سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه گام پنجم آخرین مرحله کاهش تعهدات فنی ایران در برجام بود تصریح کرد اگر اقدامات و شرایط غیر عادلانه در ماده ۳۷ توافق هسته ای از سوی اروپایی ها صورت گیرد ، ایران اقدامات جدید و جدی در خصوص همکاری با آژانس اتخاذ خواهد کرد

 در صورت اقدام ناعادلانه از سوی اروپا در همکاری با آژانس تجدید نظر می‌کنیم/ نظام فعلاً مسائل مهمتری از FATF دارد

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از لغو برنامه سفر ظریف به اجلاس داووس به دلیل بر هم زدن برنامه اصلی و از پیش توافق شده برای وزیر امور خارجه کشورمان خبر داد.

رئیس دومای روسیه هفته آینده در تهران خواهد بود

سید عباس موسوی همچنین با اشاره به فشردگی و ترافیک تماس ها و دیدارهای دیپلماتیک در روزهای اخیر در تشریح این رویدادها گفت: سفر امیر قطر را داشتیم. همچنین آقای عماد خمیس نخست وزیر سوریه در راس هیأتی به ایران سفر کردند. هفته آینده سفر رییس دومای روسیه را خواهیم داشت. یکی از مقامات منطقه نیز احتمالا فردا به ایران می‌آید که در صورت قطعی شدن اعلام می کنیم.وزیر راه و شهرسازی ما نیز امروز به اوکراین سفر کردند. روز گذشته نیز وزیر امور خارجه ونزوئلا به ایران سفر کردند. در روزهای گذشته شاهد حضور دکتر ظریف در هند بودیم و ایشان گفت‌وگوهایی مهمی در این سفر داشتند که علاوه بر مقام‌های هندی با ۶ مقام خارجی حاضر در این نشست نیز دیدار کردند. البته در هفته گذشته سفر وزیر امور خارجه پاکستان به تهران را داشتیم. دکتر ظریف نیز در روزهای گذشته حدود ٢٠ تماس تلفنی با همتایان خارجی خود داشتند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش تهران به عدم اجرای تعهدات اروپا و اجرای مکانیسم حل اختلاف گفت: ما همچنان در برجام هستیم و ایران بعد از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد برای ایجاد توازن موادی را که حقش است در برجام اجرا خواهد کرد. ادعای اروپایی‌ها قابل قبول نیست چرا که ایران از ٢١ ماه قبل مکانیسم حل اختلاف را فعال کرد و اقدام اروپا فاقد مبانی حقوقی است و استدلالات فنی و حقوقی زیادی داریم که به آنها ارائه کردیم.

 دست ایران در برابر مکانیزم ماشه بسته نیست

وی در خصوص بردن پرونده ایران به شورای امنیت گفت: در حال حاضر فکر نمی‌کنیم این اقدام صورت بگیرد و دست آنها در این رابطه بسته است و اگر هم صورت بگیرد ایران می‌داند چه واکنشی نشان دهد.

وی در خصوص اظهار نظر سران تروئیکای اروپایی مبنی بر حفظ برجام با وجود فعال کردن مکانیزم حل اختلاف، و پاسخ تهران گفت: اگر به اعلام است که ایران هم اعلام کرده که به برجام پایبند است اما برای ما عمل آنها مهم است. گام پنجم ایران گام پایانی بود اما اگر اقدامات آنها ادامه پیدا کند گامی موثر اتخاذ خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه گام پنجم آخرین مرحله کاهش تعهدات فنی ایران در برجام بود ،تصریح کرد: اگر اقدامات و شرایط غیر عادلانه در ماده ۳۷ توافق هسته‌ای از سوی اروپایی ها صورت گیرد ، ایران اقدامات جدید و جدی در خصوص همکاری با آژانس اتخاذ خواهد کرد.

موسوی در خصوص شکایت عراق از ایران به دلیل نقض حاکمیت این کشور در حمله به پایگاه‌های آمریکایی گفت: اقدام دفاعی و پاسخ ما به آمریکایی به اطلاع دولت و نیروهای مسلح عراق رسیده بود و دلیل این اقدام عراق را رسانه‌ها باید از مقام‌های عراق بپرسند. حاکمیت عراق همیشه برای ما مهم است و ایران با دخالت کشورهای خارجی در این کشور مخالف است. زمانی هم که عراق در مبارزه با داعش از ایران کمک خواست با اجازه دولت در این کشور حضور پیدا کردیم. البته اعلام کرده‌ایم که از هر کشوری علیه امنیت ما توطئه صورت بگیرد، پاسخ خواهیم داد.

وی در خصوص اینکه آیا کاهش نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای در دستور کار ایران قرار دارد، گفت: در حال حاضر اطلاع ندارم اما اقدامات متعددی در دستور کار کشور قرار دارد.

تهران آمادگی مذاکره درباره منویات آمریکایی ها را ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به سخنان بوریس جانسون مبنی بر لزوم جایگزینی «توافق ترامپ» با برجام گفت: اینکه اسم یک فرد را روی توافق بگذاریم یعنی خیلی مسلط به توافق نیستیم؛ ما توافق اوباما را امضا نکردیم و مذاکره طولانی ما با آقای کری نبود بلکه ما با نماینده دولت آمریکا مذاکره کردیم. ایران در شرایط حاضر اصلا آمادگی ندارد در خصوص منویات آنها مذاکره کند.

توپ هنوز در زمین اروپاست

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره بی عملی تروئیکای اروپایی و بن بست موجود با اروپا در بحث برجام نیز تصریح کرد: ما در ملاقات‌هایی که ظریف با نمایندگان کشورهای اروپایی داشت به ویژه با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نقش اروپا را در حفظ برجام به آنها یادآوری کردیم. ما آمادگی داریم، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند به رغم خباثتی که در برخی از کشورهای اروپایی می‌بینیم، باب مذاکره با آنها بسته نشده و الان توپ در زمین کشورهای اروپایی است که خودی نشان دهند و به برخی بیانیه‌هایی که هر روز در بوق و کرنا می‌کنند، عمل کنند. ما ابتکاراتی که به ذهنمان رسید به آنها گفتیم و آنها در جریان نقطه نظرات ما هستند، ابتکارات ما به آنها ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر اراده‌ای باشد، باید از طرف آنها باشد و بالاخره باید بپذیرند می خواهند مستقل باشند یا به حرف‌های قلدری مثل آمریکا گوش دهند. نتیجه‌ای که تا حالا به دستشان آمده در ارتباط با ما، کاهش تعهدات ما بوده و نتیجه‌ای که در همراهی با آمریکا داشتند، این است که ترامپ در چشمشان نگاه می‌کند که پروژه نورداستریم را انجام دهید تحریم می‌کنم، یا فلان نامه را به ایران ندهید تعرفه‌های خودرو را اضافه می‌کنم و اینها نتیجه ترس اروپا و پذیرش قلدری آمریکا توسط اروپاست که به خودشان مربوط است.

بن بست ناشی از نبود اراده در اروپایی هاست

سخنگوی وزارت خارجه درباره ابتکاراتی که با اروپایی‌ها مطرح شده نیز عنوان کرد: ابتکاراتی که مطرح شده از دل برجام جلوی پای آنها گذاشته شده است، ولی ابتکاراتی که آنها دادند با توجه به مخالفت آمریکا و آنها هم مجبورند و اراده سیاسی ندارند، اینها باعث شده ابتکارات آنها به بن بست برسد، امیدواریم چاره‌ای بیندیشند، اگر برجام به عنوان توافق مهم بین‌المللی و دستاورد چند جانبه گرایی برایشان مهم است.

نظام فعلا مسائل مهمتری از FATF دارد

وی درباره ضرب الاجل کارگروه ویژه اقدام مالی و سرنوشت لوایح FATF  در مجمع هم اظهار داشت:وزارت خارجه نه تصمیم‌گیر است و نه می‌تواند کاری کند. ما دیدگاه و نظرات خود را در مجمع مطرح کرده ایم اما اعضای مجمع به دلایل مختلفی نتوانسته‌اند به جمع بندی برسند. می‌دانم چقدر وقت داریم اما  علی رغم اینکه مسئله لوایح مذکور هم مهم هستند و عدم تصویب آنها لطمات اقتصادی خواهد زد، اولویت های دیگری در حال حاضر برای نظام  ایجاد شده است.

امیدواریم روح ورزش را سیاسی نکنند

موسوی در واکنش به تصمیم سیاسی AFC مبنی بر عدم اعطای میزبانی مسابقات فوتبال به ایران به بهانه نبود امنیت گفت:  اقدامی که اعلام شد و بهانه‌ای که آوردند می‌توانست یک اقدام فنی باشد که متوجه شدیم به سمت سیاسی شدن پیش می‌رود. باید بگوییم علیرغم اتفاقات اخیر ایران کشوری امن و امن‌تر از بسیاری از کشورهای مدعی است. دولت قطعا به تصمیم باشگاه‌ها برای انصراف احترام می‌گذارد و به آنها مشاوره می‌دهد البته هنوز فرصت وجود دارد و امیدواریم آنها از تصمیم خود برگردند و روح ورزش را سیاسی نکنند.

در رابطه با آخرین وضعیت راه‌اندازی کانال بشردوستانه ایران و سوئیس گفت: کشور سوئیس فارغ از اتفاقاتی که در اروپا می‌افتد آمادگی خود را برای راه‌اندازی کانالی بشردوستانه اعلام کرده که امیدواریم از این طریق اقلام دارویی علاوه بر بخشی که خودکفا هستیم را بتوانیم از این کشور وارد کنیم.

تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد پیگیری موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی و غرامت جانباختگان آن با توجه به تابعیت دوگانه برخی از مسافران هم گفت: اینکه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بر اساس خطای انسانی این اتفاق ناگوار رخ داده، گام مهمی بود و طبیعتا بعد از این اعلام برخی مسئولیت ها متوجه ایران است که در رایزنی‌هایی که در داخل انجام می دهیم و همینطور با کشورهایی که در این زمینه ذیربط هستند، در حال انجام است.

موسوی خاطرنشان کرد: از همان ابتدای بحران اعلام کردیم که آماده همکاری هستیم و برای خیلی از مقامات خارجی روادید صادر کردیم. اکثریت قریب به اتفاق این جانباختگان ایرانی بودند و دولت و ملت ایران از این بابت متأسف است، ما پیگیر مسائلی هستیم که به خانواده های جانباختگان ایرانی مربوط است. برای کشورهایی که اتباعشان در هواپیما بودند دسترسی های کنسولی و ویزا برای تیم های فنی و تحقیقاتی آنها صادر کردیم .

وی اضافه کرد: گفتگوهایی بین ایران و اوکراین در جریان است و بقیه کشورها به خاطر اتباعی که داشتند که تأکید می‌کنم بیشتر اتباع ایرانی هستند و در دیدار با وزیر خارجه کانادا اعلام کردیم که ما اینها را اتباع خود می دانیم و تابعیت دوگانه را نمی پذیریم، عزادار اصلی خود ما هستیم و البته عزادار اتباع خارجی هم هستیم. باید ابعاد و جزئیات حادثه و نکات فنی و حقوقی آن روشن شود و ایران گفته آماده همه گونه همکاری در این زمینه است.

وی گفت: امیدوارم بقیه کشورها از سیاسی کردن این موضوع اجتناب کنند چون چیزی عایدشان نمی شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه آیا در دیدار ظریف و همتای کانادایی درباره از سرگیری روابط صحبت شد؟ پاسخ منفی داد.

در صورت تکرار اقدام غیر قانونی این بار سفیر انگلیس تنها احضار نخواهد شد 

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره اقدامات دولت انگلیس پس از اعتراض ایران به حضور سفیر این کشور در اغتشاشات و تجمع‌های غیر قانونی از جمله احضار سفیر ایران و خروج رابرت مک ایر از ایران نیز گفت:  در اینکه اقدام سفیر انگلیس نامتعارف بوده شکی نیست و بعد آن به وزارت خارجه احضار شد و بیانیه واضح و محکمی هم از سوی وزارت خارجه صادر شد و اقدام ایشان مشکوک، کاملا غیرقابل قبول و خلاف شئون دیپلماتیک بوده و احساس می کنیم نوعی تعمد در آن بوده است و مردم ما با ذهنیتی که از این رژیم داشتند انتقاداتی را مطرح کردند اما مسائل دیپلماتیک آداب خاص خودش را دارد. من دولت انگلیس و سفیرش را به بند پایانی بیانیه وزارت خارجه ارجاع می‌دهم که در صورت تکرار اقدام ایران تنها احضار نخواهد شد. البته دیپلمات‌های خارجی تا زمان حضور در ایران مهمان ما هستند تا زمانی که قوانین ما را نقض نکنند.

موسوی در واکنش به  اخراج دو دیپلمات کشورمان  از سوی دولت آلبانی هم تاکید کرد: دولت آلبانی در حال ارتکاب اشتباهات پی در پی است. ما این اقدامات آنها را محکوم می‌کنیم و توصیه کردیم روابط خوب گذشته را به طرف ثالث گره نزنند و البته تصمیماتی هم در حال اتخاذ است که در حال نهایی شدن است و امیدواریم دولت آلبانی از این راه کج برگردد.

اگر کشوری در ترور سردار سلیمانی با آمریکا همکاری کرده باشد تاوان خواهد داد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره پیگیری موضوع احتمال همکاری و نقش داشتن برخی از کشورها  از جمله رژیم صهیونیستی و برخی رژیم های مرتجع منطقه در برنامه ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا و پیگیری حقوقی این موضوع هم تصریح کرد: این وظیفه به نمایندگی دائم در سازمان ملل محول شده است و به اقدام بزدلانه ایالات متحده اعتراض کرده‌ایم. با توجه به اینکه این موضوع ابعاد بین‌المللی دارد و در کشور ثالث صورت گرفته باید ابعاد وسیع آن از سوی ما و کشور عراق بررسی شود.

وی افزود: تحقیقات در این زمینه مختص بخشهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی است و اگر به این نتیجه برسند که کشوری در این اقدام بزدلانه و مذبوحانه مداخله یا مشارکت داشته است، قطعا تاوان آن‌را خواهند داد.

ایران کشوری صلح طلب و جنگ بلد است

موسوی در پاسخ به این سوال که آیا تنش میان ایران و آمریکا بعد از حمله به پایگاه عین الاسد کاهش یافته یا انتقام ایران ادامه خواهد داشت و احتمال و امکان مذاکره میان ایران و آمریکا هم تصریح کرد: 

ایران با هیچ کشوری خواستار تنش و درگیری نبوده و ما جنگ طلب نیستیم، ولی آمادگی داریمو ملت ایران ملتی صلح طلب و جنگ بلد است و تاریخ ما مملو از این دلاوری هاست. ما ملت اهل گفتگو و تعامل بودیم ولی در مقابل تهدیداتی اگر علیه هرگونه منافع ما انجام شود، ایران دست بسته نیست و نخواهد بود. این به این معنا نیست که ایران خواهان افزایش تنش در منطقه است. خطوطی که مقام معظم رهبری درباره آمریکا ترسیم کردند دنبال می‌کنیم. مذاکره ای با آمریکا نداریم و دنبال جنگ نیستیم، ولی در برابر هر شیطنت آماده هستیم جانانه دفاع کنیم. 

موسوی به کشورهایی که خواستار کاهش تنش در منطقه هستند توصیه کرد که دنبال ریشه این تنش ها بروند و اینکه این تنش ها چرا و از کجا شروع شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.