دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در کاهش ساخت و سازها افزایش تعرفه‌ها پیش از شروع ساخت و ساز است.

کاهش ساخت و سازها با افزایش تعرفه ها /تنها ۵۰ درصد از نیاز به مسکن تامین شده است

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: با وجود رکود حاکم بر بازار مسکن در سال‌های اخیر، ما شاهد عدم تغییر نیاز مردم به مسکن هستیم و این امر سبب می‌شود تا ساخت و ساز همچنان ادامه پیدا کند. اما به رغم همه اینها این روزها رکود عجیبی در بخش ساخت و ساز مشاهده می شود. بخشی از آن به دلیل نهاده های ساختمانی و مشکلات ساخت و ساز و مسایل اداری است که برای انبوه سازان بوجود آمده است. در همین خصوص نعمت الله ظریف دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی توضیح داد: متاسفانه وضعیت بازار ساخت و ساز این روزها اصلا خوب نیست. و به خاطر شیوع بیماری کرونا هم که در این مدت مردم کمتر توانستند از منازل خارج شوند، کارگاه های تولید مصالح ساختمانی هم فعالیت کمتری داشتند.

وی افزود: همه این مسائل دست به دست هم داد تا دولت از برنامه ساخت و سازش عقب بماند و از برنامه عرضه و تقاضا بسیار عقب تر. هر چند دولت و وزارت مسکن کلا از برنامه عرضه و تقاضا عقب تر هست.

ظریف ادامه داد:  در سال ۹۰ می گفتیم که اگر دولت در عرض ۱۰ سال آینده سالی یک میلیون و پونصد هزار واحد آپارتمان بسازد ما به نقطه سر به سری عرضه و تقاضا می رسیدیم. تا جایی که من می دام ظرف ده سال گذشته حدود سه میلیون مسکن مهر بنا شده و بخشی هم توسط مردم ساخته شده است. با این حساب یعنی ما پنجاه درصد نیاز را برآورده کرده ایم. البته الان هم به همین شکل است که اگر ظرف ده سال سالی یک میلیون واحد ساخته شود شاید سال ۱۴۰۹ به نقطه سر به سری عرضه و تقاضا برسیم.

وی افزود: با همه اینها با توجه به اینکه در حال حاضر درگیر بیماری کرونا هستیم و تولید کنندگان هنوز باید و شاید کاری نمی کنند و نیز علی رغم تعطیلی نسبی بازار که برقرار است، اما متاسفانه روز به روز شاهد گرانی مسکن و همینطور نهاده های مسکن از جمله انواع سیم، کابل و ...هستیم در حالیکه تقریبا هیچ ساخت و سازی انجام نمی شود.

ظریف در رابطه با تأثیر افزایش تعرفه‌ها در کاهش ساخت و ساز گفت: یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در کاهش ساخت و سازها افزایش تعرفه‌ها پیش از شروع ساخت و ساز است.

هر چند در این زمینه آمار دقیقی ندارم که چه میزان منجر به کاهش ساخت و ساز خواهد شد چرا که فاکتورهای دیگری در راستای تشویق انبوه ساز وجود دارد که پایین بودن عوارض پروانه ساخت یکی از این فاکتورهاست. درواقع سازنده هر چقدر افزایش عوارض داشته باشد مجبور می‌شود که بر قیمت تمام شده ملک خود بیفزاید.

دبیر انجمن انبوه سازان خراسان رضوی در پاسخ به این سئوال که طرح مسکن ملی تا چه اندزه می تواند به این بی سامانی کمک کند گفت: طرح اقدام ملی یک مسکن مقطعی است گر چه اقدام خوبی است ولی به شکلی باعث کاهش قیمت مسکن نمی شود.

نعمت الله ظریف افزایش تعرفه‌های عوارض پروانه ساختمان را یکی از عوامل گرانی ساخت و ساز دانست و گفت: بر اساس بررسی‌ها در منطقه سجاد عوارض پروانه برای یک قطعه مسکونی مشخص در سال جاری حدود ۲.۶ برابر افزایش داشته و در دیگر مناطق هم این افزایش وجود داشته است. این تعرفه‌ها شامل ضرایب پایه و ضرایب مربوط به افزایش تراکم می‌شوند که همین ضرایب پایه در عوارض ساختمان سال ۹۹ باعث افزایش بیشتر قیمت ساخت و ساز می شود. ما امسال با یک افزایش حدود ۳۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ در حوزه ساخت و ساز مواجه هستیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.