یکی از اعضای کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما می‌گوید: وضعیت سالن‌دارها، مشاغل خرد، گروه‌های تولید و فیلم‌هایی که از اکران بازماندند در اولین فرصت در این کارگروه بررسی خواهد شد.

حمایت از مشاغل سینمایی را در کارگروه جدید بررسی می‌کنیم/ بعید است سینما زودتر از عید فطر بازگشایی شود

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، با شیوع ویروس کرونا بخش‌های فرهنگی هم مانند دیگر حوزه‌ها در تیررس این اتفاق قرار گرفته و به تعطیلی کشیده شده است. سینماها نیز درست در ایامی که به روزهای عید نزدیک می شدیم و قرار بود با اکران فیلم‌های جدید ایام پررونقی را تجربه کند، تعطیل شد و مشخص نیست چه زمانی بازگشایی خواهد شد.

اما سینماگران این روزها بیکار نمانده‌اند و سعی در همراهی با مردم و حمایت از گروه‌های تولید دارند. تا جایی که اواخر هفته گذشته گروهی تحت عنوان «کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما» از سوی رییس سازمان سینمایی تشکیل شد و سینماگرانی همچون سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد، محمود اربابی و رمضانعلی حیدری خلیلی معاونان سازمان، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سید حسین سیدزاده مدیرعامل صندق اعتباری هنر و سید غلامرضا موسوی تهیه کننده به عنوان اعضای این کارگروه انتخاب شدند و قرار است تا آسیب‌های کرونا به سینما را بررسی کنند.

در حکم حسین انتظامی خطاب به اعضای این کارگروه آمده است: نظر به شرایط ویژه ناشی از بیماری فراگیر کرونا که تغییراتی در زیست عمومی و سبک زندگی ایجاد کرده و علاوه بر آسیب‌های انسانی، مخاطراتی در اقتصاد و کسب ‌و کارهای خرد نیز پدیده آورده و همچنین ضرورت ارزیابی مستمر تبعات این پدیده و اتخاذ سیاست‌های متناسب با شرایط جدید به عضویت «کارگروه ویژه» منصوب می شوید.

چه مواردی در «کارگروه ویژه» بررسی می‌شود؟

طراحی روش‌هایی در حفظ، جایگزینی و افزایش مصرف فرهنگی در حوزه سینما، پیشنهاد سیاست‌ها و بسته‌های حمایتی برای صنعت سینما و همه دست اندرکاران آن از جمله ماموریت‌هایی است که قرار است با رصد مداوم شرایط محیطی و بهره‌گیری از ظرفیت صنوف و صاحب‌نظران در این کارگروه مورد بررسی قرار گیرد.   

غلامرضا موسوی، رییس انجمن تهیه‌کنندگان مستقل، تهیه کننده سینما و یکی از اعضای این کارگروه درباره اهداف کارگروه و برنامه‌های آن برای بهبود وضعیت سینما می‌گوید: این کارگروه به تازگی تشکیل شده و بنابراین کمی زمان می‌برد تا برنامه و ماموریت‌های آن مشخص و روشن شود. اما هدف از تشکیل آن آسیب شناسی و بررسی شیوع ویروس کروناست که متاسفانه می‌بینیم که همه چیز را تحت تاثیر خودش قرار داده و در این بخش هم باید به مسائل مربوط به آن رسیدگی شود اعم از کسانی که در سینما به فعالیت مشغولند، مشاغلی مانند سینماداران، تولیدکنندگان، کارکنان سینماها که در این اتفاق آسیب می‌بینند و تمام این موارد در این کارگروه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد تمام مسائلی که به هرشکلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کرونا ارتباط داشته باشد باید در این بخش بررسی و به آن رسیدگی شود.

این تهیه کننده قدیمی سینما برای آسیب کمتر به مشاغل سینمایی در شرایط فعلی عنوان کرد: معمولاً دولت برای اتفاقات غیرمنتظره و حوادث غیرمترقبه همیشه پیش‌بینی‌هایی کرده و برنامه‌هایی داشته است و در بودجه سالانه هم این مسئله لحاظ شده است. به نظرم در وهله نخست باید ببینیم چه گروه‌هایی در سینما بیشتر متحمل ضرر و زیان می‌شوند، از سالن‌دارها، تولیدکنندگان و کسانی که فیلم‌هایشان در حال اکران بوده و به دلیل شرایط فعلی متوقف شده تا گروه‌هایی که به دلیل شیوع کرونا مجبورند تولیدشان را متوقف کنند و همه این موارد برای اهالی سینما مسئله ایجاد کرده است.

سال جدید سینما چه زمانی آغاز می‌شود

موسوی با اشاره به از دست دادن اکران عید نوروز، تاثیر آن روی چرخه اقتصادی و سرنوشت سینما در سال آینده تصریح کرد: وقتی شرایط را بررسی می‌کنیم و با استناد به گفته متخصصان پزشکی که معتقدند فروردین ماه این بیماری به نقطه اوج می‌رسد، بنابراین قطعاً سالن‌های سینما و تولید آغاز نخواهد شد و اگر بگوییم فصل بهار را از دست نمی‌دهیم سینماها در بهترین حالت بعید است زودتر از عید فطر بازگشایی شوند و نگاه بدبینانه هم این است که اوایل تابستان مجدداً باز شوند. وقتی این اتفاق بیفتد و سالن ها تعطیل باشند پس تولید هم به تبع آن تعطیل است.

وی در پایان تاکید کرد: به نظرم باید برای همه این موارد فکری کرد و چاره‌ای اندیشید، این که تکلیف تولیدکنندگان چیست و کارکنان سینما که باید حقوق دریافت کند چه وضعیتی خواهند داشت. جلسات این کارگروه از ابتدای این هفته برگزار می شود و همه این موارد در جلسه به بررسی گذاشته خواهند شد.   

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.