه نخواهد توانست. این تنش تا زمانی که تحریم های آمریکا علیه ایران اعمال شود ، باقی خواهد ماند. در رابطه با توافق هسته‌ای ، فکر می‌کنم این توافق در نهایت از بین خواهد رفت و ایران هرگز به غرب اعتماد نخواهد کرد. ایالات متحده تمام قوانین بین‌المللی از جمله قطعنامه سازمان ملل را زیر پا گذاشت و حتی شرکای اروپایی خودش را برای از بین بردن توافق هسته‌ای نادیده گرفت. این به نفع ایران نیست که در توافقی باقی بماند که اروپا آمادگی دادن هیچ گونه امتیازی را نداشته باشد و انتظار داشته باشد ایران از این توافق پیروی کند.

ایران قبل از اینکه اقدام به برداشتن گام‌هایش در راستای احقاق حقوق ازدست رفته‌اش در قالب برجام کند، یک سال از این توافق نامه تبعیت کرد. نکته اینجاست که غرب می‌خواهد ایران«کوسه‌ای بدون دندان» باشد. ایران متحدین و شرکای خاورمیانه ای بسیاری دارد و آنها از اهداف ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی در صورت امتناع از خروج از منطقه حمایت می‌کنند زیرا همه شرکای ایران هدف یکسانی دارند و هژمونی ایالات متحده را رد می کنند.

قدس آنلاین: ایران به دلایل مختلف هرگز تمایل نداشته است که عراق را به صحنه درگیری با آمریکا تبدیل کند با توجه به اتفاقات اخیر ایا تغییری در این رویکرد ایران رخ خواهد داد؟

- در وهله اول این بسیار مهم است که عراق باثبات بماند؛ با این حال، این تصمیم دولت و ملت عراق است که خواهان  مقابله با نیروهای آمریکایی شده‌اند که همچنان در این کشور باقی مانده‌اند. علاوه بر این، اخراج نیروهای آمریکایی در شرایط کنونی به اولویتی فراتر از هرگونه ثباتی تبدیل شده است.

قدس آنلاین: با توجه به شرایط داخلی و تنش‌هایی که در هفته های اخیر به وجود آمده است ، آینده سیاسی عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟ 

- ممکن است عراق نخست وزیر جدید را انتخاب نکند و ممکن است اجازه دهد عادل عبدالمهدی به عنوان سرپرست به کار خود ادامه دهد. در حال حاضر اولویت خروج نیروهای آمریکایی است. از نظر من عراق در بازه زمانی کوتاه و در آینده نزدیک به ثبات و آرامشی که مدنظر است نخواهد رسید؛ دلیل این امر هم این است فکر می کنم آمریکایی‌ها به راحتی حاضر به ترک عراق نخواهند بود.


قدس آنلاین: اخباری مبنی بر ایجاد مناطق سنی در عراق وجود دارد. آیا ایجاد مناطق سنی نشین یکپارچگی و تمامیت ارزی عراق را تهدید نخواهد کرد؟ آیا ایالات متحده به فکر تجزیه عراق است؟

- این به نفع همه مردم عراق چه شیعه و چه سنی است که کشور عراق متحد باقی بماند. با این حال ، کردها تمایل بیشتری برای تجزیه عراق نشان داده‌اند. در عین حال این اتفاق نخواهد افتاد زیرا تجزیه عراق در وهله اول نه به نفع عراق و منطقه است و نه به نفع همسایگان عراق از جمله ترکیه و ایران. اقدام و حمایت از تجزیه عراق همچون حمایت از ایجاد یک اقلیم سنی با واکنش‌های بسیاری همراه خواهد بود که ایالات متحده از آن آگاه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.