مازندران- طبق آمارها در استان مازندران ۳۵۰ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا در مراکز درمانی بستری شدند که تاکنون۴۶ نفر در مازندران مبتلابه ویروس کرونا شدند که از این تعداد ۲ نفر بهبودیافته و از مراکز درمانی مرخص شدند و دو نفر نیز جان خود را از دست دادند که یکی از آن‌ها اهل استان تهران بود.

«کرونا» زندگی مردم مازندران را مختل کرد/لطفاً در خانه بمانید

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان بابل نخستین منطقه در استان مازندران بود که ویروس کرونا را به خاطر سفر ۲ شهروند به قم دریافت کرد.

بابل که بیشترین جمعیت استان مازندران را در میان ۲۲ شهرستان دارد  و با مراجعه ۲ بیمار مشکوک به کرونا به بیمارستان آیت‌الله روحانی این شهر با این بیماری وارد فاز جدیدی از زندگی اجتماعی شهروندان شد.

گردشگری تعطیل

زمانی که مسافرت گسترده پایتخت‌نشینان و حتی مردم استان‌های دیگر به مازندران غیرقابل‌کنترل توصیف شد ، قرارگاه زیستی استان مازندران در واکنش به وضعیت اقدام به انجام تست تب سنجی در جاده‌های ورودی مازندران کرد که البته در تأثیرگذاری این آزمایش نیز گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد.

با همه این اقدامات ، سرانجام روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران با یک هفته مقاومت و به تأخیر انداختن تصمیم درنهایت  عصر پنجشنبه هفته گذشته به نقل از معاونت گردشگری این مجموعه اعلام کرد که فعالیت مراکز گردشگری به جهت پیشگیری از پیشروی ویروس کرونا تعطیل است.

لغو پروازها

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی تمامی پروازهای فرودگاه رامسر در غرب مازندران را برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا لغو کرده است  و بنا بر اعلام روابط عمومی فرودگاه رامسر،‌ شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی تمامی پروازهای فرودگاه رامسر در غرب مازندران را و پروازهای تهران به رامسر و برعکس و همچنین پروازهای اصفهان به رامسر و برعکس را تا روز دوشنبه ۱۲ اسفندماه باطل اعلام کرده است.

کاهش ساعت کار

استانداری مازندران اعلام کرد که زمان فعالیت اداری در تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان در هفته جاری ۲ ساعت زودتر از روال معمول پایان خواهد یافت.

بر اساس اعلام روابط عمومی استانداری مازندران این تصمیم به‌عنوان بخشی از اقدامات پیشگیرانه از انتقال و شیوع ویروس کرونا است . 

پیش‌ازاین نیز شیوع ویروس کرونا در مازندران مراکز آموزشی ، علمی ، رویدادهای فرهنگی و نمایشگاه و بازارهای استان را به تعطیلی کشاند.

دست‌فروشی ممنوع

بازارهای محلی و روز در استان مازندران یکی از محل‌های تجمع و البته کانون‌های اقتصاد خرد و روستایی است که بسیاری از کشاورزان و یا افراد کم‌بضاعت از آن بهره برده و نسبت به فروش محصولات خود در این بازارها اقدام می‌کنند.

بساط دست‌فروشی که همیشه در آستانه عید نوروز پررونق‌تر می‌شد اما حالا سنگینی کرونا بر این بازار نیز سایه انداخته است.

پهن شدن بساط دست‌فروش‌ها در پیاده راه‌ها و محل عبور و رفت‌وآمد مردمانی که برای کارهای ضروری از منزل خارج می‌شوند به‌نوعی باعث تحریک رهگذران جهت توقف شده و ناخودآگاه ازدحامی ایجاد می‌کند که مسلماً خطرناک بوده و مورد هشدار جدی مراجع بهداشتی است.

در همین رابطه مدیرکل امور شهری استانداری مازندران اعلام کرده است در شهرهای پرجمعیت که تجمع افراد زیاد است شهرداری‌ها موظف هستند به این مسئله ورود کرده و با هماهنگی فرمانداری دست‌فروشان را در سطح شهر پراکنده و یا از فعالیت آن‌ها جلوگیری کنند. 

این موضوع موجب شده تا در راستای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ، بازارهای هفتگی شهرستان قائم‌شهر و هم‌چنین سیمرغ تا عادی شدن شرایط تعطیل شود.

افت فشار در شبکه آب شرب

طی روزهای اخیر برخی از مردم شهرهای مرکزی و غربی استان مانند آمل ، بابل، ساری ، چالوس و چند شهر دیگر با قطعی آب مواجه شده‌اند ، موضوعی که به اعتقاد مسئولان شرکت آب و کارشناسان کرونا و تمیزی طلبی مردم برای این منظور مهم‌ترین نقش را در این وضعیت داشته است.

اگرچه تاکنون گزارشی مبنی بر این‌که کمبود آب سبب اختلال در زندگی روزمره مردم شده باشد ، دریافت نشده است ولی با توجه به هم‌زمانی بحران کرونا با روزهای پایانی سال و خانه‌تکانی مردم که به‌طور طبیعی در وضعیت عادی هم مصرف آب را چند برابر می‌کند ، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه ضروری است.

لطفا در خانه بمانید

در همین حال سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مردم درخواست کرد تا در منزل بمانند.

دکتر حامد روحانی زاده در شورای اطلاع‌رسانی مازندران گفت: در این استان چند بیمارستان و مرکز درمانی در نقاط مختلف برای پذیرش بیماران مشکوک تجهیز شده و این مراکز نیز روزانه پذیرش‌ها را انجام می‌دهند و نگرانی در این حوزه وجود ندارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: همچنین ایستگاه‌های تب سنجی در مبادی ورودی استان نیز مستقر شدند و از مسافران ورودی تب سنجی را انجام می‌دهند و با همکاری نیروی انتظامی، هلال‌احمر و دانشگاه علوم پزشکی کنترل خوبی بر مبادی ورودی انجام‌شده است.
وی به مردم توصیه کرد تا برنامه‌های پیشگیرانه ازجمله ضدعفونی‌ها، شستن مکرر دست‌ها، لغو دیدوبازدید، حضور در اجتماعات و نشست‌های گروهی، فاصله گرفتن از افراد مشکوک به ویروس، قرنطینه افراد مشکوک را در دستور کار خود داشته باشند تا بتوان این ویروس را پیش از زمان پیش‌بینی  کنترل کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتقاد از خانواده‌هایی که تعطیلات اضطراری دانشگاه‌ها و مدارس را فرصتی برای مسافرت‌ها و دیدوبازدیدها قراردادند گفت: این تعطیلات صرفاً برای ماندن در خانه و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه برای کنترل ویروس کروناست.
دکتر روحانی زاده بار دیگر به مردم توصیه کرد بهترین مکان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ماندن در خانه و خودداری از مواجهه با افراد مشکوک به این ویروس است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.