۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 695308

 صرف‌نظر از اینکه ماسک در پیشگیری از کرونای‌چینی این میهمان ناخوانده و وحشت‌آفرین، مؤثر است یا نه؛ از دو هفته پیش و با اعلام رسمی ورود این ویروس به کشور، کمبود ماسک شهروندان را حسابی به دردسر انداخته و بی-اغراق نفسشان را بریده است.

فروش دیواری ماسک با نرخ توافقی!

قدس آنلاین:  صرف‌نظر از اینکه ماسک در پیشگیری از کرونای‌چینی این میهمان ناخوانده و وحشت‌آفرین، مؤثر است یا نه؛ از دو هفته پیش و با اعلام رسمی ورود این ویروس به کشور، کمبود ماسک شهروندان را حسابی به دردسر انداخته و بی-اغراق نفسشان را بریده است.

سوداگری، سودجویی و احتکار این بار از مسیر ماسک، اختلاف قیمت چندین برابری این محصول از درب کارخانه تا جیب دلالان و حتی برخی داروخانه‌ها را رقم زده، به طوری که ماسک‌هایی که به گفته تولیدکنندگان در محل کارخانه ۴۵۰ تومان به فروش می‌رسند و وزارت بهداشت نرخ ۴هزار و ۱۰۰تومانی برایش اعلام کرده، یا به دست مردم عادی نمی‌رسند و یا به قیمت ۱۰ تا ۳۵ و یا حتی ۸۰ هزار تومان از وضعیت «کمیابی» خارج می‌شوند!

در بدو امر فروش ماسک در داروخانه‌ها ممنوع شد و به همین دلیل شهروندان در هر مراجعه با نبود این کالای پرتقاضا مواجه شدند و بسیاری از داروخانه‌ها نوشته‌ای مبنی بر نبود این قلم کالای بهداشتی روی شیشه نصب کردند، اما همین روزها بار دیگر اعلام شد داروخانه‌ها با مجوز می‌توانند ماسک بفروشند و کمبودها همین امروز و فردا و با قیمت مصوب سازمان حمایت مرتفع می‌شود، اما همچنان و تا این لحظه کمبود ماسک بیش از کرونای چینی، نفس مردم را به شماره انداخته و به محلی مطمئن برای کسب‌ درآمد از وحشت و اضطراب شهروندان تبدیل شده است.

** وحشت از مصاحبه!

خبرنگار ما در روزهای اخیر و برای بررسی چند و چون تولید و فروش ماسک با چندین تولیدکننده، رئیس اتحادیه صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران و رئیس اتحادیه تهیه و توزیع‌کنندگان تجهیزات پزشکی بارها و بارها تماس گرفت، اما به نظر می‌رسد نوعی وحشت، احتیاط و ناخرسندی از  امنیتی شدن بازار ماسک، اجازه مصاحبه و سر و کله زدن با خبرنگار را به آنان نمی‌دهد.

بلبشو، سودجویی، کشف احتکار چندمیلیونی و کمبود عرضه‌ ماسک و بازی با ترس مردم در حالی است که براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی در حال حاضر ۱۵ تولیدکننده ماسک با ظرفیت تولید روزانه ۵/۱میلیون ماسک در کشور فعال هستند که ۱۳واحد تحت نظارت وزارت صمت و دو واحد تحت نظارت وزارت بهداشت هستند و همگی به صورت سه شیفت و با ۱۰۰درصد ظرفیت کار می‌کنند. البته در همین حال وزارت صمت از فعالیت ۱۰۰درصدی ۲۲ تولیدکننده ماسک در کشور خبر می‌دهد.

اینکه این تعداد واحد تولیدی چه میزان تولید واقعی در روزهای اخیر داشته‌اند و تولیدات آن‌ها که براساس ادعای وزارت صمت  به ۵/۴ تا ۵میلیون ماسک در روز افزایش یافته، کجاست، به پرسش بزرگی برای مردم و حتی وزارت بهداشت تبدیل شده است. واقعیت این  است که در حال حاضر خرید و فروش ماسک با قیمت‌های چند هزار تومانی این روزها حتی در فضای‌مجازی و سایت‌هایی  مانند شیپور و دیوار متداول شده و حتی برخی عرضه‌کنندگان، ماسک را با نرخ توافقی به مشتری می‌فروشند!

تا پیش از ورود کرونای‌چینی به کشور، سه عدد ماسک ساده بین ۳ تا ۵هزار تومان قیمت داشت، اما همین حالا شهروندان این ماسک‌ها را بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان می‌خرند و ماسک‌های موسوم به فیلتردار ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان فروخته می‌شوند و در مواردی شاهد فروش ماسک‌های ۸۰ هزار تومانی در برخی دارخانه‌ها هستیم!

تداوم کمبود ماسک و افزایش تقریباً ۱۰ برابری قیمت به اذعان وزارت بهداشت در حالی موجبات تکدرخاطر وزیر بهداشت را فراهم آورده که وزارت صمت مدعی افزایش تولید است و از دو تا سه برابر شدن تولید ماسک در پی اعلام نیاز ۸۰میلیونی از سوی وزارت بهداشت خبر می‌دهد. ضمن اینکه در پی افزایش شدید تقاضا برای ماسک، تعرفه واردات این کالا صفر شده است.

در این روزها اخبار رسمی و غیررسمی متعددی در خصوص کشف ماسک‌های احتکار شده از سوی سازمان حمایت، سازمان تعزیرات‌حکومتی و نیروی انتظامی در سراسر کشور منتشر می‌شود و در تازه‌ترین خبر، عباس تابش، رئیس سازمان حمایت، از کشف ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار ماسک احتکار شده و تحویل آن به وزارت بهداشت خبر داده است.

**خاطرجمعی دلالان از کجا می‌آید؟

تولید ماسک از نگاه وزارت صمت نه‌تنها بدون مشکل و سه شیفت  ادامه دارد، بلکه به دو تا سه برابر هم افزایش یافته و در این میان نقش پررنگ واسطه‌ها و دلالانی که سلامت مردم را به سخره گرفته و از ترس عمومی شکل گرفته در دو هفته اخیر بیشترین بهره را برده‌اند، محرز و اثبات شده است. به گونه‌ای که وزیر بهداشت در نامه‌ای به رئیس‌جمهور صراحتاً از «خاطرجمعی» این دلالان سخن گفته است. نامه‌ای که پای وزارت اطلاعات را هم برای بررسی ماجرا به میان آورده است.

در نامه سعید نمکی آمده است: «متأسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم کجا انباشته شده است. همکاران اینجانب به دلیل اجبار شبانه‌روز در بازارهای مختلف و در نقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند. پرسش بنده این است  آیا در شرایطی که همکاران جان بر کف اینجانب در سخت‌ترین شرایط ممکن روز و شب در بخش‌های آلوده پروانه‌وار گرد مردم می‌گردند و خواب، آرامش و سلامتی خود را قربانی سلامت و راحتی مردم می‌کنند، در ایامی که احتمال آلودگی مردم به دلیل عدم وجود اقلام حفاظتی و پیشگیرانه در خطرست، این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطرجمعی دارد که این‌گونه جسورانه روبه‌روی مردم و مسئولان می‌ایستد و به راحتی اعلام می‌کند که ۲۰۰ میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟ آیا رواست گروهی دل به دریای آلودگی جهت رهایی مردم بزنند و گروهی لباس و ماسک این‌ها و بیمارانشان را در انبارها برای سودجویی ۱۰۰ برابری و یا قاچاق به دیگر کشورها تلنبار کنند؟».

اینکه دلالان و خاطرجمعان در سخت‌ترین روزهای کشور بر شبکه توزیع کالاهای بهداشتی مانند ماسک خیمه زده‌اند، از نگاه ناظران دو دلیل عمده دارد. نخست اینکه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات بهداشتی با رصد شرایط بازار ترجیح می‌دهند به جای دولت و با سودای سود بیشتر کالا را به دلال بفروشند و دیگر اینکه دلالان همیشه در صحنه با انتشار اخبار مربوط به شیوع کرونا در اولین ماه زمستان امسال و با این پیش-بینی که دست چنین ویروس سمجی قطعاً و به زودی گلوی دیگر کشورها را هم خواهد فشرد، فضا را برای احتکار کالاهای بهداشتی و از جمله ماسک مناسب دیده‌اند تا با توزیع قطره‌چکانی کالا هم در بازار داخلی به سودهای کلان‌تر برسند و هم صادرات محصولات پرمصرف کرونایی را به چین و یا هر کشوری رونق دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.