سخنگوی دولت گفت: آمریکا به لحاظ حقوقی در جایگاهی نیست که تصمیمات صندوق بین الملی پول را وتو کند و مطلع شده ایم که اعضای صندوق از اقدام آمریکا در جلوگیری از اعطای وام به ایران ممانعت می کنند.

آمریکا در جایگاهی نیست که وام صندوق بین‌المللی پول به ایران را وتو کند/ دستمزد کارگران را با حق مسکن اصلاح می‌کنیم

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری به تشریح و دفاع از تصمیم دولت در بازگشایی مشاغل کم ریسک با طرح فاصله گذاری اجتماعی پرداخت و گفت: هرگونه سیاست در بازگشایی‌ها مبتنی بر دیدگاه کارشناسی است وکارشناسان ما در حوزه سلامت ، بهداشت محیط کار امروز با همکاری اتاق های ذیربط و تشکل های صنفی انبوهی از پروتکل‌ها را فراهم کردند.

وی افزود: از این پس کار در صنوف و ادارات مبتنی بر پروتکلها خواهد بود که البته نیازمند آموزش و نظارت هم هست. حفظ سلامت و جان مردم توامان در برابر کرونا و عوارض و تبعات ناشی از آن است، ما از جان مردم در برابر کرونا و تبعات ناشی از آن بر اقتصاد باید محافظت کنیم.

ربیعی با بیان اینکه بازگشایی اصناف با پروتکل های بهداشتی و البته توام با آموزش و نظارت خواهد بود اظهار داشت: هدف ار اعمال محدودیت ها ریشه کن کردن ویروس است چه اینکه به لحاظ عملی دستیابی به این هدف ممکن نیست مگر با متوازن کردن ظرفیت درمانی با وزرودی و تطبیق استراتژی‌های درمانی با شرایط جدید. ما امروز به این نقطه رسیده‌ایم و هدف حفظ آن در ماه های آینده است.

سخنگوی دولت افزود: فاصله گذاری اجتماعی این هدف را دنبال می‌کند که کنترل بیماری را با زیست اجتماعی همراه کنیم.ما از روزهای اول شیوع کرونا در دانشگاه ها و موسسات مطالعاتی بهداشتی کارهای گسترده‌ای برای استفاده از فناوری اطلاعات را دنبال کردیم و این مطالعات در روزهای آتی با تصمیم گیری ها و با اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند به بهره می‌رسد.

۵ سناریو در طرح فاصله گذاری اجتماعی

ربیعی از ۵ سناریو برای توسعه استفاده از فناوری‌های ارتباطی به منظور اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی خبر داد و گفت: خوشحال که اعلام کنم این مطالعات و فناوری های مطالعه شده در روزهای آتی با تصمیم گیری‌ها در کنار اجرای طرح فاصله گذاری فیزیکی هوشمند قرار خواهند گرفت و گزینه مناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی ایران بکار گرفته خواهد شد که البته همراهی و همکاری مردم را می‌طلبد.

مردک از اپلیکیشن ماسک استفاده کنند

ربیعی به اپلیکیشن ماسک به عنوان یکی از دستاوردهای این حوزه که مورد حمایت ستاد ملی کرونا است اشاره کرد و گفت: توصیه می‌کنیم مردم برای حرکت ایمن در جامعه از این اپلیکیشن استفاده کنند.

نیازمند راه اندازی اقتصاد و معیشت مردم با کمترین میزان شیوع بیماری هستیم

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما نیازمند این هستیم که در کنار راه اندازی اقتصاد و معیشت نوعی از زندگی را سامان دهیم که کمترین ضربه ر از شیوع دریافت کنیم این راه موفقیت است همه باید کمک کنیم که این مسیر دنبال شود. در محیط کار و ادارات و استفاده از حمل و نقل عمومی باید به  سمت حرکت بهداشت محور برویم تا از پیک‌های احتمالی جلوگیری کنیم و در ماه های آتی خبر خوبی از کنترل و کاهش بیماری در ایران بدهیم.

قدردانی دولت از حمایت رهبری

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به اینکه رهبری اخیراً بیان کردند که کشور نیازمند پویش اجتماعی در کمک به اقشار آسیب‌پذیر است. دولت از این مواضع حمایت می‌کند و درخواست می‌کنیم که امروز در جامعه‌ای که نیازمند به اعتماد به هم و استفاده از سرمایه اجتماعی هستیم، به سمتی رویم که علاوه بر غلبه بر کرونا بر تحریم هم غلبه کنیم.

وی همچنین از برگزاری جلسه‌ای با مدیریت معاون اول رئیس جمهور و با حضور مدیران نهادهایی مثل ستاد اجرایی فرمان امام، نیروهای مسلح و سایر دستگاه‌های اجرایی درگیر در مبارزه با کرونا خبرداد.

ربیعی یادآور شد: در پاسخ به فرمایش رهبر معظم انقلاب جلسه ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور  با مسئولان بنیاد مستضعفین، سپاه پاسداران، کمیته امداد،  بهزیستی و وزارت رفاه و سازمانهای مردم نهادها برگزار شد و پنجره واحد خدمات اجتماعی ایجاد شد که در استانها نیز به  اجرا درخواهد آمد.

آمریکا حق وتوی وام ایران را ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره  آخرین وضعیت درخواست وام ایران از صندوق بین‌الملی پول و کارشکنی آمریکا در برابر آن، تاکید کرد: آمریکا در جایگاهی نیست که مانع کار قانونی نهادهای بین‌المللی شود. نهادهای بین المللی ملک و دارایی آمریکا نیستند.

ربیعی با بیان اینکه آمریکا حق ندارد اقدامات صندوق را وتو کند، گفت: آنچه ما مطلع هستیم سایر اعضای صندوق هم از اقدام آمریکا ممانعت خواهند کرد و فکر می‌کنیم صندوق مستقل عمل خواهد کرد. ما سالها حق عضویت داده‌ایم و هیچ گاه هم درخواستی نداشتیم. الان حق طبیعی ماست که وقتی بحرانی همه مردم را تهدید می‌کند و ما رنج مضاعف داریم بتوانیم از تسهیلات این صندوق استفاده کنیم.

منابع آزاد شده صرف خرید دارو و غذا خواهد شد

سخنگوی دولت در مورد آخرین وضعیت آزادسازی ۱/۶ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران و نحوه دسترسی کشور به این پول با وجود محدودیت هایی که آمریکایی ها ایجاد می‌کنند هم از تلاش دولت برای تبدیل این پول به کالا و اقلام دارویی، بهداشتی و به ویژه غذا و نهاده های کشاورزی خبر داد.

ربیعی گفت:  آمریکایی‌ها بر اساس رای دادگاه های خودشان در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر،  منابع بانک مرکزی در لوکزامبورگ را توقیف و تلاش داشتند این پول ها را به آمریکا منتقل کنند و متصرف شوند که با پیگیری های بانک مرکزی و با تلاش حقوقدانها هر دو حکم در ۱۱ و ۱۵ فروردین ماه باطل شد.

وی افزود: همین اقدام آمریکا یک شاخص است برای قضاوت. زیرا در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر  کاملا مشخص بود چه گروهی اقدام کرد جمهوری اسلامی ایران هم این حمله  محکوم کرد. آن حادثه توسط جریان‌های افراطی القاعده صورت که خود آمریکا برای اهداف دیگری ایجاد کرده بود و در نهایت علیه خودشان اقدام کرد و  توقیف اموال ملت ایران به  بهانه آن اتفاق  بیانگر خوی استکباری  آمریکا با ملت ایران است.

وی تاکید کرد: با آزاد شدن برخی منابع و امکان عمل کردن بر برخی از منابع که تاکنون آمریکا با فشار بر آنها، اجازه عمل کردن به آنها را نمی‌داد،  امیدواریم بتوانیم از این منابع برای دارو و به ویژه غذا و نهاده‌های کشاورزی استفاده کنیم.

افزایش حقوق کارگران با حق مسکن اصلاح می‌شود

سخنگوی دولت درباره امکان تغییر در مصوبه تعیین دستمزد کارگران در شورایعالی کار که مورد اعتراض گسترده‌ای قرار گرفته هم با بیان اینکه دولت در تعیین دستمزد سه جانبه گرایی را دنال کرده و نظرات جامعه کارگری و کارفرمایی هر دو مورد توجه قرار گرفته گفت: در سالهای گذشته فاصله زیادی بین دستمزد و قدرت خرید کارگران با تورم بوجود آمده بود از اینرو دولت در جلسات شورایعای کار طرف کارگران را گرفت تا منحنی فاصله دستمزد کارگران با تورم را معکوس کند.

ربیعی با اشاره به اینکه حضور نداشتن نمایندگان کارگران در جلسه تصمیم گیری حداقل حقوق درست نیست گفت: چگونه اگر آنها نبوده اند از امضای مصوبه خودداری کرده اند. خوشحالیم جامعه کارگری پای کار است و می گوید امضا نمی‌کنیم 

وی افزود: ضلع سوم دولت است. دولت باید هم گردش کارگاه‌ها را ببیند و هم معیشت کارگران را.

وی با اشاره به اینکه حداقل حقوق کارگران متاهل بیش از ۳۱ درصد اضافه شده، گفت: اعتراض کارگران اینست که آنچه روی بن آمده روی پایه حقوق بیاید. فرقش اینست که سال دیگر افزایش روی این پایه خواهد آمد. می‌دانم آقای شریعتمداری برنامه‌ای خواهند ریخت که بتوانیم در برهه‌ای مختلف رضایت کارگران را بدست آوریم. اما  الان امکانی که برای ما هست مانور روی حق مسکن است و با محاسبات ما شاید تا ۴ درصد افزایش ایجاد کند.

ربیعی اضافه کرد: در ۱۰ رسته شغلی که ما بررسی کردیم و از کرونا آسیب می‌بینند شاید ۴۰ درصد کارگران غیر رسمی باشند که باید مواظب زندگی آنها باشیم و حتما یکی از اندیشه‌های دولت مراقبت از این کارگران در شرایط کرونایی است. 

بازگشایی مشاغل هم برای حفظ جان مردم است

ربیعی درباره طرح یک ادعا از سوی یک رسانه‌ فارسی زبان خارج مبنی بر اظهارات رییس‌جمهوری در جلسه شورای عالی امنیت بیان کرد: منبع این خبر یک رسانه پترودلاری است که آن را واقعا رسانه نمی‌دانم بلکه یک موسسه خبری عملیات روانی است که با پول مشخص یک کشور ایجاد شده و با پول و سیاست سازمان‌های اطلاعاتی اداره می‌شود.

وی ادامه داد: تکرار مطالب آن وجاهتی ندارد ولی قطعا رییس‌جمهوری این بیان را نداشته و این نوع رفتارها که بخواهند تعارضی در سیاست‌های دولت ایجاد کنند، مدت‌هاست تبلیغ می‌شود. برای ما حفظ جان انسان‌ها مهم است و اگر هم تصمیمی برای گشایش‌های اقتصادی می‌گیریم، آن هم برای حفظ جان انسان‌ها است.

از تشکیل دولت بر مبنای اراده ملی عراقی ها حمایت می‌کنیم

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع دولت ایران در مورد معرفی هادی الکاظمی به عنوان نخست وزیر و مامور تشکیل کابینه در عراق هم گفت: سیاست همیشگی ما تاکید بر احترام به حاکمیت عراق بوده است و به پیروی از مرجعیت و اجتناب از هرگونه دخالت در امور عراق به سایر کشورها نیز به تبعیت از همین سیاست پیشنهاد می کنیم.

سخنگوی دولت افزود: آمریکا نیز باید فهم تازه و واقع بینانه‌ای از سیاست‌های نادرست خود و وضع امنیتی در عراق رسیده باشد. به ویژه آنکه   در جریان کرونا برخی کشورهایی که در منطقه ما هستند  آسیب پذیری بیشتری دارند و برخی از سیاست های  ماجراجویانه در منطقه بیشتر به زیان جان مردم تمام خواهد شد.

وی گفت: ما از هر گونه تصمیمی که بر اساس اراده ملی در عراق اتخاذ شده حمایت می‌کنیم  حمایت ما معنوی و بر اساس همکاری دو همسایه دیرین با فرهنگی مشترک و منافع مشترک همسیاگی دنبال خواهد شد.

تشکیل دولت قوی در افغانستان به نفع امنیت منطقه، جهان و مبارزه با تروریسم است

ربیعی در مورد موضع تهران نسبت به تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان هم با تاکید بر اینکه ما از  هر تلاشی که به دولت مرکزی قوی بینجامد حمایت می‌کنیم و در این جهت از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کنیم ، گفت: تشکیل دولت قوی به امنیت منطقه کمک می‌کند و به نفع امنیت جهان و مقابله با تروریسم هم هست.

همتی پیگیر ارزهای پرداخت شده برای واردات است

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد گزارش دیوان محاسبات در مورد انحراف دولت در تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز اظهار داشت: در سال ۹۷ که  ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام شد نگهداری ارز ممنوع شد. و تصمیمات درستی در آن شرایط گرفته شد. همه دستگاه های نظارتی مطلع بودند نسبت به نرخ واحد ارز در کشور و سوال آنها عجیب است.

ربیعی اضافه کرد: با بررسی هایی که ما انجام دادیم بانک مرکزی و به ویژه آقای همتی در حال پیگیری‌های قاطع در مورد تعیین تکلیف همه ارزهای پرداخت شده است و  در مورد بعضی پرونده ها حتی اقدام قضایی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: برخی واحدها که ارز گرفتند وارداتی انجام ندادند که به دلیل تحریم ها مواردی توجیه پذیر است اما همه موارد روشن خواهد شد. ولی در مورد اینکه در سال ۹۷ با این ارز چه کالایی وارد شده سال  کاملا روشن است و عمده واردات کالاهای ضروری، مواد اولیه و واسطه ای برای تولید و کارخانجات بوده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: برخی اقلام هم که گفته شده ضروری نبوده اند، اقلام مورد نیاز خانوارها بوده و اگر شرایط تحریم مثل امروز بود، قطعا به کالاهای اساسی‌تری می‌دادیم. اما در مورد سال ۹۸ و سال جاری با دقت زیادی ارز به کالاهای اساسی اختصاص داده خواهد شد.

دلیل دریافت سود  ۱۲ درصدی از وام یک میلیونی یارانه بگیران

ربیعی درباره نحوه محاسبه و اساسا دلیل دریافت سود ۱۲ درصدی از وام یک میلیونی به خانوارها به منظور کاهش عوارض اقتصادی ناشی از کرونا هم با اشاره به اینکه گاه یک اقدامی در کشورهای دیگر صورت می‌گید و آنرا با ما مقایسه می‌کنند گفت: در این مقایسه ها کلیت کارها مد نظر قرار نمی‌گیر، در حالی کهخیلی از خبرها در مورد اقدامات دیگر کشورها هم واقعی نیست.

سخنگوی دولت افزود: ما با شرایط اقتصادی تحریم زده‌ای روبرو هستیم. با کاهش رشد ناشی از فشار کرونا بر اقتصاد روبرو خواهیم بود و  در حالی که اقتصادهای قدرتمندی مثل آمریکا، کره، انگلیس و حتی ژاپن متاثر شده‌اند اگر به موقع عمل نکنیم حتما بر ما هم فشار خواهد آمد و اگر طرح فاصله گذاری اجتماعی را دنبال نکنیم با بیکاری ۴ میلیون نفری روبرو خواهیم بود.

وی افزود: ما ناچاریم بر مبنای وضعیت اقتصادی خودمان عمل کنیم. با این حال تا کنون دولت به ۴ میلیون خانوار شناسایی شده وام قرض الحسنه ۱ و ۲ میلیون تومانی تخصیص داده که پرداخت خواهد شد و اعلام کردیم که به همه خانوارهای یارانه بگیر وام ۱ میلیون تومانی با سود ۱۲ درصد پرداخت خواهد شد چون اینها منابع دولت نییست بلکه منابع بانکی است و البته دولت با آزاد سازی سپرده بانکها نزد بانک مرکزی امکان آنرا فراهم آورده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به اینکه وام قرض الحسنه بار مالی سنگینی به بودجه وارد می کرد گفت: کاش در تحریم نبودم و به منابع خود دسترسی داشتین و می توانستیم نفت بفروشیم در آن صورت قطعا اقدامات بیشتر و بهتری انجام میدادیم.

پرداخت تسهیلات کرونایی از اردیبهشت ماه

ربیعی اعلام کرد پرداخت این تسهیلات با انجام آخرین هماهنگی ها در جلسه ستاد اقتصادی دولت از اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

پایان فروردین، تصمیم گیری درباره سال تحصیلی 

سخنگوی دولت درباره وضعیت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و تعیین تکلیف سال تحصیلی هم با یادآوری اینکه ما هیچگاه آموزش را تعطیل اعلام نکردیم بلکه حضور فیزیکی در مدارس و دانشگاه ها منع شد، اظهار داشت: در پایان فروردین ما بررسی‌های کارشناسی مجدد خواهیم داشت

ربیعی افزود: در این مرود چند مسئله وجود دارد، اولا اینکه  در مورد آموزش و پرورش تصمیم مطلقی که به همه کشور تسری دهیم وجود ندارد. این انعطاف هست که آموزش و پرورش بتواند با شرایط گرمایی تصمیم لازم را بگیرد. دوم اینکه آموزش از راه دور و آنلاین در این مدت دایر بوده و وزارت آموزش و پرورش موفق شد طرح "شاد" را ارائه دهد که زیرساخت های آن هم فراهم شد.

وی خاطرنشان کرد: مشکل مناطق محروم را داریم و یا در جایی که تصمیمی بگیریم تعطیل باشد و  البته مشکل بضاعت فردی برای آموزش از راه دور باشد بکه اید تمهید کنیم و تا پایان فروردین تصمیمات را اعلام می کنیم.

ربیعی گفت: دانشگاه ها خودشان می توانند درمورد ادامه آموزش و زمان پایان کار و ترم تصمیم گیری کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.