روزنامه القدس العربی تحولات داخلی عربستان را در راستای نقشه آمریکا برای تعمیق شکاف در داخل خاندان سلطنتی سعودی خواند.

القدس العربی: به هم ریختن معادلات در عربستان از اساس کار آمریکاست

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، روزنامه القدس العربی در گزارشی با این عنوان که «پاکسازی افسران؛ شاهزاده بن‌سلمان حرکت می‌دهد یا به حرکت درآورده می‌شود؟. به هم ریختن معادلات در عربستان از اساس کار آمریکاست.» تحولات اخیر داخلی در عربستان را نقشه ایالات متحده آمریکا دانست.

این روزنامه بازداشت‌های اخیر شاهزادگان و افسران در عربستان سعودی توسط محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد این کشور را در راستای نقشه آمریکا برای تعمیق شکاف در داخل خاندان سلطنتی سعودی خواند.

القدس العربی نوشت درباره تحولات اخیر در عرصه سیاسی عربستان و بازداشت احمد بن عبدالعزیز، برادر ملک سلمان و محمد بن نایف، ولی‌عهد سابق عربستان دو موضوع را نمی‌توان از محاسبات سیاسی حذف کرد.

موضوع نخست مربوط به اطلاعات محرمانه‌ای است که از تحولات جاری در شورای بیعت در اختیار محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد جوان و بلندپرواز عربستان قرار گرفت و موضوع دوم پیام‌هایی است که آمریکا برای «احمد بن عبدالعزیز» شاهزاده کهنه کار و عضو شورای بیعت فرستاده و به او توصیه کرده بود که دست به حرکتی (از جنس کودتا علیه سلمان و فرزندش) بزند.

به نوشته القدس العربی معنای آنچه گفته شد این است که برای تحرکات هم محمد بن‌سلمان و هم احمد بن عبدالعزیز از سوی آمریکا و نه لزوما یک نهاد آمریکایی چتر حمایتی فراهم شده بود.

چتر حمایتی اول برای احمد بن عبدالعزیز تامین شده بود تا در فضای شورای بیعت دست به حرکتی بزند و چتر حمایتی دوم هم برای شاهزاده جوان محمد بن‌سلمان فراهم شده بود تا علیه تحرکات احمد بن عبدالعزیز اقدام کند.

القدس العربی در ادامه می‌گوید که این داده‌های خود را از گزارشی که از مرکز پیگیر حوادث مربوط به مقر سفارت آمریکا در قاهره صادر شده دریافت کرده است.

این روزنامه فرامنطقه‌ای با بیان اینکه آمریکا این سیاست به ظاهر ضد و نقیض را بی دلیل دنبال نکرده است، نوشت: «احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف با چراغ سبز آمریکا دست به تحرکاتی زدند و محمد بن‌سلمان هم به موازات آن با یک چراغ سبز دیگر و بر اساس اطلاعات محرمانه‌ای که به دستش رسید علیه آن دو به خشونت متوسل شده و بازداشتشان کرد.»

القدس العربی نوشت: «این توصیه‌های ضد و نقیض از سمت آمریکا به شاهزاده‌های سعودی بیش‌تر از اینکه نشانه دو گانگی سیاست آمریکا باشد به اعتقاد جامعه اطلاعاتی و دیپلماتیک، محصول تلاش آمریکا برای به هم ریختن معادلات در داخل عربستان است صرف نظر از رابطه دوستانه مالی که عربستان با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دارد به معنای دیگر این یک بازی خطرناک است که آمریکایی‌ها از دور آن را هدایت می‌کنند.»

القدس العربی نوشت: «این بازی در حالی به راه افتاده که ویروس کورونا جهان را به خود مشغول کرده و اوضاع داخلی عربستان سعودی بسیار شکننده است آن هم به دلیل یک بحران اقتصادی بسیار سنگین که شروع به ایجاد سوء ظن در جامعه سعودی کرده است و این همان بحرانی است که تصور می‌شود شاهزاده بن‌سلمان را به سمت اعلام چهارمین فرخوان برای استخدام در نیروهای مسلح سعودی کشاند.

این روزنامه افزود: «امروز در مواجهه با این همه تحولات پی در پی لازم است به پیامدهای بحران داخلی عربستان بپردازیم، زیرا امروز شکاف دیگر در خاندان سلطنتی افقی نیست بلکه به یک شکاف عمودی و تقابل آشکار مبدل شده است به گونه‌ای که می‌تواند خسارت بزرگی به وضعیت داخلی آشفته عربستان وارد می‌کند.»

بنا به این گزارش نتایج مورد انتظار تحولات امروز کاملاً مشخص و در دو گزینه مطرح است که سومی ندارد، گزینه نخست اینکه شاهزاده محمد بن‌سلمان با تلاش برای فریب دادن کشورهای غربی و جامعه سعودی از طریق اصلاحات و ایجاد تغییرهای اجتماعی که خشم نهادهای محافظه کار دینی و اجتماعی را برانگیخته در صدد سوءاستفاده از صحنه خواهد بود تا راه را برای اعلام پادشاهی خود هموار کند.

به گزارش القدس العربی ارزیابی عمیق مراکز تصمیم گیری در کشورهای دوست عربستان مانند اردن و مصر نشان می‌دهد که موج بازداشت‌ها توسط شاهزاده بن‌سلمان ادامه خواهد داشت و تعداد بیشتری از افسران و شاهزادگان به ویژه شاهزاده‌هایی که خودشان افسر هستند شدت خواهد گرفت، زیرا این طبقه تهدیدی برای سلطنت وی محسوب می‌شوند.

به نوشته القدس العربی این شاهزاده جوان به زودی برای محکم کردن جای پای خود در سلطنت بر عربستان خشن‌تر رفتار خواهد کرد و اسیر یک بازی ادامه داری می‌شود که ثبات داخلی آن را برهم می‌زند و دو احتمال برای آن مطرح می‌کند؛ اگر شاهزاده جوان نتواند جای پای خود را محکم کند و جبهه مخالفانشان علیه او متحد شوند به خصوص که ملک سلمان هم شرایط ضعیفی دارد و از عرصه سیاسی به دور است، او کاملا از صحنه ناپدید خواهد شد تا صحنه جدیدی آغاز شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.