قدس آنلاین-سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامگاه پنجشنبه اعلام کرد: تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران پنج نفر است که شامل دو فوتی، دو بیمار بستری در قم و یک پزشک که از اراک به قم رفته است.

«تب کرونا» در ایران

قدس آنلاین-گروه استان ها: خبر ورود ویروس کرونا در طی ۴۸ ساعت گذشته بر روی رفتار مسئولان و به‌ویژه کاربران شبکه‌های مجازی بیشترین تأثیر را داشته است و حتی بر نحوه رأی‌گیری نیز تأثیرگذار بود تا آنجا که مسئولان را مجاب کرد تا از الزام ثبت اثرانگشت  بر روی برگه رأی خودداری کنند.

کرونا در طی دو روز گذشته تب شایعه را نیز به‌شدت افزایش داده است تا جایی که رسانه‌های غربی نیز سعی کردند تا با دستاویز قرار دادن این ویروس مردم را از رفتن پای صندوق‌های رأی منصرف کنند.

در طی روز گذشته شایعات بسیاری مبنی بر ابتلای شهروندان اراکی، تعطلی مرز مهران، فوت چند شهروند بابلی و یا قرنطینه کامل قم توسط یگان‌های ویژه و محدودیت برای زائران در شبکه‌های مجازی قوت گرفت که پاسخ مسئولان مرتبط را جویا شدیم.

افزایش آمار مبتلایان

در همین حال مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ویروس کرونا تاکنون ۱۸ مورد قطعی مبتلا در ایران داشته که چهار نفر آنها جان خود را از دست داده‌اند.

علیرضا وهاب زاده روز جمعه در توئیتر نوشت: نتایج تست چهار بیمار مشکوک در تهران مثبت بود. هفت مورد جدید هم در قم و دو مورد هم در رشت تایید شده است. دو نفر از مبتلایان جدید هم فوت کرده اند.

وضعیت ۲ فرد مشکوک در بابل

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص انتشار این بیماری و فوت تعدادی از شهروندان گفت: مرگ ۲ فرد مشکوک مبتلابه کرونا در این شهرستان را تکذیب می‌کنیم زیرا حال این دو شهروند مساعد است.

دکتر فرزاد جلالی افزود : حال عمومی هر ۲ فرد مشکوک مبتلابه بیماری کرونا مساعد است و جواب آزمایش آن‌ها نیز هنوز تائید نشده است.

وی توضیح داد: ازآنجایی‌که این ۲ فرد از قم باحال ناخوش به بابل آمدند آن‌ها را قرنطینه کردیم.

دکتر جلالی گفت : این ۲ فرد بلافاصله بدون این‌که با شخصی در بابل تماس بگیرند به بیمارستان آیت‌الله روحانی این شهر منتقل و تحت درمان قرار گرفتند تا در صورت مثبت بودن ابتلا به کرونا ، شهروندان دیگری درگیر بیماری نشوند.

محدودیتی برای زائران حضرت معصومه(س) نیست

مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس کریمه اهل‌بیت حضرت معصومه(س)  نیز با رد شایعات مبنی بر ایجاد محدودیت برای زائران گفت: به غم تشدید تدابیر بهداشتی اما هیچ محدودیتی برای زائران ایجاد نشده است.

حجت‌الاسلام جواد بهشتی پور، در پاسخ به انتشار برخی از شایعات به‌ویژه تصویری که نشان از قرار دادن میله‌هایی در جوار مضجع شریف است، افزود: بارگاه کریمه اهل‌بیت(ع) به‌صورت مستمر ضدعفونی می‌شود و این موضوع با توجه به شرایط موجود، افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: روز پنجشنبه نیز گرد ضریح مطهر به شکل موقت میله‌هایی قرار داده شد تا خادمان بارگاه حضرت، ضریح مطهر را ضدعفونی کنند و اکنون زائران به‌صورت عادی در حال زیارت ضریح هستند.

ماسک موجود نیست

اعلام کشف موارد مشکوک به کرونا در قم و فوت دو شهروند قمی در اثر آن، به‌یک‌باره تقاضای خرید ماسک صورت را به شکل بی‌سابقه بالابرده اما هم‌زمان عده‌ای نیز فرصت را برای سودجویی غنیمت دانستند.

«ماسک موجود نیست، لطفاً سؤال نفرمایید» کاغذ نوشته‌ای است که از روز گذشته روی شیشه بسیاری از داروخانه‌های سطح شهر قم به چشم‌ می‌خورد.

اگرچه مسئولان می‌گویند توزیع کافی است و ذخیره و خرید کافی نیز وجود دارد اما مردم می‌گویند ماسکی در سطح شهر وجود ندارد و در این رابطه عوامل توزیع را در این خصوص متهم می‌دانند. 

تشکیل ستاد ۲۴ ساعته بحران در تهران

روز پنجشنبه انتقال یک بیمار مشکوک به ویروس کرونا در متروی تهران از ایستگاه شوش به بیمارستان  موجب شد تا به علت پاک‌سازی این ایستگاه، متروی شوش به مدت چند دقیقه تعطیل شود.

در همین حال  سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت:‌ شهرداری تهران ستاد ۲۴ ساعته مدیریت بحران تشکیل داده است.

علی اعطا ادامه داد: برای مراکز راهبری مترو و رانندگان شرکت واحد مواد ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش تهیه و توزیع  می‌شود و دستگیره‌های مترو و اتوبوس هر شیفت با محلول وایتکس و الکل شستشو شود.

وضعیت کرونا در اراک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در خصوص وضعیت آلودگی این ویروس در این استان گفت: هشت مورد جدید مشکوک به کرونا ویروس روز پنجشنبه در اراک نمونه‌گیری آزمایشگاهی شدند که خوشبختانه نتایج آزمایش تخصصی هر هشت نفر منفی بود و تنها ۲ نفر ابتلا به آنفلوانزای تیپ «ب» داشتند.

دکتر «محمد جمالیان» افزود: تا شامگاه چهارشنبه هشت بیمار مشکوک به کرونا ویروس در استان مرکزی شناسایی شد که نتایج آزمایش تخصصی یک بیمار که پزشک متخصص بود و با مراکز درمانی استان همکاری می‌کرد مثبت بود و هفت بیمار دیگر مبتلابه کرونا ویروس نبودند.

رابطه کرونا با انسداد مرز

شایعه انتشار ویروس کرونا حتی مرزهای غربی را نیز در امان نگذاشت و شایعه  تعطیلی و ایجاد وقفه در مرز تجاری مهران به علت بروز بیماری کرونا در شبکه‌های مجازی قوت گرفته است.

در همین حال مدیرکل گمرک استان ایلام با رد این موضوع اعلام کرد: مدت ۳ روز است که مرز تجاری مهران به خاطر عدم حضور کامیون داران طرف عراقی در مرز مهران با وقفه همراه است.

روح الله غلامی افزود: علت عدم حضور کامیون داران طرف عراقی به خاطر مسائل داخلی خود عراق است و ربطی به کرونا ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.