سه گانه اصولگرایان برای انتخاب رئیس مجلس یازدهم مشخص شده تا این رقابت وارد فاز تازه‌ای شود.

 سه‌گانه اصولگرایان و رقابت پیچیده بر سر  ریاست پارلمان یازدهم

قدس آنلاین:  با انصراف علی نیکزاد و شمس الدین حسینی از نامزدی ریاست مجلس جدید که از هفتم خرداد ماه شکل خواهد گرفت، محمد باقر قالیباف، حمیدرضا حاجی بابایی و سید مصطفی میرسلیم سه چهره اصلی رقابت بر سر ریاست مجلس یازدهم شدند.

حالا هر یک از جریانهای اصلی و قدرتمند اصولگرایان در مجلس یازدهم یعنی نواصولگرایان، جبهه پایداری و اصولگرایان سنتی هر کدام یک نامزد برای ریاست قوه مقننه دارند و تعادل به شکل کاملی بر قرار شده است.

هرچند وزن سیاسی، قدرت و نفوذ و عقبه این سه جریان در عمل یکسان نیست و از هم اکنون می‌توان حدس‌هایی در مورد رقابت سه ظلع این مثلث نامتساوی الاضلاع زد.

طیف جبهه پایداری و نمایندگان نزدیک به دولتهای هشتم و نهم که شامل برخی از وزرای دولت محمود احمدی‌نژاد هم هستند همچون مرحله رقابت‌های انتخاباتی مجلس یازدهم که در لیست اصولگرایان خواستار سهم بیشتری بودند، این بار هم با سه گزینه در رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس حاضر شدند. حمیدرضا حاجی بابایی، نیکزاد و شمس‌الدین حسینی هر سه از وزرای دولت احمدی‌نژاد هستند که در شورای مرکزی فراکسیون نیروهای انقلاب در هفته گذشته نامزدی خود را اعلام و برنامه‌هایشان را نیز برای اداره مجلس در نشستی که بدین منظور ارائه شد، تشریح کردند.

اماهمان‌ظور که جبهه پایداری در روزهای منتهی به انتخابات مجلس یازدهم، در دقیقه ۹۰  و پس از آنکه سرسختانه برای سهم بیشتر جنگید و خط و نشان کشید، تن به ائتلاف داده و البته شاید یکی دو کرسی بیشتر هم بدست آورد، در این مرحله هم نامزدهای نزدیک به این جریان این بار میان خود به ائتلاف رسیدند تا با کنار رفتن به نفع حمیدرضا حاجی‌بابایی و اعلام حمایت از وی بخت جریان خود را برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس تقویت کنند.

نیکزاد، حسینی و حاجی بابایی هر سه در کارنامه کاری خود سابقه وزارت را دارند و از این نظر همتراز به شمار می‌روند اما حمیدرضا حاجی‌بابایی یا داشتن سابقه پنج دوره نمایندگی مجلس و همچنین ثبیت موقعیت و هژمونی سیاسی خود به عنوان یک چهره بسیار فعال اصولگرا که از گمنامی خود را تا کسوت ریاست فراکسیون نمایندگان ولایی و یک چهره مطرح و لیدر رساند، از اعتبار و تجربه و تعاملات و ارتباطات بیشتری برخوردار است و احتمالاً به همین دلیل هم  دو نفر دیگر ترجیح داده و پذیرفتند که به نفع او کنار بروند.

حاجی بابایی پنجشنبه شب پس از اعلام انصراف دو رقیب هم طیف خود در توئیتی نوشت: خدایا تو شاهد باش، ما برای مجلسی در شان نظام و مردم، هر آنچه داریم فدا خواهیم کرد، ما بدهکار مردم و رهبری و خون شهیدان هستیم.

وی افزود: از برادران صدیق و فداکارم دکتر نیکزاد و دکتر حسینی که علیرغم شایستگی برای حفظ وحدت و موفقیت نیروهای انقلاب گام بلندی برداشتند، تشکر می‌کنم.

حاجی بابایی پیشتر هم برای رسیدن به کرسی که در سه مجلس گذشته در اختیار علی لاریجانی بود تلاش و رقابت کرده بود و به نظر می‌رسد در زیر سقف هرمی میدان بهارستان بیشتر از نیکزاد و حسینی اقبال و طرفدار داشته باشد.

قالیباف، مطمئن، خونسرد و پشت پرده

محمد باقر قالیباف اما با آنکه خودش کمتر در فضای رسانه‌ای حضور داشته و اظهار نظر کرده اما همواره کانون بحث و جدلها و گمانه‌زنی‌ها بوده و پر حاشیه به نظر رسیده است.

برخی از فشار و تلاش عمده احزاب اصولگرا برای رساندن او به کرسی ریاست مجلس سخن گفته و او را حتی پیش از انتخابات رئیس بعدی و حتمی خواندند و برخی نیز این روزها از شکل گیری ائتلاف علیه او و برای جلوگیری از ریاستش بر مجلس یازدهم به هر قیمت سخن گفته‌اند.

با این حال به نظر می‌رسد او کماکان بخت اول تکیه بر کرسی قوه مقننه است.

هفته گذشته و در جلسه هشت نفره‌ای که با حضور چهره‌های لیدر و شاخص اصولگرایان راه یافته به مجلس از جمله مرتضی آقاتهرانی، سیدرضا تقوی، علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی و البته علیرضا زاکانی و سیدمصطفی میرسلیم و البته قالیباف برگزار شد، برخی منابع مطلع از توافق‌های اولیه و البته شروطی خبر دادند که برای نامزدهای ریاست مجلس تعیین شده که مهمترین آن نامزد نشدن در انتخابات بعدی ریاست جمهوری بوده است.

بازی هوشمندانه قالیباف

احتمالاً این شرط که از سوی جبهه پایداری ها مطرح شده بود مشخصا برای قالیباف تعیین شده و آنگونه که خبر رسیده ظاهراً قالیباف نیز با آن موافقت کرده است.

حتی گفته شد که با ریاست قالیباف در سال اول مجلس نیز موافقت شده است(بخوانید از سوی جبهه پایداری) اما این هم به نظر می‌رسد ترفندی است که بعید از قالیباف زیر بار آن بروند چون می‌دانند بخت اول ریاست مجلس است و دلیلی ندارد خود را  محدود به یک سال ریاست کند. اتفاقی که تاکنون هم سابقه نداشته است.

حالا حتی این موضوع هم محل شک است که قالیباف شرط شرکت نکردن در انتخابات ریاست جمهوری را هم پذیرفته یا نه بویژه آنکه این مرتضی آقا تهرانی است که در این زمینه تشکیک کرده است.

هر چند که به نظر نمی‌رسد قالیباف واقعاً قصد آن را داشته باشد تا یک بار دیگر وارد رقابت‌های ریاست جمهوری شود و بویژه این روزها که زمزمه‌ها در مورد موقعیت خوب علی لاریجانی و مناسب بودن او برای رقابت در انتخابات ۱۴۰۰ رفته رفته آغاز شده و به نظر می‌رسد او مجلس را برای ورود به این ماراتن ترک کرده است.

آقا تهرانی هم چهارشنبه گذشته در واکنش به موضع‌گیری‌ها علیه جبهه پایداری در مورد رایزنیهای درون گروهی بر سر ریاست مجلس هم از دیدار قالیباف با صادق محصولی خبر داد و پدر خوانده نامیدن محصولی را خلاف اخلاق سیاسی خواند و هم گفت: اخیراً برخی مدعی شده‌اند که آقای قالیباف به جلسات وفاق دعوت نشده‌اند یا این که موتلفه، پایداری و جریان چپ بر سر حذف آقای قالیباف از فرآیند ریاست مجلس به اجماع رسیده‌اند که من می‌گویم خوب است سیاسیون و فعالان رسانه‌ای در نقل چنین مطالب خلاف واقعی، قدری خداترس باشند.

وی افزود: وی افزود: اولاً که من این جا صراحتاً می‌گویم که دعوت نکردن از آقای قالیباف برای شرکت در جلسات وفاق حتماً خلاف واقع است. چرا که اصلاً در جلسه وفاقِ ویژه کاندیداهای احتمالی(جلسه هشت نفره که پیشتر بدان اشاره شد)، که با جلسه اصلیِ حدوداً ۳۰ نفره متفاوت بود و در منزل آقای نادران برگزار شد، همه آنانی که در مظان ریاست مجلس قرار دارند، حضور داشتند. آقاتهرانی گفت: در این جلسه علاوه بر آقای نادران به عنوان میزبان و همچنین شخص آقای قالیباف، آقایان زاکانی، نیکزاد، حاجی بابایی و میرسلیم نیز حضور داشتند که بنده و آقایان میرتاج الدینی و تقوی نیز حاضر بودیم که علاوه بر این مورد، آقای پژمانفر نیز در مصاحبه‌ای که چند روز پیش منتشر کردند، اذعان کردند که علی رغم دعوت از آقای قالیباف برای شرکت در جلسات اصلی وفاق، که حدود ۳۰ نفر در آن جلسه حضور دارند، ایشان در جلسات شرکت نمی‌کنند که این جا باید دوستان از آقای قالیباف بپرسند بعد از اعلام پذیرش شرایط جلسه مبنی بر پایبندی و حضور نداشتن به عنوان نامزد ریاست جمهوری، علت شرکت نکردن ایشان در جلسات وفاق دقیقاً چیست؟

با این حال باز هم قالیباف به شیوه خود در مقابل این مانورهای رسانه‌ی و سیاسی سکوت کرده و به شیوه‌ای مشابه علی لاریجانی با چراغ خاموش و طمأنینه و ظاهراً مطمئن از جایگاه و عقبه خود به سمت ریاست مجلس می‌رود.

میرسلیم لشکر یک نفره و سرسخت

مصطفی میرسلیم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه و نامزدی از طیف اصولگرایان سنتی اما در این میان لشکر یک نفره اما سرسخت و مصری است که گفته می‌شود حامیان چندانی ندارد. با این حال در روزهای اخیر شایعات در مورد احتمال نزدیک شدن او به رقبای قالیباف مطرح شده بود. موضوعی که اولین بارعلی خضریان، منتخب مردم تهران آن را مطرح کرد و با واکنش محمدصالح مفتاح، از نزدیکان قالیباف، و ری‌توییت او با هشتگ  «ائتلاف هرکی به‌جز قالیباف!» بر سر زبانها افتاد.

با این حال هیچ خبر موثقی در مورد این موضوع وجود ندارد. ولی میرسلیم گزینه‌ای است که منتقدانش او را فاقد تجربه مدیریتی لازم برای مجلس می‌دانند. ایرادی که ائتلاف پایداری‌ها در مورد قالیباف هم صادق می‌دانند.

هر چند میرسلیم در دولت هاشمی رفسنجانی سابقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین معاونت وزیر کشور و البته سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی رئیس‌جمهوری را در دهه ۶۰ دارد و اکنون نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، اما او هیچ گاه در یکی دو دهه گذشته و تا پیش از حضورش در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری گذشته یک چهره فعال و مؤثر و در میدان تلقی نشده و حتی در انتخابات ریاست جمهوری نیز به دلیل تبعیت نکردن از تصمیمی جمعی اصولگرایان، مورد حمایت حزب خودش یعنی مؤتلفه قرار نگرفت.

میرسلیم با آنکه در نشست هیئت هشت نفره که هفته گذشته برگزار شد نامزدی و تمایل خودش را برای رقابت بر سر ریاست مجلس اعلام و در نطق ۲۰ دقیقه‌ای برنامه‌اش را نیز ارائه داده است، از اینکه پیش از آغاز بکار مجلس یازدهم فراکسیون نیروهای انقلاب در مورد مدیریت مجلس وارد شور شده انتقاد کرده و گفته بود: «انتخاب ریاست مجلس فرایندی قانونی دارد که باید در وقت خودش و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، به‌ویژه بدون تطمیع و تهدید انجام گیرد».

وی همچنین در توئیتی دیگر تاکید کرد: «هر فردی را نمایندگان محترم برای ریاست انتخاب می‌کنند، به منظور فرماندهی و آقایی‌کردن بر آنها نیست بلکه برای خدمت‌کردن به نمایندگان است تا بتوانند وظایف مقدس خود را به بهترین وجه ایفا کنند. مجلس در درجه اول نیازمند سخنگویی صادق و مدیری خدوم، باتجربه، پاک و لایق است و نه آقابالاسر».

قرار است بعد از عید فطر در نشست دیگری شورای مرکزی موقت فراکسیون نیروهای انقلاب برای تصمیم نهایی و انتخاب گزینه اصلی از میان این سه نامزد باقی مانده یک بار دیکر گرد هم بیایند. باید دید تا ان زمان نیتجه رایزنی‌های درون گروهی اصولگرایان چه خواهد شد و از این نشست چه بیرون خواهد آمد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    1 0
    رای ما قالیباف. ایشان جوانترند وکارایی بیشتری دارند. واز امام رضا علیه السلام می‌خواهیم ایشان به ریاست مجلس انتخاب شوند.