کرج-جاده زیبای چالوس و رودخانه پرطراوتش که خاطره خوش‌سفر را برای خیلی از ما ایرانی‌ها تداعی می‌کند این روزها خبرهای خوبی را مخابره نمی‌کند و متأسفانه شاهد حوادث تلخی در پیرامون آن هستیم.

رودخانه‌های البرز جان ۱۴ نفر را گرفت/مرگ شناگران در کمتر از ۲۰ ثانیه

قدس آنلاین-  گروه استان‌ها -سفر به شمال کشور آن‌هم از جاده زیبای چالوس برای خیلی‌ها به یک عادت شیرین تبدیل‌شده است.

همراهی رودخانه با جاده، پیچ‌وخم‌های فراوان، مسیر کوهستانی و طبیعت زیبا همه و همه کافی است تا خیلی‌ها برای رسیدن به دریای خزر و جنگل‌های شمال این مسیر را انتخاب کنند تا سفرشان از همان آغاز با طراوت و جذابیتی دوچندان همراه شود.

اما این جاده در کناره همه زیبایی‌های خود مشکلاتی را هم در خود دارد که گاها کام مسافرانش را تلخ می‌کند و بر همه خاطرات زیبای گذشته‌شان خطر بطلان می‌کشد.

از نواقص و مشکلات فراوان جاده چالوس در بخش‌های مختلف که بگذریم موضوع رودخانه کرج و تلفاتی که این رود به‌واسطه جریان خروشان خود در ماه‌های ابتدایی سال می‌گیرد به یک معضل و دغدغه برای مسافران و مردم محلی مبدل شده و متأسفانه هرساله جان اتفاقات تلخی را رقم می‌زند.

در سال جاری به‌واسطه میزان قابل‌توجه بارندگی‌ها جریان آب در رودخانه کرج نسبت به سال‌های گذشته شدیدتر است و صدالبته خروش و شدت آن جذابیتی فریبنده برای مردم و مسافران ایجاد کرده است.

همین موضوع سبب شده از ابتدای سال تاکنون تعداد ۱۴ نفر از هم‌وطنان ما جان خود را در این رودخانه از دست بدهند.

بخش اعظمی از افراد غرق‌شده در رودخانه کرج را کسانی تشکیل می‌دهند  که بی‌توجه به خطرات آب  و با اعتمادبه‌نفسی کاذب که ناشی از ناآگاهی است در مناطق کم‌عمق‌تر به آب‌زده‌اند و به امید اینکه آب عبوری توان غرق کردن آن‌ها را ندارد جان خود را ازدست‌داده‌اند.

افزایش آمار غرق‌شدگی

در همین راستا مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به جان باختن تعدادی از هم‌وطنان در رودخانه کرج و سایر رودخانه‌های البرز گفت : پا گذاشتن به داخل رودخانه‌های البرز با مرگ همراه است ، ازاین‌رو به مردم و گردشگران توصیه می‌شود هرگز به حاشیه این مکان‌ها نروند و اگر می‌خواهند نظاره‌گر جلوه‌های طبیعی باشند از فاصله مناسب به تماشا بنشینند.

عباسعلی کیخایی افزود: متأسفانه بسیاری از گردشگران کشور در حاشیه رودخانه و سد کرج و سایر رودخانه‌های استان البرز مانند رودخانه طالقان ، برغان و کردان به گردش و تفرج می‌پردازند که در این روزها شمار حوادث غرق‌شدگی افزایش‌یافته است.

مرگ در ظرف ۲۰ ثانیه

وی با تأکید بر این موضوع که گردشگران با پرهیز از ورود به حاشیه این مکان‌ها، روند حوادث مرگبار را در رودخانه‌ها متوقف کنند ادامه داد: کاهش شدید دما و شدت‌جریان آب این رودخانه‌های کوهستانی ، مجال فرار از مرگ را از افراد بی‌احتیاط سلب می‌کند و لذا این رودخانه‌ها در مدت‌زمان کمتر از ۲۰ ثانیه جان گردشگران را به مخاطره می‌اندازند.

متأسفانه بسیاری از گردشگران کشور در حاشیه رودخانه و سد کرج و سایر رودخانه‌های استان البرز مانند رودخانه طالقان ، برغان و کردان به گردش و تفرج می‌پردازند که در این روزها شمار حوادث غرق‌شدگی افزایش‌یافته است

مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان البرز تأکید کرد که محدوده‌های کم‌عمق و عمق زیاد در رودخانه کرج و سایر رودخانه‌های استان مخاطره‌آمیز است و گردشگران فکر ورود حتی به مکان‌های کم‌عمق آب را از ذهن خود پاک کنند چراکه دمای پایین آب و وجود رسوبات فراوان بیشترین عامل  مخاطرات این رودخانه‌ها است .

وی یادآور شد: ازآنجاکه رودخانه‌های کوهستانی البرز حاصل ذوب شدن تدریجی برف‌ها و یخچال‌های طبیعی است ، دمای آب این رودخانه‌ها پایین بوده و با پا گذاشتن به داخل آب رودخانه بلافاصله رگ‌های بدن دچار انقباض شده و فرد تعادل خود را از دست می‌دهد که سرانجام به کام مرگ می‌رود.

از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۴ مورد حادثه غرق‌شدگی در رودخانه‌های البرز ثبت‌شده که بیشترین حوادث در رودخانه کرج بوده است .

شناسایی ۱۰ نقطه پرخطر رودخانه کرج

در همین حال دبیر و عضو ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان البرز گفت: تعداد ۱۰ نقطه پرخطر رودخانه کرج شناسایی‌شده است. 

محمدرضا فلاح نژاد افزود: باید این نقاط به مردم شناسایی شود و دراین‌بین هرچه بیشتر باید از ظرفیت‌های فضای مجازی برای آشنایی دهیاران و گردشگران استفاده کرد.

وی ادامه داد: نصب بنر و تهیه فیلم از دیگر نکات ضروری در این زمینه به شمارمی رود و باید بااطلاع رسانی هرچه بیشتر مردم را آگاه ساخت.

فلاح نژاد گفت: با توجه به تعطیلات پیش رو لازم است تدابیر جدی در این زمینه اتخاذ شود و حضور دهیاران در ایام تعطیل در مکان‌های پرخطر ضروری است.

وی اضافه کرد: استفاده از توان محلی و ظرفیت نجات‌غریق ، بررسی نحوه استقرار آنان در مناطق پرخطر از دیگر اقدامات ضروری در این زمینه به شمارمی رود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.