رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ساخت پارکینگ در خیابان های اطراف حرم مطهر موجب افزایش تردد وسایل نقلیه در این منطقه می شود، از این رو برنامه ای برای ساخت پارکینگ دراین محدوده نداریم.

 برنامه ای برای ساخت پارکینگ در خیابان های  اطراف حرم مطهر رضوی  نداریم/تعامل خوبی با آستان قدس رضوی داریم

محمد رضاحیدری در نشست خبری  که به صورت ویدئو کنفرانس و  به مناسبت  سالروز تاسیس نهاد شورای اسلامی برگزار شد، گفت: بیست و یکمین سالگرد تاسیس نهاد مقدس شورا را به  همه افرادی که در این حوزه تلاش می کنند تبریک عرض می کنم.

وی تصریح کرد: مشهد مقدس مصداق و الگوی هوشیاری و اقتدار ایران و نگین شهرهای اسلامی در سراسر دنیا است. از این رو زائرانی که از داخل ایران و همچنین کشورهای اسلامی به این شهر سفر می کنند توقع دارند با شهری تمیز، زیبا و الگو برای سایر شهرها مواجه شوند.

حیدری با بیان اینکه ارتقائ شهر مشهد در حوزه های مختلف نیاز به تلاش دسته جمعی همه دستگاه ها دارد،  افزود:  آنچه در شرایط فعلی در این شهر شاهد هستیم میراث ۱۰۰سال مدیریت شهری در مشهد است . از طرفی اگرچه در یک دوره چهار ساله نمی توان به تمام اهداف و برنامه ها در حوزه مدیریت شهری دست پیدا کرد اما ریل گذاری های خوبی در این دوره از شورا  در شهر مشهد  جهت پیشبرد برنامه ها وفعالیت های شهری صورت گرفت که اثار و نتایج آن در آینده مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: در طول ۳۲ماهی که از فعالیت شورای پنجم می گذرد برای اجرای برنامه ها با برخی از مشکلات ساختاری مواجه بودیم و رویکرد ما در ۱۶ماه باقی مانده از فعالیت این شورا این است که تلاش  خود را بررفع ضعف ها و نواقص و همچنین  فعالیت ها و برنامه هایی که به اصطلاح نکردیم و یا فاصله زیادی با اهداف از قبل تعیین شده داشته اند متمرکز کنیم.

حیدری اظهار کرد: یکی از این موارد حوزه معماری و شهرسازی است که باید تلاش شود با حفظ هویت و معماری اصیل  ، سیما و منظر شهری در شان و جایگاه مشهد مقدس قرار بگیرد .همچنین کاهش فرآیند زمانی صدور پروانه ساختمانی و تلاش برای افزایش الکترونیکی شدن فرآیند ها ، برندسازی شهر مشهد، آشتی و آوایی بین موسیقی و هنر با مفاهیم دینی و مذهبی به نفع فرهنگ زیارت ، بافت فرسوده و ناکارآمد شهری، زباله و پسماند و توجه به محیط زیست، فرهنگ و ادبیات، افزایش درآمدهای پایدار شهر مشهد که نیاز به مصوبات مجلس شورای اسلامی دارد از جمله حوزه های دیگری است که در ادامه فعالیت شورای پنجم باید به آنها توجه ویژه ای صورت بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به سوال قدس آنلاین درمورد برنامه مدیریت شهری درباره کاهش ترافیک در خیابان های اطراف حرم مطهررضوی نیز  گفت: خیابان های اطراف حرم مطهر دارای شرایط ویژه ای به خصوص در مناسبت های خاص است به طوری که حجم زائرانی که در روزهای خاص در این محورها تردد می کنند شرایط را به گونه ای رقم می زند که نمی توان اقدام خاصی انجام داد. ازطرفی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری در راستای محدودیت تردد در این محور ها و کاهش سفر پیشنهادی   مبنی بر دریافت عوارض  از وسایل نقلیه به شورا ارائه کرد که به دلیل وجود برخی مسائل، اجرای آن از سوی شورا به مصلحت دانسته نشدو فعلا متوقف شد اگرچه لایحه آن همچنان در شورا وجود دارد .

حیدری با بیان اینکه برای ساخت سه ایستگاه قطار شهری در اطراف حرم مطهر ،۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است تا در ۳ ماهه ابتدایی سال۱۴۰۰ این ایستگاه ها افتتاح شوند و راه اندازی آنها و اتصال خط ۲ قطار شهری به خط ۳ تا حدود زیادی مشکل ترافیک در این منطقه را برطرف خواهد کرد، افزود : ما به هیچ وجه بنانداریم در محورهای اطراف حرم مطهر پارکینگ بسازیم زیرا این موضوع باعث افزایش تقاضای سفر و تردد وسیله های نقلیه در خیابان های نزدیک به حرم مطهر می شود و به عبارتی مشکلی رابرطرف نمی کند. اعتقاد ما بر این است که زائران و شهروندان در منطقه ای نزدیک به خیابان های حرم مطهر خودروهای خودرا در پارکینگ ها قرار دهند و فاصله باقی مانده را از طریق حمل و نقل عمومی طی کنند. از این رو   شهرداری با همکاری آستان قدس رضوی  طرحی را در راستای کاهش ترافیک در این محور تعریف کرده است مبنی بر اینکه در چند نقطه از جمله میدان شهدا، چهار راه مقدم، چهار راه آهن ، هفده شهریور، میدان بسیج پارکینگ هایی ساخته شود و زائران خودروهای خود را د راین پارکینگ ها قرار دهند و فاصله باقی مانده تا حرم مطهر را از طریق وسایل حمل و نقل عمومی طی کنند. این مدل در کشورهای توسعه یافته بسیار اثربخش بوده است و اجرای آن تا حدود زیادی مشکل ترافیک در این منطقه رابر طرف خواهد کرد. 

حیدری در مورد طرح سوت زنی در شهر مشهد نیز گفت: در مورد برنامه سوت زنی که در این دوره از شورا در مشهد اجرایی گردید تاکنون ۲۰پرونده تشکیل شده است که ۱۰مورد آن جنبه کلی و نیاز به اطلاعات دقیق و روشن داردو ۵پرونده نیز فساد در آنها محرز شده است و با رعایت اعتبار و آبروی افراد این هفته درباره آنها تصمیم گیری خواهد شد. از طرفی تقاضا ما در مورد اجرای بهتر این برنامه از شهروندان این است که فرهنگ سوت زنی را ارتقا دهند و وقت بیشتری را برای این موضوع اختصاص دهند و صرفا به ارائه اطلاعات کلی بسنده نکنند .

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در مورد وضعیت امیرشهلا نیز گفت: بیش از ۲ سال از پرونده قضایی این عضو شورا می گذرد . تاکنون وی و افراد همراه او برای اتهامات اصلی که به آنها وارد شده بود در دادگاه بدوی تبرئه شدند. اما در مورد یکی از اتهامات دیگر این عضو شورا ، پرونده قضایی وی به دادگاه تجدید نظر رفته است و اگرچه وی مستنداتی را به شورا ارائه کرده است که  برای این اتهامات نیز تبرئه شده است ولی تاکنون به صورت رسمی هنوز مستنداتی از سوی مراجع قضایی  به شورا ارائه نشده است. از طرفی تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف نشود نمی توان درباره ورود عضو علی البدل به شورا تصمیم گیری کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های شورا و مدیریت شهری مشهد  درباره بحران کرونا تصریح کرد: اگرچه دستگاه های مختلف از جمله شهرداری ، آستان قدس رضوی ، کمیته امداد و سایر دستگاه های حمایتی اقدامات خوبی برای کمک به اقشار اسیب پذیر از کرونا انجام داده اند اما نکته ای که باید به آن توجه ویژه صورت بگیرد این است که هنوز پایگاه و بانک اطلاعات جامع و دقیقی از اقشار مستضعف که در چنین شرایطی نیاز به حمایت دارند در استان وجود ندارد.

حیدری ادامه داد: درباره تخفیف عوارض ساختمانی ، قرار دادهای اجاره و مستاجران شهرداری، استمهال چک های  شهرداری تا ابتدای تیرماه که در بازه زمانی اسفند تا فروردین ماه سر رسید شده بودند اقدامات و تسهیلات خوبی از سوی مدیریت شهری اعمال گردید.

وی افزود: شهر مشهد جزو اولین کلان شهرهایی بود که در راستای حفظ سلامتی مردم و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا  حمل و نقل عمومی راتعطیل کرد زیرا براساس اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی ابتلا به کرونا  از طریق حمل و نقل عمومی ۳۰درصد است. از طرفی علی رغم اینکه شهرداری به دلیل تعطیلی این حوزه به دلیل بحران کرونا بالغ بر ۲۰میلیارد تومان متضرر شد اما همچنان هزینه های ثابت این حوزه از جمله پرداخت حقوق نیروهای بخش خصوصی این حوزه را پرداخت می کند.

حیدری با بیان اینکه شهرداری مشهد سالانه ۴۰۰میلیارد تومان در حوزه حمل و نقل عمومی یارانه پرداخت می کند،  ادامه داد: محدودیت در حمل و نقل عمومی شهر مشهد فعلا تاتاریخ ۱۵اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و بر اساس اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در صورتی که موج دوم کرونا د راین شهر وجود نداشته باشد  درباره فعالیت این حوزه از نیمه اردیبهشت ماه تصمیم گیری خواهد شد .از طرفی انتظار ما از شهروندان این است که دستورالعمل های بهداشتی را در این زمینه رعایت کنند و ماسک و دستکش به همراه داشته باشند. 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد  اظهار کرد: در حوزه فرهنگ، مدیریت شهری متولی اصلی و تنها دستگاه فعال در این زمینه نیست و بالغ بر ۱۵دستگاه در این زمینه فعالیت می کنند. در شرایط فعلی نیز تلاش کرده ایم فعالیت ها را به سمت فضای مجازی سوق دهیم و برنامه های فرهنگی  در این بستر از سوی فرهنگ سرا ها در حال اجرا است.

وی در مورد دخالت مستقیم  در انتصاب معاون فرهنگی شهرداری مشهد، گفت: انتخاب و انتصاب مسئولان شهری بر عهده شهرداری است و اینکه در انتصاب معاون فرهنگی دخالت داشته ام را تکذیب می کنم و شهردار بر اساس اختیارات خودشان عمل کرده اند اگرچه هنوز انتقاداتی در باره فعالیت این حوزه از سوی منتقدان وجود دارد .

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد همچنین در مورد انتصاب مجدد معاون سابق فرهنگی مشهد علی رغم حرمت شکنی که در باره خبرنگاران داشت ،نیز گفت: به اعتقاد ما شهردار و معاون فرهنگی سابق هر دو نفر در این موضوع نقش داشتند و اگرچه درباره این مسئله هر دونفر از اصحاب رسانه عذرخواهی کردند اما در مورد انتصاب مجدد این فرد باید شهردار پاسخگو باشد.  

حیدری ادامه داد: در حالی که باید نگاه به شهر مشهد فرا شهری و به صورت ملی باشد اما متاسفانه هیچ گونه ردیف بودجه مستقلی برای این شهر وجود ندارد و حتی ردیف بودجه ای که باعنوان بودجه زیارت برای شهرهای مذهبی در سال های گذشته در بودجه وجود داشت امسال تعریف نشده است. از طرفی تعهدات دولت در قبال مشهد طی سال های گذشته بالغ بر ۳۴۰۰میلیارد تومان است که هنوز تحقق پیدا نکرده است.

وی در مورد سیاسی  بازی در شورای پنجم نیز اظهار کرد:پس از ۱۴سال مدیریت شهر مشهد در اختیار اصلاح طلبان قرار گرفت که مطالبات انباشته در طول این چند سال برخی جهت گیری ها را ایجاد کرده بود.  از ابتدای فعالیت این دوره از شورا برخی در تلاش بودند که شورا را وارد چالش ها و تقابل های سیاسی کنند که توفیقی در این زمینه نداشتند و ما بر اساس حفظ گفتمانی که از ابتدا بر آن تاکید داشتیم تعامل با همه مجموعه های شهر مقدس مشهد از جمله آستان قدس رضوی را در پیش گرفتیم . از طرفی اعتقاد ما بر این است که مشهد، شهری مذهبی است و باید چارچوب و ساختار آن رعایت شود.   

حواشی انتصاب مدیرعامل شهرآرا، وجود عضو موثر و غیر موثر شورا در انتصابات ، معطلی ۱۰ساله طرح تفصیلی شهر مشهد ، افزایش پروانه های ساختمانی، کمربندجنوبی مشهد ، تقویت ارتباط با شرکاء اجتماعی و ثمن های شهری، افزایش بهای استفاده از حمل و نقل عمومی   و طرح راهبری توس از جمله موارد دیگری بود که دراین نشست مورد بررسی قرار گرفت.       

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.