کاشمر دومین شهر مذهبی خراسان رضوی است. این شهر مدفن امامزاده سید مرتضی (برادر امام رضا) و امامزاده سید حمزه (فرزند امام موسی کاظم بنا بر روایتی) است.

چرا شهر مدفن برادر امام رضا در خراسان رضوی کمتر شناخته شده است؟

 به گزارش قدس آنلاین، شهرستان کاشمر با قدمتی بیش از دو هزار سال در جنوب غربی خراسان رضوی واقع شده و زیارتگاه امامزادگان سید حمزه، سید مرتضی و سید محمد (ع) و شهید سید حسن مدرس (ره) و دومین شهر زیارتی استان است با این وجود گردشگری مذهبی در این شهر تقویت نشده و برند گردشگری مذهبی در این شهر به خوبی معرفی نگردیده است.

 

موقعیت جغرافیایی  کاشمر سد راه تقویت گردشگری مذهبی

حمیدرضا بی تقصیر پژوهشگر گردشگری و روزنامه نگار می‌گوید: کاشمر از نظر راه در گذر زمان به نوعی بن بست بوده و از طرفی تا دوره پهلوی به نوعی مورد هجوم طایفه‌های مختلف بوده است همین‌ها سبب شده که توجه به عنصر گردشگری مذهبی و یا بحث زیارت چندان تقویت نشود.

او افزود: این رو می‌توان گفت بن بست بودن شهر در گذر تاریخ از دوره صفویه از یک طرف و توجه نکردن به شجره امامزادگان قدیم و جدید از منظر علم انساب باعث بی توجهی به گردشگری منطقه شده است.

 

این کارشناس گردشگری ادامه می‌دهد: همچنین منطقه کاشمر قبل از دوره پهلوی اول مورد هجوم ازبک‌ها افغان‌ها بوده و این باعث شده که کسی در این مجموعه‌ها نتواند به علت نبود راه و هجوم بیگانه، ساخت و سازی برای بقاع متبرکه داشته باشد.

بی تقصیر بیان می‌کند: کاشمر در گذر تاریخ ۲۵ نام مختلف داشته است و هر کدام از این نام‌ها نشان از یک هویت تاریخی در آن زمان بوده به نحوی که کاشمر با هر یک از این اسامی یکی از ۱۰ شهر تاریخی خراسان بزرگ در کنار شهرهایی مانند هرات و نیشابور بوده است.

او تصریح می‌کند: کاشمر به دلایلی که اشاره شد، با وجود دارا بودن ۳۲ شاخصه گردشگری، به طور خاص آیتم زیارت و گردشگری مذهبی مذهبی در آن به جایگاه شهرهای دارای بقاع متبرکه نرسیده است.

این روزنامه نگار تاکید می‌کند: برای مثال سبزوار دو امامزاده دارد که داخل شهر است و همچنین شهر در کنار راه اصلی مشهد به تهران قرار دارد و محل تردد جمعیت و مسافران زیادی است یا نیشابور نیز در مسیر اصلی جاده تهران به مشهد قرار دارد و همین عامل باعث عمرانی و آبادانی این شهرها شده است می‌توان گفت موقعیت جغرافیایی یک شهر در رشد آن بسیار تاثیر گذار است.

بی تقصیر می‌گوید: همچنین نزدیکی شهر به کلان شهرها و شهرهای زیارتی مهم نیز در رشد گردشگری آن شهر موثر است به طور مثال امامزادگان یاسر و ناصر در طرقبه قرار دارد و این بخش نیز در نزدیکی مشهد قرار دارد همین باعث شده این امامزادگان به حدی شهرت داشته باشند که از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز پذیرای گردشگر و زائر باشد.

 

بی توجهی به گردشگری در برنامه توسعه شهر

 

او ادامه می‌دهد: بر اساس اسناد توسعه شهرستان کاشمر چه در دوره پهلوی و چه در ۴۰ سال اخیر، مقوله گردشگری به عنوان یک محور اصلی توسعه این شهر لحاظ نشده است و در زمینه گردشگری مذهبی و زیارتی سرمایه گذاری نشده است و هم اکنون در کاشمر امکانات اقامتی مناسبی وجود ندارد به طور مثال در کاشمر هتل وجود ندارد یا اینکه سطح خدمات مسافرخانه‌های شهر ضعیف است و این عامل در جذب نشدن زائر بسیار موثر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام /

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.