مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ابلاغ ثبت ملی «منظر طبیعی هفت حوض» در ارتفاعات جنوبی مشهد خبر داد.

ثبت ملی منظر طبیعی هفت‌حوض مشهد ابلاغ شد

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر با اعلام این خبر افزود: پارک طبیعی هفت حوض مشهد که در فاصله حدود پنج کیلومتری جنوب شرقی مشهد، میان کوه‌های خلج در این شهر واقع شده، به شماره ۵۹۸ مورخ ۱۳۹۸.۶.۶ در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: وسعت منطقه هفت حوض مشهد حدود ۵۷۰ هکتار است، فضایی کاملا بکر که دارای آرامش غیر قابل وصفی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به مصادیق ثبت بر اساس بند الف و ب آیین‌نامه اجرای تبصره ماده دو قانون تشکیل میراث فرهنگی و گردشگری، اظهار کرد: مناظر طبیعی، رویشگاه گونه‌های گیاهی طبی، مناظر طبیعی، صخره سنگی، کوه، چشمه، تپه و  رودخانه از جمله مواردی است که بر اساس این قانون مشمول ثبت در فهرست آثار ملی ایران می‌شود.

مکرمی‌فر در مورد ویژگی‌های هفت حوض مشهد گفت: برخی از هفت حوضچه‌ای که در این منطقه در امتداد هم قرار دارند، به اندازه یک استخر هستند و آب از حوضچه اول به حوضچه‌های دیگر می‌ریزد. این پدیده طبیعی حوض‌ها یا «دولین‌های» متعدد، بر اثر فرسایش شیمیایی توسط باران‌های اسیدی در بستر یکی از سرشاخه‌های رودخانه طرق در ارتفاعات شمالی بینالود شکل گرفته ‌است.

وی عنوان کرد: در بستر یکی از سرشاخه‌های رودخانه طرق، مواد آهکی نرم در میان سنگ‌ها دچار فرسایش شده‌اند و شکل‌های ژئومورفولوژی دولین را ایجاد کرده‌اند و در واقع از دیدگاه مردم عادی این منطقه تنها هفت حوض زیبا با چشم‌اندازی ایجاد شده در طی مسیر رودخانه است، بعد از عبور از هفت حوض اصلی که در امتداد هم قرار گرفته‌اند، به تک حوض‌های بزرگ می‌رسید. بکر و دست نخورده بودن و صدای جریان آب، از ویژگی‌های این منطقه است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که ارزش‌گذاری اثر از دیدگاه گردشگری نیز حائز اهمیت است، افزود: کلانشهر مذهبی مشهد  به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام بوده و نیازمند اماکن طبیعی و تفریحی بیشتری است، که منطقه گردشگری هفت حوض یک منطقه طبیعی مناسب در نزدیکی شهر مشهد و پذیرای گردشگران این شهر است.  

قدمت هفت حوض به دوره مزوزوئیک باز می‌گردد

همچنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که قدمت اثر مربوط به دوره مزوزوئیک(ژوراسیک) است، درباره ویژگی‌های زمین‌شناسی این منطقه گفت: کوه‌های بینالود از نظر جغرافیایی ادامه رشته کوه‌های البرز به شمار می‌آید ولی وجود برخی شباهت‌های رخساره‌ای و تاثیر چین‌خوردگی‌ها باعث شده تا بینالود را «زونی» تدریجی بین ایران مرکزی و البرز در نظر بگیرند.

محمود طغرایی تصریح کرد: هفت حوض بر روی نهشته‌های به جامانده از دوره مزوزوئیک (ژوراسیک) شامل فیلیت، تخته سنگ، کنگلومرا، سنگ‌های گرانیتی و آهکی و ماسه سنگ متا کوارتزیت شکل گرفته است.

وی در خصوص سیمای ظاهری هفت حوض گفت: از جنوب غرب شهر مشهد به سمت خلج و بعد از آن طی مسافت حدود ۶ تا ۷ کیلومتر به بوستان طبیعی هفت حوض می‌رسیم. در ابتدای بوستان ساختمان‌های اداری، رستوران و با فاصله‌ای اندک از آن آلاچیق‌هایی برای اقامت گردشگران قرار دارد. تا اینجای بوستان با توجه به سرمایه‌گذاری سازمان‌هایی از جمله شهرداری مشهد و... انسان‌ساخت شده است؛ سنگفرش و جوی‌های آب و ... در طول آن ایجاد شده است. از اینجا به بعد به سمت حوض‌ها تا قسمتی از مسیر ماشین رو است. در نزدیک هفت حوض‌ها ادامه مسیر با پای پیاده میسر است. کوهای  سرسبز و مخملی شکل را طی می‌کنیم و به هفت حوض می‌رسیم که در کنار هم به صورت طولی قرار گرفته‌اند. نزدیک شدن به حوض‌ها کمی دشوار است ولی از راه دور هم زیبایی آن را می‌توان به چشم دید.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی یادآور شد: منظر طبیعی هفت حوض در منطقه رویشی ایرانی- تورانی قرار دارد، این منطقه براساس شرایط توپوگرافی و ارتفاع به دو منطقه کوهستانی با آب وهوای سرد و منطقه جلگه‌ای با آب و هوای بیابانی و گرم و خشک تقسیم می‌شود. هر چند که شرایط جوی منطقه موجب پراکندگی و فاصله زیاد درختان شده اما به دلیل وسعت زیاد دارای گونه‌های گیاهی متنوع بوده، به نحوی که ۶۹ درصد فلور ایران در این ناحیه قرار گرفته است. گونه‌های اصلی منطقه کوهستانی بنه، بادام و ارس و گونه‌های اصلی منطقه جلگه‌ای گز، تاغ، قیچ و اسکنبیل است.

طغرایی ادامه داد: ناحیه ایران و تورانی در واقع وسیع‌ترین ناحیه رویشی کشوراست و شامل شیب‌های جنوبی البرز، ارتفاعات شمال شرقی کشور و مناطق کویری و مرکزی است. در این منطقه نزولات جوی بسیار متغیر و بین ۱۰۰ تا ۵۰۰  میلی‌متر در سال و در ارتفاعات به ۱۰۰۰ میلی‌متر می‌رسد. درجه حرارت بسیار متغیر و اختلاف متوسط سردترین و گرمترین ماه ۲۱  تا ۲۸ درجه است. رطوبت نسبی در زمستان بین ۵۵ تا ۸۰ درصد و در تابستان به ۴۰ و گاهی به ۲۰ درصد تقلیل می‌یابد؛ به طور خلاصه می‌توان گفت که  پایین بودن میزان بارش سالانه و خشکی بیش از حد در فصل رویش جزء ویژگی‌های اکولوژیک منطقه ایران تورانی محسوب می‌شود.

بر اساس  گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان ‌رضوی، وی درباره نحوه درستی و  موقعیت مکانی هفت حوض اظهار کرد: برای دیدن این منطقه طبیعی باید پس از طی مسیر در شهرک سیدی مشهد، سه کیلومتر جاده خلج را طی کرده تا به بولوار و ورودی زیبای بوستان هفت حوض برسید، پس از رسیدن به این محل، حدود ۴ کیلومتر مسیر را باید پیاده روی طی کرد  تا به هفت حوض رسید، البته از طریق مسیر ده غیبی به سمت سد طرق نیز هفت حوض قابل دسترسی است.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: علت نامگذاری این منطقه به سبب وجود حوضچه‌های سنگی است که در طول قرن‌های گذشته در اثر فرسایش‌های عمدتا آبی در یکی از سرشاخه‌های رودخانه طرق و در قعر دره آن در یک امتداد با اختلاف ارتفاع مناسب به وجود آمده است که سرریز آب از این حوضچه‌ها به داخل یکدیگر جلوه‌ای بسیار زیبا از طبیعت منطقه را به رخ کشیده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.