۲۷۰ تن از منتخبان مردم امروز با تصویب اعتبارنامه‌هایشان عنوان نمایندگی مجلس یازدهم را بدست آورندن ،اما اعتبارنامه سه منتخبان اعتراض شماری از نمایندگان راهی کمیسیون تحقیق به عنوان حکم نهایی شد تا مشخص شود این سه تن به مجلس جدید راه خواهند یافت یا نه؟

اعتبارنامه سه منتخب به کمیسیون تحقیق رفت/ استعلام از شورای نگهبان درباره پرونده تاجگردون، دلخوش و دارانی

قدس آنلاین: از امروز ۲۷۰ تن از منتخبان مردم با تصویب اعتبارنامه‌هایشان رسما سمت نمایندگی مجلس یازدهم را بدست آوردند و با تعیین کمیسیون‌های تخصصی آنها، مجلس بزودی وارد روند عادی کار خود یعنی قانونگذاری و نظارت خواهد شد.

امروز اما در مجلس نام سه تن از منتخبان برای تایید و تصویب اعتبارنامه‌هایشان از سوی شعب بررسی به صحن مجلس ارائه نشد.

غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران و باشت، سید کاظم دلخوش اباتری منتخب مردم صومعه‌سرا و حسین محمدصالحی دارانی منتخب فریدن، فریدونشهر و چادگان سه نفری بودند که در مجلس یازدهم اعتبارنامه‌هایشان با اعتراض دیگر منتخبان که حالا نماینده شده‌اند مواجه شده است.

اعتبارنامه تاجگردون و دلخوش روز شنبه از سوی شماری از نمایندگان از جمله روح الله نجابت، علیرضا زاکانی و علی‌اکبر کریمی به دلیل آنچه از سوی این نمایندگان اخذ رشوه و زمین‌خواری در مورد کاظم دلخوش و رانت‌خواری و کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه‌ای از طرق مختلف در دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های تابعه و بخش عمومی توسط تاجگردون عنوان شده بود.

ظاهراً تعداد معترضین به اعتبارنامه تاجگردون از دیروز افزایش هم یافته و به بیش از ۳ نفر رسیده زیرا امروز احمد نادری نمایند مردم تهران در مصاحبه‌ای از تهدید شدنش به برخورد با سلاح گرم پس از اعتراض به اعتبارنامه منتخب مردم گچساران خبر داده و گفت: پیام‌های مختلفی در پیام رسان‌ها و یا به صورت پیامکی و تلفنی دریافت کرده‌ایم.

نماینده مردم تهران همچنین از افزایش شمار معترضان به اعتبارنامه تاجگردون به ۹ نفر خبر داد.

اعتبارنامه منتخب مردم فریدن فریدون‌شهرو چادگان اما ظاهراً امروز مورد اعتراض زهره الهیان نماینده مردم تهران قرار گرفت.

دلیل این اعتراض آنگونه که گفته شده محکومیت قضایی حسین محمدصالحی دارانی و موضوعات دیگر است که در ایام انتخابات، مسئولین امر متوجه این موضوع نشده‌اند.

پرونده تاجگردون، دلخوش و صالحی دارانی در راه شورای نگهبان

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس نیز در جلسه امروز در پاسخ به تذکر آیین‌نامه‌ای الیاس نادران در مورد لزوم ارسال اسناد رد اعتبارنامه این سه منتخب گفت که پرونده‌های اعتراضی به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

راند دوم؛ سه شنبه

محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم امروز اظهار داشت در مورد اعتبار نامه‌هایی که تصویب نشده است، شعب ۱۵ گانه اعتراضات را مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر اعتبارنامه این افراد در شعبه به تصویب برسد، مجدداً به صحن علنی ارجاع می‌شود و تایید آن در صحن علنی اعلام می‌شود. در غیر این صورت اعتبارنامه منتخبان مذکور به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد.

در همین رابطه شهاب نادری گفت که قرار است فردا جلسه‌ای در شعبه ۱۲ با حضور معترضان و غلامرضا تاجگردون برگزار شود تا مدارک معترضان و دفاعیات تاجگردون بررسی شود.

نادری همچنین تأیید کرد که رئیس شعبه ۱۲ طی مکاتبه‌ای با شورای نگهبان خواستار رسیدگی و توضیحات بیشتر در خصوص صلاحیت منتخب گچساران شده است.

کمیسیون تحقیق حکم نهایی

طبق آیین نامه داخلی مجلس در صورتی که اعتبارنامه هر یک از منتخبان در شعب ۱۵ گانه رد شود یا نماینده معترض بر نظر خود باقی باشد، موضوع  به کمیسیون تحقیق ارجاع خواهد شد.

محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز و عضو کمیسیون تحقیق مجلس یازدهم در گفت‌وگو با قدس آنلاین درباره روند کار این کمیسیون اظهار داشت: پس از تشکیل شعب ۱۵ گانه بررسی اعتبارنامه‌ها هر یک از این شعب موظفند پس از تعیین هیات رئیسه خود، بلافاصله دو نفر از اعضای خود را که آگاهی بیشتری به مسائل حقوقی داشته و از صلاحیت لازم‌برخوردار باشند به‌عنوان اعضای اصلی و علی‌البدل کمیسیون تحقیق معرفی کنند.

وی افزود: بنابر این کمیسیون مذکور ۱۵ عضو اصلی دارد که باید از میان خود در اولین جلسه هیأت رئیسه کمیسیون را انتخاب کنند.

میرتاج الدینی با بیان اینکه تشکیل اولین جلسه کمیسیون مذکور باید با دعوت هیأت رئیسه مجلس صورت گیرد، خاطرنشان کرد: این دعوت در صورتی انجام می‌شود که اعتبارنامه منتخب یا منتخباتی در شعب رد شده یا با اعتراض منتخب یا نماینده‌ای روبه‌رو باشد.

نماینده مردم تبریز با اشاره به اینکه احتمالا این دعوت در همین هفته انجام خواهد گرفت و کمیسیون فعالیت خود را آغاز می‌کند به خبرنگار قدس آنلاین گفت: این کمیسیون اسناد و ادله شعبه و معترضان را دریافت کرده و دفاعیات منتخب مورد اعتراض را نیز دریافت خواهد کرد و ۱۵ روز فرصت دارد تا نظر خود را به صورت مکتوب به صحن مجلس ارائه دهد که در صورت لزوم این مدت با شرایطی قابل تمدید است.

میرتاج‌الدینی با تأکید بر اینکه کمیسیون تحقیق مسئول رسیدگی به مواردی است که در شورای نگهبان بررسی نشده، اظهار داشت، به همین منظور پیش از ورود کمیسیون هیات رئیسه در نامه‌ای به شورای نگهبان از این نهاد استعلام می‌کند که موارد اعتراض قبلاً در این شورا مورد بررسی قرار گرفته یا نه؟ و اگر آنها رسیدگی کرده باشند سالب به انتفاع موضوع است و دیگر مجلس ورود پیدا نمی‌کند و اعتبارنامه منتخب تأیید می‌شود و اگر  شورای نگهبان اعلام کند که این موارد جدید است و آنها بررسی نکرده‌اند یا اطلاع نداشته‌اند در کمیسیون تحقیق بررسی و گزارش رأی کمیسیون به صحن مجلس ارائه می‌شود.

عضو کمیسیون تحقیق مجلس با یادآوری اینکه منتخبی که اعتبارنامه‌اش رد شده در صحن مجلس امکان دفاع از خود را دارد و می‌تواند بخشی از وقت خود را به نمایندگان دیگری نیز واگذار کند تا از او دفاع کنند، گفت: در صورتی که نمایندگان به اعتبارنامه منتخب رأی ندهند وی از راهیابی به مجلس باز خواهد ماند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.