معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به راه اندازی و فعالیت ۲۸ دفتر توسعه محله توسط سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد گفت: هدف از راه‌اندازی این دفاتر نوسازی و بهسازی این محلات از منظر کالبدی است.

راه اندازی ۲۰۰ کسب‌وکار خانگی در محلات هدف بازآفرینی فضاهای شهری مشهد

به گزارش قدس آنلاین، احمد یزدان‌پناه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در جلسه ستاد بازآفرینی استان با اشاره به راه اندازی و فعالیت ۲۸ دفتر توسعه محله " تسهیلگری " توسط سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد در یک سال اخیر در محلات هدف بازآفرینی اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی این دفاتر نوسازی و بهسازی این محلات از منظر کالبدی و از مسیر جلب مشارکت مردمی است.

او افزود: این ۲۸ دفتر توسعه محله " تسهیلگری " ۵۴ درصد از جمعیت و ۶۹ درصد از مساحت محلات هدف بازآفرینی را پوشش می‌دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: دفاتر توسعه محله " تسهیل‌گری " در فازهای اولیه احتیاج به جریان‌سازی اجتماعی و توانمندسازی این محلات دارند و مطابق گزارش ارائه شده جهت توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این محلات نیز فعالیت‌های قابل توجهی انجام شده است.

یزدان پناه از اعلام آمادگی شهرداری برای ارائه ۳ سند توسعه محله در ستاد بازآفرینی شهرستان و استان خبر داد و بیان کرد: استانداری برای هرگونه مساعدت به منظور تسهیل در فرآیندهای اداری و یا تغییر کاربری اراضی در کمیسیون ماده ۵ استان با رعایت ضوابط و قوانین شهری برای اراضی قابل بارگذاری در امر مسکن و خدمات آمادگی دارد.

او تصریح کرد: پیگیری جدی و زمان بندی و رصد تصمیمات قبلی از جمله تفاهم نامه‌های منعقده برای ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی توسط ارگان‌های ذیربط باید باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به راه اندازی شبکه کسب‌وکارهای خرد و خانگی در این محلات، تاکیدکرد: طبق گزارش ارائه شده، از سوی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر مشهد، ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای مدیریت و شبکه سازی کسب و کار خانگی اختصاص یافته است.

یزدان پناه اظهار کرد: تاکنون ۸۸۰ نفر از ساکنین این محلات متقاضی آموزش و راه اندازی کسب و کار بوده‌اند که توسط دفاتر توسعه محله شناسایی شده‌اند و با همکاری جهاد دانشگاهی مشهد ۵۰ جلسه مشاوره کسب و کار و ۱۹ کارگاه آموزشی برای آن‌ها برگزار شده است، پراکندگی این ۸۸۰ نفر در ۱۷ محله شهری است که محلات خلج و عباس‌آباد بیشترین تعداد متقاضیان را داشته‌اند.
او افزود: ۲۰۰ نفر از این متقاضیان با اتصال به پیشران‌های اقتصادی و بازار، محصولات خود را به جهت پایداری در عرضه و فروش از این مسیر ارائه می‌دهند؛ طبق گزارشات ارائه شده، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط دفاتر تاکنون پنج نمایشگاه عرضه محصولات خانگی و نمایش ظرفیت‌های محلات نیز برگزار شده که با استقبال ساکنین نیز همراه بوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: از این ۲۰۰ کسب و کار خانگی راه اندازی شده، ۸۰ کسب و کار در حوزه پوشاک فعالیت می‌کنند، ۲۰ مورد آن‌ها در حوزه دستبافته‌های داری و دستگاهی و ۱۰۰ کسب کار دیگر نیز در رسته تولیدات محصولات چرمی قرار دارند.
یزدان پناه با اشاره به شناسایی اقدامات صورت گرفته از سوی دفاتر توسعه محله در حوزه خلاقیت‌ها و ایده‌های کسب و کار نسل جوان و نوجوان در این محلات، بیان کرد: اقداماتی که در خصوص خود اشتغالی در محلات هدف بازآفرینی صورت پذیرفته است موجب توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی این محلات خواهد شد؛ خصوصا با تمرکزی که بر آموزش نسل جوان و نوجوان این محلات وجود دارد.
او تصریح کرد: در این حوزه نیز دفاتر نسبت به برگزاری دوره‌های ایده پردازی کسب و کار و استارت آپ ویکند با مشارکت ساکنان محلات اقدام کرده اند که این مهم در کنار شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نسل جوان و نوجوان در این محلات، موجب افزایش خودباوری آن‌ها نیز می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی همچنین رویدادهای اجتماعی برگزار شده در محلات توسط دفاتر توسعه محله که با هدف افزایش سرمایه اجتماعی و تقویت هویت محلی در بین ساکنان اجرا می‌شود را حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: انجام و استمرار اقدامات اجتماعی، زمینه‌سازی لازم جهت افزایش مشارکت اجتماعی محلات در ساماندهی این گونه بافت‌ها را در پی خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.